سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

الاخرس: موضوع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه جنجال رسانه‌اي است/ رويوران: دفاع از محور مقاومت باعث خنثی شدن بسياري از توطئه‌ها می‌شود

ريشه‌يابي دور تازه عمليات سنگين علیه مردم سوريه، شب گذشته با حضور حسين رويروان و رياض محمد الاخرس مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياست خارجی باشگاه خبرنگاران، ريشه‌يابي دور تازه عمليات سنگين بر ضد مردم سوريه، شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "رياض محمد الاخرس" استاد دانشگاه دمشق و "حسين رويوران" كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا مورد بحث و بررسي قرار گرفت.  
 
رياض محمد الاخرس در ابتدا و در پاسخ به سوال اول مجري مبني براينكه چرا در اين مقطع كنوني موضوع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي بر ضد مردم سوريه بار ديگر مطرح شده است، گفت: رژيم "آل سعود" از سال‌هاي قبل بر ضد مردم سوريه برنامه‌ريزي كرده است، به گونه‌اي كه دخالت‌هاي شديدي را در اين كشور اعمال مي‌كند.  
 
*  دست آل سعود به خون مردم بي‌گناه سوريه آغشته است

وي با اشاره به اين كه رژيم آل سعود دستش در خون مردم بي‌گناه سوريه آغشته است، افزود: رژيم آل سعود از دهه‌هاي گذشته از حلقه‌هاي مقاومت در سوريه هراسان و نگران بوده است.
 
اين استاد دانشگاه دمشق با بيان اينكه سعودي‌ها در راستاي اهداف و توطئه‌هاي غرب در منطقه حركت مي‌كنند، خاطرنشان كرد: "بندر بن سلطان" رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان در پرونده سوريه دخالت‌هاي بسياری انجام داده است.
 
الاخرس با اشاره به ديدار بندربن سلطان با پوتين و درخواست این مقام سعودی از رئيس جمهور روسيه براي حمايت نکردن از بشار اسد گفت: بندربن سلطان به ديدار پوتين رفت تا شايد بتواند او را قانع كند تا با جبهه استكبار جهاني همكاري‌هاي لازم را به عمل آورد.  
 
وي افزود: آل سعود گام‌هاي خود را برنامه‌ريزي شده برمي‌دارد و مي‌داند كه چه برگ برنده‌اي را در دست دارد و چه وقت و زماني وارد پرونده شود.  
 
* اوضاع ميداني سوريه به نفع ارتش است

اين استاد دانشگاه دمشق با بيان اينكه اوضاع ميداني سوريه اكنون به نفع ارتش است، اظهار داشت: ارتش پيشروي‌هاي چشم‌گيري را در حلب،‌ دمشق و بسياري از مناطق ديگر از خود نشان داده است.
 
الاخرس با اشاره به اينكه اكنون روحيه تروريست‌ها ضعيف شده است، ادامه داد: ارتش در بسياري از مناطق سوريه جانفشاني‌هاي فراواني كرده است.  
 
اين استاد دانشگاه دمشق با بيان اينكه دموكراسي غربي شعاري توخالي بيش نيست، گفت: بايد سيادت ارضي و سياسي سوريه حفظ شود و مردم و ارتش نبايد اجازه دهند كه تروريست‌ها در اين كشور دخالت كنند.  
 
الاخرس با اشاره به اين كه بندربن سلطان همه برگه‌هاي خود را رو كرده است، افزود: شاهزاده سعودي و رسانه‌هاي آن‌ها همواره به سياه‌نمايي و دروغ‌پردازي روی آورده‌اند.  
 
وي با اشاره به اينكه استفاده از گازهاي سمي در دمشق كار خرابكاران مسلح (تروريست‌ها) است، اظهار داشت: جاي تاسف است كه تروريست‌ها، مزدوران و تكفيري‌ها كودكان و زنان سوريه را قتل عام می‌کنند.  
 
الاخرس با بيان اينكه عاقلانه نيست كه ارتش سوريه كودكان را بكُشد، تصريح كرد: ارتش سوريه مشغول جنگ با تروريست‌ها است و اينگونه اقدامات خرابكارانه در قالب جنگ رسانه‌اي و جنگ نرم اعمال مي‌شود.  
 
* كشتن مردم توسط ارتش سوريه دروغ پردازي رسانه‌اي است

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه يكي از دروغ پردازي‌هاي رسانه‌اي كشتن مردم توسط ارتش سوريه است، خاطرنشان ساخت: هيچ منطقي قبول نمي‌كند كه ارتش به کشتار مردم دست بزند.
 
وي با اشاره به اينكه حكومت در دست مردم است و مردم از حكومت دفاع مي‌كنند، اظهار داشت: افراد مزدور، خودفروخته و خرابكار از همه جاي جهان به سوريه آمدند و مردم را مي‌كشند.  
 
الاخرس در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا به طور مشخص گفته نمي‌شود در كجا سلاح شيميايي استفاده شده است، خاطرنشان ساخت: خاكي را كه تروريست‌ها به آن جا بمب شيميايي زده‌اند توسط بلدوزرها جابه جا شده است تا نشانه‌اي باقي نماند.
 
اين استاد دانشگاه دمشق با اشاره به سانسور خبري از سوي رسانه‌هاي غربي و عربي در خصوص موضوع سوريه گفت: يكي از اهداف جنجال رسانه‌اي، تحت فشار قرار دادن مردم و حكومت سوريه است.  
 
وي با اشاره به اينكه ارتش سوريه تاكنون حتي يك كودك را نيز به قتل نرسانده است، ادامه داد: همه مي‌دانند كه كشته شدن كودكان توسط ارتش، دروغ‌پردازي و سياه‌نمايي است.
 
الاخرس در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا گروه‌هاي مسلح و تروريست‌ها مخالف يكديگر شده و به جان همدیگر افتاده‌اند، اظهار داشت: دولت سوريه همچنان انسجام خود را حفظ كرده است و به پيشروي‌هاي خود ادامه مي‌دهد.  
 
وي با اشاره به اينكه مخالفين دچار انشقاق و چند دستگي شده‌اند، گفت: اكنون ميان "جبهه النصره" كه وابسته به "القاعده" بوده و "رتش آزاد" كه وابسته به مخالفين است درگيري و كشتارهايي صورت گرفته است.  
 
اين استاد دانشگاه دمشق با بيان اينکه افراد مزدور هويت و ماهيتي از خود ندارند، افزود: اكنون تقابل منافع ميان گروه‌ها و شاخه‌هاي سياسي مذهبي مختلف به وجود آمده است.
 
الاخرس با اشاره به اين كه مزدوران تروريست توسط پول‌هاي آل سعود و قطر به سوريه سرازير شده‌اند، ادامه داد: افراط‌گرايان فقط قانون جنگل را مي‌فهمند، به طوري كه آن‌ها هيچ نقطه اشتراكي ميان يكديگر ندارند.
 
وي با اشاره به دخالت مستقيم و غيرمستقيم برخي از كشورهاي منطقه اظهار داشت: در تاريخ، دخالت‌هاي تركيه و قطر در خصوص موضوع سوريه از ياد نخواهد رفت.  
 
اين استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اين كه بندربن سلطان سنگدل، وابسته و خودفروخته به كاخ سفيد است، اضافه كرد: شاهزاده‌هاي آل سعود ساليان زيادي است كه در آغوش و دامان كاخ سفيد و رژيم صهيونيستي بزرگ شده‌اند.
 
الاخرس با اشاره به اين كه بندربن سلطان با جنگ‌طلب‌ها و كركس‌هاي جنگي كاخ سفيد ارتباط مستقيم دارد، گفت: سيادت ارضي و سياسي سوريه با خطر مواجه است.
 
وي با اشاره به اينكه چند دستگي تروریست‌های سوريه به نفع ارتش و مردم است، افزود: مردم به خوبي فهميده‌اند كه اين حكومت مردم‌سالار است و قدر آن را مي‌دانند.
 
* شاكله ساختاري ارتش سوريه به اصول دولتي، مردمي و سياسي پاي‌بند است

اين استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اينكه شاكله ساختاري ارتش سوريه به اصول دولتي، مردمي و سياسي پاي‌بند است، ادامه داد: رسانه‌هاي العربيه و الجزيره در خصوص موضوع سوريه دست به بزرگ‌نمايي و دروغ‌پردازي زده‌اند.
 
الاخرس اظهار داشت: اين خشونت‌ها و وحشي‌‌گري‌هاي قرون وسطايی بر ضد مردم سوريه، مقاومت و ارتش نشان‌دهنده ورشكستگي آل سعود، تروريست‌ها و تكفيری‌ها است.  
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چرا غرب، رژيم صهيونيستی و ارتجاع عرب نمي‌خواهند بحران سوريه حل شود، خاطرنشان ساخت: جناح تكفيري و عبري دست در دست هم داده‌اند تا مانع از چاره‌انديشي سياسي براي سوريه شوند.  
 
الاخرس با اشاره به اينكه نظام فعلي سوريه در برابر طرح صهيونيست‌ها در منطقه ايستادگي كرده است، افزود: سوريه در شاهراه جهان قرار گرفته است و تاثير بسزايي بر منطقه دارد.
 
اين استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اينكه سوريه داراي ذخاير خدادادي بسياري است، بيان كرد: سوريه از لحاظ جغرافيايي بسيار حساس است، زيرا بين آسيا، آفريقا و اروپا ارتباط برقرار مي‌كند.  
 
* پرونده سرنگوني مقاومت سوريه از سال 2005 كليد خورده است

وي با اشاره به طمع آمريكا و اروپا نسبت به سوريه گفت: بحران سوريه از سال 2011 شروع نشده، بلكه پرونده سرنگوني مقاومت سوريه از سال 2005 كليد خورده است.  
 
وي اظهار داشت: بشار اسد نقشه خوبي را براي منطقه نشان داده است و كشورهاي غربي و عربي به همين دليل خواهان انتقام از بشار اسد هستند.
 
"حسين رويوران" كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا در ادامه این برنامه و در پاسخ به سوال مجري مبني براينكه چرا گروه‌هاي معارض در مقطع كنوني دست به جنجال‌سازي زده‌اند، گفت: هر زمان كه سوريه با پيروزي روبه‌رو مي‌شود گروه‌هاي معارض دست به جنجال سياسي مي‌زنند.  
 
وي با اشاره به جنجال‌سازي شبكه عربي "العربيه" وابسته به سعودي‌ها و "الجزيره" وابسته به قطر افزود: به دنبال جنجال‌سازي گروه‌هاي معارض، آمريكا، فرانسه و انگليس نيز اين جنجال‌سازي را در مجامع بين‌المللي دنبال مي‌كنند.  
 
كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با اشاره به اينكه سلاح‌هاي شيميايي آخرين گزينه نظامي در رفتارهاي ارتش‌هاي مختلف دنيا هستند، اظهار داشت: ايران بيشترين تجربه را در خصوص سلاح‌هاي شيمايي دارد، به گونه‌اي كه هر زمان رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس پيشروي مي كردند مزدوران صدام اقدام به استفاده از سلاح‌هاي شيميايي عليه رزمندگان اسلام مي‌کردند.  
 
*دولت سوريه در شرايط برتري قرار دارد


رويوران با اشاره به اينكه كسي از سلاح‌هاي شيميايي استفاده مي‌كند كه در وضعيت ضعف قرار گرفته باشد، ادامه داد: دولت سوريه در شرايط كاملا برتري قرار دارد به گونه‌اي كه ابتكار عمل را در حوزه ميداني به دست گرفته است.  
 
وي با اشاره به اينكه كسي كه در وضعيت برتر قرار گرفته است از سلاح‌هاي شيمياي استفاده نمي‌كند، افزود: ارتش سوريه مخالفين را دور زده و تعدادي از آن‌ها را در محاصره قرار داده است.  
 
كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا خاطرنشان ساخت: كسي كه در بحران قرار بگيرد تلاش مي‌كند تا با ابتكارهاي نظامي معادله را بازسازي كند.  
 
رويوران با اشاره به اينكه در استان حسكه دوگانگي قومي وجود دارد به طوري كه عده‌اي كُرد و عده‌اي ديگر عرب هستند، ادامه داد: كردها به سمت اقيلم كردستان عراق سرازير شده‌اند، به گونه‌اي كه طي چند روز گذشته 40 هزار نفر وارد اقليم كردستان شدند.  
 
وي با بيان اينكه تكفير‌ي‌ها طي يك روز در راس العين بيش از 300 نفر را سر بریده‌اند، افزود: گروه‌هاي معارض سعي كرده‌اند ابتكار عمل را به دست بگيرند اما موفق نشدند، بنابراين به جنجال‌سازي رسانه‌اي روي آورده‌اند.  
 
كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه آيا ممكن است اين جنجال سياسي موجب زمينه‌سازي براي مداخله نظامي در سوريه شود، گفت: غرب به دنبال دخالت مستقيم در سوريه است.
 
رويوران با اشاره به اينكه عربستان و قطر مهم‌ترين سرمايه‌گذاران در بحران سوريه هستند، خاطرنشان ساخت: غرب به دنبال اين است كه منطقه امني را براي مخالفان سوری ايجاد كند.  
 
*دفاع از محور مقاومت بسياري از توطئه‌ها را خنثي خواهد كرد

وي با اشاره به اينكه مردم در منطقه الزهرا دو سال و نيم است كه تحت محاصره قرار گرفته‌اند و علف مي‌خورند، اظهار داشت: دفاع ايران، حزب‌الله و عراق از محور مقاومت در مقابل رژيم صهيونيستي، بسياري از توطئه‌ها را خنثي خواهد كرد.  
 
كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا گفت: شرايط منطقه‌اي، بين‌المللي و همچنين شرايط ميداني در سوريه به گونه‌اي است كه ارتش و مردم اين كشور هرگز اجازه دخالت كشورهاي عربي را در بحران سوريه نمي‌دهند.  
 
رويوران در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چرا گروه‌هاي سلفي كه در سوريه بوده‌اند دچار انشقاق و چند دستگي شده‌اند، افزود: نوع رفتاري كه در سوريه اتفاق افتاده است نمي‌تواند مورد تاييد كسي قرار بگيرد.  
 
وي با اشاره به اينكه در آخرين اجلاسي كه در استانبول در خصوص موضوع سوريه برپا شد حدودا 130 كشور موافق جنايت‌هاي سوريه بوده‌اند، اما اينك با مشاهده وضعيت وخيم مردم سوريه اين تعداد به 10 كشور تقليل يافته است، گفت: تنها حامي گروه‌هاي تروريستي در خصوص موضوع سوريه عربستان است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.