سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارشی به مناسبت روز پزشک؛

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

تقریبا وقتی از همه بچه‌ها می‌پرسید که در آینده دوست دارید چکاره شوید؟ من گویند: دکتر... اما این شغل نیز سختی‌های خاص خودش را دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، جمعه یکم شهریور ماه 1392 همزمان با روز ولادت شیخ رئیس ابوعلی سینا، روز پزشک نیز است به مناسبت این روز با دو نفر از پزشکان حوزه سلامت کشور صحبت کردیم که در ادامه آن را می‌خوانيد.

اگر به گذشته برگردم، داروساز می‌شود
دکتر غفارزاده- مدیر مجتمع آموزشی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) که از سال 1375 وارد پزشکی شده است، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سختی‌های کار پزشکی این طور گفت: یکی از سخت‌ترین کارهای نظام بهداشت و درمان حوزه مدیریت و اداره نظام بهداشت و درمان حوزه مدیریت و اداره بیمارستان است و کاری بسیار پر استرس و پر چالش است؛ چراکه تمامی مسئولیت‌ها بر روی دوش مدیر بیمارستان سنگینی می‌کند.

وی در ادامه از اینکه شغلش در حوزه سلامت کشور است، اظهار خشنودی کرد و گفت: درگذشته می‌خواستم به اینجا برسم اما اگر به گذشته برگردم مطمئنا در کنکور داروسازی یا دندانپزشکی را انتخاب می‌کنم.

دکتر غفارزاده که به دلیل داشتن مدیریت بیمارستان رسول اکرم (ص) 24 ساعته پاسخگوی مردم است، در خصوص دغدغه‌ها و مشکلات جامعه پزشکی افزود: همواره هرگونه مشکلی در محیط بیمارستان یا بیمار رخ دهد همه تلاش می‌کنند تا مشکلات حل شود و مهمترین تاثیری که یک بیمار بر روی پزشک می‌گذارد این است که اگر حال بیمار خوب شود تاثیر مثبتی بر پزشک نیز می‌گذارد.

وی که فرزندش نیز در رشته داروسازی مشغول به تحصیل است، ادامه داد: تقارن روز پزشک با بزرگداشت بوعلی سینا بسیار اتفاق مبارکی است پزشکان باید تلاش کنند که به او برسند، بوعلی سینا علاوه بر اینکه پزشک بود، عارف نیز بوده است که ما با آن فاصله زیادی داریم.

مدیر مجتمع آموزش رسولی اکرم (ص) مهمترین دغدغه جامعه پزشکی را هزینه‌هاي درمانی دانست و گفت: مردم در این شرایط جامعه و فشار اقتصادی اگر هزینه درمان بالا باشد آنرا خرج نمی‌کنند و بیماریشان را تحمل می‌کنند و این برای جامعه مشکل ایجاد می کند.

دکتر غفارزاده خودکشی بیماری که افسردگی شدید داشت در بیمارستان را از جمله خاطرات تلخ دوران مدیریتش عنوان و خاطر نشان کرد: جذابترین صحنه و خاطره برای یک پزشک این است که بیمارش بهبود پیدا کند.

پزشکی یک عشق است
دکتر قاسم کریمي- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از سال 1367 وارد فعالیت نظام پزشکی کشور شد که به گفته وی کار پزشکی یک عشق است و حالت عرفانی دارد.

وی در خصوص سختی‌های شغل پزشکی گفت: بخاطر عشق و عرفانی بودن پزشکی تمام مشکلات و سختی‌ها قابل حل است، تمامی پزشکان باید در طول شبانه روز آماده باشند و همیشه درگیر مسائل مربوط به شغلشان هستند، و به خاطر اعتماد و اطمینان مردم، پزشکان این سختی‌ها را به جان می‌خرند.

وی که تاکنون از انتخاب شغل پزشکی پشیمان نشده است، افزود: هر فردی در جامعه علاقه دارد پزشک شود و زمانی که وارد این وادی می‌شود درس خواندن های شبانه، امتحان‌‌ها، کشیک‌های دانشجویی و ... برایش شاید سخت باشد؛ اما به خاطر علاقه و خدمت رسانی به مردم ادامه می‌دهد و با یک دید الهی خودش را قانع می‌کند.

به گفته دکتر کریمی، یک پزشک همواره درگیر بیمارستان، مطالعه و کار است و مهمترین دغدغه‌اش حفظ جایگاه و شان پزشکیشان در جامعه است. اینکه همه را با یک دید نگاه کردن نباشد.

وی در ادامه بر اثرگذاری سرنوشت یک بیمار بر روی پزشکان اشاره کرد و افزود: مطمئنا سرنوشت بیمار در زندگی پزشکانتاثیرگذار است و بهبودی وی باعث شادابی ما نیز خواهد شد.

وی بوعلی سینا را پزشکی عارف و فیلسوف دانست و گفت: ما باید از آن استقبال کنیم و یاد بگیریم و خوشحالم که روز پزشک همزمان با بزرگداشت بوعلی سینا است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.