سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار اف بی آی درباره خطرات القاعده

رابرت مولر که یک هفته پس از حملات یازدهم سپتامبر 2001 ریاست پلیس فدرال آمریکا اف بی ای را بر عهده گرفت، پس از 12 سال فعالیت، در شرایطی از سمت خود در راس اف بی آی کناره گیری کرد که معتقد است خطر تروریسم و افراط گرایی همچنان آمریکا و شهروندانش را تهدید می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه، رابرت مولر در فاصله چند روز مانده به واگذاری مسئولیت ها و اختیارات خود به جیمز کامی در چهارم سپتامبر، مصاحبه ای با چند رسانه از جمله خبرگزاری فرانسه انجام داد.

در دوره ریاست رابرت مولر بر اف بی آی تحول عمیقی در این نهاد پلیسی و اطلاعاتی آمریکا ایجاد شد. نقش و مسئولیت اف بی آی پیش از ریاست رابرت مولر تحقیق درباره حملاتی بود که تحقق یافته بود اما در دوره مولر اولویت شماره یک اف بی آی این شد که جلو چنین حملاتی را بگیرد.

رابرت مولر 69 ساله در این مصاحبه گفت:« قبل از آن که من به اف بی آی وارد شوم، به مدت چندین سال به عنوان دادستان بر روی پرونده های جنایی مختلف از جمله قاچاق مواد مخدر، جرم و جنایات سازماندهی شده و قتل تحقیق می کردم و اندیشه هایی برای تقویت نقش اف بی آی در سر داشتم. اما یک هفته بعد حملات یازدهم سپتامبر روی داد و همه چیز دگرگون شد. انفجارهای یازدهم سپتامبر سال 2001 تغییر و تحولات زیادی در دستگاه امنیتی و اطلاعاتی آمریکا به وجود آورد و مبارزه با تروریسم را به اولویت شماره یک اف بی آی تبدیل کرد.

دو هزار مامور از مجموع یازده هزار مامور ویژه ای که در آن زمان در بخش های مختلف اف بی آی در زمینه مبارزه با جرم و جنایت مشغول فعالیت بودند، ماموریت پیدا کردند به عرصه مبارزه با القاعده و تروریسم وارد شوند. از آن زمان تا کنون شمار تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا بیش از سه برابر افزایش یافته است.

رابرت مولر تصریح کرد از سال 2001 تهدیدهایی که از جانب شبکه تروریستی القاعده و گروههای وابسته به آن متوجه آمریکا بود، تغییراتی پیدا کرده اما از بین نرفته است. در این میان تهدیدها و حملات سایبری به یکی از تاکتیک های مهم القاعده تبدیل شده است.
دامنه فعالیت های شبکه القاعده که ریاست آن را اسامه بن لادن بر عهده داشت تا اندازه زیادی کاهش یافته است اما تنها چند ماه پس از سال 2001 گروهها و شعبه های کوچک و بزرگ دیگری از این شبکه در نقاط مختلف جهان اعلام موجودیت کردند که از آن جمله می توان به گروه افراط گرای شباب در سومالی یا شاخه القاعده در شبه جزیره عربی به ویژه یمن اشاره کرد.

حمله نافرجام به یک هواپیمای مسافربری که در آغاز سال 2009 به مقصد دیترویت آمریکا در پرواز بود،‌ توسط شاخه القاعده در شبه جزیره عرب طراحی شده بود. بمبگذاری در هواپیماها در آینده نیز همچنان از روشهای ترجیحی القاعده برای لطمه زدن به منافع آمریکا خواهد بود.

اما رابرت مولر در شرایط کنونی، بیشتر از تغییر و تحولاتی که در کشورهای بهار عربی از جمله تونس، لیبی ، سوریه و به ویژه مصر در حال شکل گیری است، ابراز نگرانی می کند. رئیس اف بی آی می گوید در هر یک از این کشورها، افرادی هستند که می توان آنها را در فهرست افراط گرایان و خشونت طلبانی قرار داد که نه تنها برای امنیت آمریکا بلکه برای آمریکایی های مقیم خارج نیز خطرناک هستند.

رابرت مولر این افراد را "گرگ های تنها" می داند که به طور انفرادی در اینترنت فعالیت می کنند و با استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت با روشهای استفاده از بمب و مواد منفجره آشنا می شوند. انزواطلبی و فعالیت انفرادی این افراد کار سرویس های اطلاعاتی آمریکا را برای شناسایی و بازداشت آنها دشوار کرده است.

رابرت مولر افزود این نوع گرایش کاملا جدید است اما مسلما تداوم و گسترش خواهد یافت. مولر به تجربه های تلخ کشتار در فورت هود که توسط نزال حسن در سال 2009 صورت گرفت و همچنین انفجار در زمان برگزاری مسابقه دو مارتن بوستون که پانزدهم آوریل برادران تزارنائف مرتکب شدند، اشاره کرد.

رئیس اف بی آی افزود استمرار این تهدیدها و حملات است که اهمیت و حساسیت برنامه های نظارت بر ارتباطات تلفنی و اینترنتی را توجیه می کند.

آژانس امنیت ملی آمریکا که مسئول جمع آوری اطلاعات امنیتی است، پس از افشاگریهای ادوارد اسنودن درباره برنامه های نظارتی و جاسوسی دولت باراک اوباما در داخل آمریکا و خارج این کشور، آماج انتقادهای شدیدی قرار گرفته است.

رابرت مولر تاکید کرد در برخی موارد بسیار نادر،‌ گاهی در گذشته مجبور شده ایم در روش کار خود تغییراتی بدهیم اما در مجموع اطمینان دارم که دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی با در نظر گرفتن آثار بالقوه فعالیت های خود بر آزادیهای عمومی و زندگی شخصی شهروندان، مطابق با خواست و تمایل مردم آمریکا رفتار می کنند.

در سال 2004 رابرت مولر تهدید کرد اگر دولت جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، برنامه شنودهای تلفنی غیرقانونی از شهروندان را متوقف نکند، از سمت خود استعفا خواهد کرد.

رابرت مولر پس از ادگار هوور که مدت 48 سال و تا زمان مرگش در سال 1972 ریاست اف بی آی را بر عهده داشت، بادوام ترین رئیس این سازمان پلیسی و اطلاعاتی آمریکا بوده است.
برچسب ها: مولر ، اف بی آی ، القاعده ، هشدار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.