سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تایمز اسرائیل اذعان کرد

شکست تحریم‌ها برای توقف برنامه هسته‌ای ایران/ پذيرش ايران هسته‌اي تنها گزينه باقي‌مانده براي آمريکا و اروپا

روزنامه صهیونیستی "تایمز اسرائیل" در سرمقاله امروز خود با اشاره به فشارهای کشورهای غربی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران نوشت: اگرچه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تاثیرهایی داشته اما در تعلیق یا تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شکست خورده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی "تایمز اسرائیل" در سرمقاله امروز خود با اشاره به فشارهای کشورهای غربی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران نوشت: اگرچه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تاثیرهایی داشته اما در تعلیق یا تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شکست خورده است .

در اين گزارش آمده است: ايران اثبات کرده که تحريم‌ها نمي‌تواند در تصميم اين کشور براي پيشرفت هسته‌اي هيچ خللي ايجاد کند.

"استيو هانکه" استاد دانشگاه جان هاپکينز آمريکا در اين خصوص گفت: "ايران مي‌تواند سالها براحتي با تحريم‌ها کنار بيايد."

وي افزود: "تحريم ها بر روي ايران تأثيرگذار نيست و اين را تمامي کارشناسان هم مي‌دانند که ايران در سال‌هاي آينده بيش از اين شاهد پيشرفت در برنامه هسته اي اش خواهد بود."

در ادامه اين گزارش آمده است: هدف غرب از تحريم ها توقف برنامه هسته اي ايران است. اگر اين تحريم ها شکست بخورد، به نظر مي‌رسد که يکي از گزينه‌هاي باقيمانده اين باشد که آمريکا و اروپا، ايران را به عنوان قدرت هسته‌اي بپذيرند.

"پس از انتخاب دکتر حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور جديد ايران، در افکار بين المللي چنين ايده‌اي شکل گرفته که تعامل ميان آمريکا و ايران بزودي ايجاد خواهد شد. با وجوديکه روحاني قول داده که تحريم‌ها عليه ايران کاهش يابد، ولي وي هم بر حق ايران براي تداوم برنامه هسته اي صلح آميز تأکيد دارد."

"محمد جواد ظريف وزير خارجه جديد ايران در مصاحبه تلويزيوني خود در شب پنجشنبه گفت که تحريم ها ايران را وادار نمي سازد که سياست‌هاي هسته اي خود را تغيير دهد. گفته شد قرار است پرونده هسته اي ايران به ظريف سپرده شود."

"نتايج تحقيقات و بررسي ها نشان مي‌دهد اقتصاد ايران به اندازه‌اي انعطاف پذير بوده که بتواند آسيب‌هاي ناشي از تحريم‌ها را به خوبي از پيش رو بردارد. از سوي ديگر سياست‌هاي بجاي مالي در زمينه ارزش گذاري ريال نيز مزايايي داشته و توانسته موجب صادرات ارزانتر براي ايران شود. بدين ترتيب اتکاي ايران به صادرات نفت هم کاهش پيدا کرده است."

بر اساس گزارش موسسه مالي بين المللي وابسته به بانک جهاني(IIf) "ايران توانست با ذکاوت خود صادرات اقلام غيرنفتي را که 20 درصد آن تحت تاثر تحريم‌ها قرار نگرفته بود، افزايش دهد. اين کالا ها عبارت بودند از سيمان، سنگ آهن، و فرش."

"گاربيس ايراديان" معاون رئيس بخش آفريقا و خاورميانه IIF معتقد است: ايران مي تواند تحريم‌ها را در طولاني مدت تحمل کند و خم به به ابرو نياورد. وي مي‌گويد: "بهاي نفت حدود 100 دلار در بشکه است ولي مهم نيست ايران مي تواند سالها تحريم نفت را تحمل کند."

در عين حال آمريکا بدنبال تشديد تحريم‌هاي ايران است. کنگره آمريکا لايحه تحريم‌هاي جديدي را ارائه کرده است. گفته مي‌شود هدف از اين تحريم‌هاي جديد، پايان دادن به صادرات نفتي ايران تا سال 2015 است، امري که محال به نظر مي‌رسد.

برچسب ها: اسرائیل ، تحریم ، توقف ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.