سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نكاتي در خصوص اجراي نقل ترددي در حج

معاونت حج عمره و عتبات سازمان حج و زيارت گفت:‌ حج سال 92 چهارمين سال اجراي طرح نقل ترددي در مورد حجاج ايراني است طي اين سال ها قطعا مزاياي بهره برداري از طرح مزبور براي همگان كاملا آشكار شده است.

غلامرضا رضايي در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در اين باره گفت:‌ وزارت حج عربستان چگونگي پياده سازي طرح مورد نظر توسط سازمان حج و زيارت را مثبت و قابل قبول ارزيابي نموده تا جايي كه حتي موسسه مطوفين حجاج ايران از ساختار و فرآيند و بهبود روش هاي اجرايي طرح توسعه طرف ايراني اقتباس و راه هاي همكاري طرفين را هموارتر نموده است.
وي افزود:‌ مديران كاروان هاي حج در اين چند ساله هماهنگي شايسته اي در راستاي تحقق اهداف و برنامه هاي اعلام شده نشان داده و نقاط ضعف آن را به خوبي شناسايي و دراختيار برنامه ريزان قرار داده اند كه جدا جاي تقدير و سپاس دارد.
رضايي در ادامه بيان داشت:‌ از سويي رويكرد سازمان در سه سال اخير كه از اجراي مدل مدير مجموه اي مي گذرد مبني بر واگذاري هرچه بيشتر وظايف بر عهده مديران مجموعه (مديران ثالث هتل) است ضمن اينكه از امسال برخورداري از خدمات و جذب همكاري (زائر- خدمه) يا به قولي ساماندهي داوطلبان مشتاق خدمت خود جوش از درون كاروان هم در چارچوب مشخص عملياتي خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه مولفه هاي اخير بر بسياري از شئون حج بويژه در نحوه اجراي طرح ترددي نيز اثر خواهد گذاشت گفت:‌ به همين خاطر نقش مديران مجموعه در چرخه عمليات ترددي در حج سال 92 پررنگ تر خواهد بود به طوري كه اساسا اتوبوس هاي مورد نياز سال گذشته كه برابر نوبت بندي به هر كاروان تعلق مي گرفت و توسط خدمه ترددي از ظهر روز هشتم ذيحجه به مقابل ساختمان مي رسيد و زائران را طبق نوبت سوار و طي سه رد به عرفات ميرساند امسال ديگر براساس محاسبات ستاد حج اتوبوس تقريبا به همان تناسب سال قبل اما اين بار در اختيار مدير ساختمان قرار مي گيرد زيرا قاعدتا مدير كاروان ظرفيت لازم را از نظر تعداد خدمه ندارد و مديران كاروان تحت پوشش مستقر در آن هتل با تدبير مدير مجموعه وارد عمل مي شوند و كاروان ها را از مكه به مقصد عرفات حركت مي دهند كه ممكن است با اين روش اختلاط سوار شدن زائران چند كاروان داخل يك اتوبوس اتفاق بيفتد.
رضايي ا ظهار داشت: در اين صورت همكاري و اطلاع رساني مديران كاروان جهت ايجاد آرامش بين حجاج بسيار كارساز و موثر خواهد بود بدين ترتيب خدمه ترددي در مسير حركت به سمت هتل اطلاعات لازم را به مدير مجموعه مي رساند و او نيز گزارش تخليه ساختمان را به ستاد مي دهد و اتوبوس هاي جايگزين در موارد خرابي را هدايت مي كند خدمه ترددي فقط به ساختمان محل كاروان خودش مراجعه مي نمايد.
وي در ادامه تصريح كرد: همينطور كه از وجود مديران مجموعه مكه و مدينه در ساماندهي و انتقال حجاج در غروب روز نهم از عرفات به منا و مزدلفه استفاده بهينه به عمل خواهد آمد و نيروهاي كاروان همراه زائران اضطراري و اختياري به منا و مزدلفه خواهند رفت ضمنا هر يك از 400 اتوبوس در اين مرحله داراي راهنماي ترددي است كه طي 4 تا 4.5 رد زائران را از عرفات به مزدلفه و منا انتقال خواهند داد.
رضايي به ديگر انتقالات اشاره كرد و گفت:‌ در روز 12 ذيحجه هم محوريت انتقال منا به مكه با مديران مجموعه است كه با همكاري مديران كاروان ها اقدام مي نمايد البته به كاروان هاي مستقر در مناطق نزديك منا اتوبوس تعلق نمي گيرد.
وي در ادامه افزود: آنچه مسلم است اقدامات و مسئوليت هاي پيش گفته تنها در صورتي ميسر مي شود كه زائران هر هتل كه در بسياري موارد با هم استاني هاي خود در مكه مستقر هستند هنگام استقرار در عرفات و منا نيز به همان صورت هتلي در محوطه مكاتب هشت گانه از قبل تعيين شده جانمايي شوند در حال حاضر مشخص است كه هر كاروان در كدام هتل و در قالب كدام مكتب از مكاتب ميداني موسسه مطوفين جاي گرفته است.
رضايي به تغييرات صورت گرفته محوطه هاي عرفات و منا اشاره كرد و اظهار داشت: تا سال گذشته محوطه هاي عرفات و منا به صورت استاني چيده مي شد و نمايندگان منا و عرفات پس از تحويل نقش هاي مربوط چادرهاي استان خود را بين كاروان ها تقسيم مي كردند اما امسال مديران مجموعه خيمه هاي مجموعه را از ستاد مكه تحويل مي گيرند و اقدام به توزيع بين كاروان هاي مستقر در هتل خود مي نمايند، البته مديران در صحراي عرفات و سرزمين منا به صورت كارواني مي نشينند دراين وضعيت تداركات كاروان ها را مدير مجموعه به مشاعر مقدس منتقل مي كند چند چادر به عنوان خدمات تداركات كه محل اسكان خدمه و انبار تداركات است به هر مجموعه طبق فرمول خاصي تعلق خواهد گرفت، به همين خاطر ارتباط تنگاتنگي بين نحوه چينش خيمه ها با نحوه انتقال و جابه جايي در مشاعر مقدس وجود دارد.
وي تاكيد كرد: از طرفي شركت هاي عربي نقل بين شهري و درون شهري و همچنين مشاعر و ارتباطات آنها با «نقابه السيارات» باعث شده كه جهت بهبود و تسهيل امور حجاج معاونت خاص حمل و نقل زميني در ستاد مكه مكرمه پيش بيني گردد ه يقينا در ايجاد و تقويت و انسجام كار و دريافت خدمات مطلوب از طرف سعودي بسيار تعيين كننده و موثر خواهد بود.
رضايي به كاروان هاي اهل سنت اشاره كرد و گفت: آن دسته از كاروان هاي اهل سنت كه خواهان اجراي (لرويه) بوده يعني صبح روز هشتم ابتدا به منا منتقل شده و صبح روز نهم از منا وارد عرفات مي شوند نيز تحت امر مديريت مجموعه و در قالب نظات ترددي قرار دارند مجموعا در حج 92 براي انتقال زائران ايراني حدود 420 دستگاه اتوبوس مكشوف و مكيف در چرخه ع مليات ترددي قرار مي گيرند و در مسيرهاي تعيين شده توسط پليس مرور مكه و مشاعر به حركت در مي آيند.
وي تاكيد كرد:‌البته صبح روز عيد قربان زائران وقوف اختياري نوعا پياده و با رعايت جوانب ايمني به سمت منامي روند در عين حال 20 دستگاه اتوبوس مكشوف براي اين مرحله پيش بيني گرديده است.
رضايي خاطر نشان كرد: ساير تغييرات در برنامه هاي نقل ترددي حج 92 در آموزش هاي ميداني مكه مكرمه در موسم حج دقيقا به اطلاع كار گزاران عزيز خواهد رسيد./ف

برچسب ها: نکات ، نقل ، تردد ، حج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.