سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متروی تهران تا 100 سال دیگر در خدمت مردم است / متروی تهران صددرصد هزینه های خود را جبران کرده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مرکز جمهوری اسلامی ایران در حال پیمودن مسیر ترقی و تعالی است و کلان شهر تهران در حال تبدیل شدن به یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای آسیاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: پیشرفت تهران در حوزه زیرساخت‌های شهری طی 8 سال گذشته محصول یک آینده نگری مدیریتی و یک برنامه‌ریزی تخصصی بوده است.
 
* پروژه های زیربنایی در تهران جایگزین کارهای نمایشی شد
 
وی با اشاره به این که مدیریت شهری تهران در این 8 سال با یک برنامه از پیش تعیین شده رو به جلو حرکت نمود، اظهار کرد: طی این سال‌ها هیچ‌گاه روزمرگی را تجربه نکردیم و وقتی به گذشته باز می‌گردیم، می‌بینیم با رویکردی بلند مدت کار خود را آغاز کردیم و ادامه دادیم.
 
معاون شهردار تهران با بیان این که تهران به کارهای نمایشی و ضربتی با آثار کوتاه مدت احتیاج ندارد، تصریح کرد: به همین سبب در تمامی بخش‌ها اقدامات خود را با نگاهی طولانی مدت و با اجرای پروژه های زیربنایی پیش بردیم و به این منظور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را تهیه کرده و به تصویب رساندیم.
 
مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که طرح جامع، اساس تمام فعالیت‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک در شهر تهران شد تا راه خود را بشناسیم و به بیراهه نرویم، اضافه کرد: در زمینه مسائل زیربنایی نگرش ما به گسترش حمل و نقل انبوه بر با تاکید بر تکمیل مترو و توسعه اتوبوس‌های تندرو بود.
 
* اداره هوشمند شهر مداخله عوامل انسانی را به حداقل رساند
 
وی با اشاره با این که یکی از برنامه‌های مهمی که تا حدود زیادی به آن دست پیدا کردیم، اداره هوشمند شهر به گونه‌ای بود که مداخله عوامل انسانی در آن به حداقل ممکن برسد، گفت: در حوزه مترو نیز پیشرفت‌های زیادی داشتیم و اگر منابع قانونی این حوزه اختصاص می‌یافت، دست آوردهایی که امروز به دست آوردیم بسیار بیشتر می‌شد.
 
معاون شهردار تهران با بیان این که توسعه حمل و نقل پاک با محوریت دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقلی اهمیت بسیاری دارد، افزود: البته فراموش نکنیم که مترو یک فعالیت زیربنایی ماندگار است و تصمیم مدیریت شهری برای توسعه متروی تهران به عنوان جزیی لاینفک از زندگی شهری تا 100 سال دیگر نیز در خدمت این نسل و نسل های آینده است.
 
مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که امیدواریم در دولت آینده نگاه اعتدال در تمام ابعاد گسترش پیدا کرده و قانون‌گریزی نیز در تمام ابعاد خاتمه پیدا کند، اعلام کرد: از دولت جدید که شعار خود را حرکت در مسیر قانون عنوان کرده می‌خواهیم تا با قوانین به صورت گزینشی برخورد نکند و قانون را در همه زوایای آن محترم بشمرد.
 
* ظرف 8 سال واگن های مترو 3 برابر و سفر با مترو 5/2 برابر شد
 
وی با اشاره به این که تا سال 84، تهران تنها 79 کیلومتر مترو که فقط 35 کیلومتر آن داخل شهر بود و نیز تنها 37 ایستگاه مترو داشت، اظهار کرد: تا سال 84 هر سال تنها دو کیلومتر مترو در تهران ساخته می‌شد اما ما فعالیت خود را به جای کارهای پر هزینه و کم بازده بر اساس کارهای مهم و ماندگار قرار دادیم و مبنای کارمان را ساخت سالانه 15 کیلومتر مترو تعیین کردیم.
 
معاون شهردار تهران با بیان این که امروز ناوگان ریلی پایتخت از 376 واگن مترو در سال 84 با حدود سه برابر افزایش، به 1083 واگن در پایان سال 91 رسیده، تصریح کرد: تعداد سفر با مترو نیز از 263 میلیون سفر در سال 84 و سهم 4 درصد از کل جابه‌جایی ها با حدود دو و نیم برابر رشد، به 633 میلیون سفر در پایان سال 91 و سهم 11 درصد از کل جابه‌جایی ها رسید.
 
مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که بومی‌سازی ساخت بسیاری از قطعات و لوازم یدکی مترو مطابق با استانداردهای بین‌المللی یکی از دست‌آوردهای مدیریت شهری است، اضافه کرد: کاهش سرفاصله حرکت قطارهای مترو هم زمان با افزایش سرعت حفاری‌ تونل های مترو با به‌کارگیری‌ چهار دستگاه حفار مترو موسوم به تی ‌بی ‌ام، از دیگر توفیقات چند سال اخیر بود.
 
* می توانیم هر سه روز یک واگن مترو بسازیم
 
وی با اشاره با این که هر دستگاه‌ تی بی ام می‌تواند هر روز 30 متر تونل‌ به قطر 9 متر و 15 سانتی‌متر حفر کند که یک خط رفت و برگشت مترویی محسوب می‌شود، گفت: کارخانه واگن‌سازی متروی تهران هم اکنون ظرفیت تولید سالانه 120 دستگاه واگن متروی یک طبقه و دو طبقه را دارد و به عبارتی قادر هستیم هر سه روز یک دستگاه واگن مترو تولید کنیم.
 
معاون شهردار تهران با بیان این که در حال حاضر حدود 60 درصد کار ساخت واگن‌های مترو در داخل کشورمان انجام می‌شود و در این زمینه به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم، افزود: صرفه‌جویی‌‌هایی که از محل پیشرفت متروی تهران در چند سال اخیر حاصل شده، صد در صد هزینه‌های خود را جبران کرده است.
 
مهندس تشکری هاشمی در پایان با تاکید بر این که اگر دولت از مترو حمایت می‌کرد می‌توانستیم به دست آوردهای بزرگ-تری نیز دست یابیم، خاطرنشان کرد: حوزه مترو ظرفیت¬های زیادی دارد و در حال حاضر بخش خصوصی به خوبی به این حوزه ورود پیدا کرده و امروزه یکی از افتخارات متروی تهران این است که ده‌ها شرکت قطعه‌ساز در داخل کشور با آن همکاری می‌کنند.
برچسب ها: مترو ، تهران ، هزینه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.