سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جروزالم پست :

روند پیشرفت های استراتژیک "ایران" سیاستهای امپریالیستی آمریکا در جهان را شکست داده است

روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" در مقاله ای با اشاره به سیاست های اعمال شده از سوی واشنگتن طی دهه های اخیر در منطقه خاورمیانه اذعان کرد : موفقیت های استراتژیک ایران موجب افول قدرت و نفوذ آمریکا در این منطقه شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست ؛ در سال 1779 میلادی سیزدهمین مستعمره در آمریکای شمالی از امپراطوری انگلیس اعلام استقلال کرد و خود را "ایالات متحده"نامید . از همان سالهای نخستین تشکیل این کشور سردمداران آن با القای این موضوع که دولت این کشور مهد دموکراسی و آزادی در کل جهان خواهد بود ، مردم ساکن این منطقه را به نوعی نژادپرستی و ناسیونالیست افراطی عادت دادند . اما هزینه هایی که مردم آمریکا برای این القا تاکنون داده ومی دهند چیست ؟

در سال 1979 و حدود 20 سال پس از کودتای خونین (28 مرداد) و سقوط دولت مصدق که توسط "سیا" سازماندهی و اجرا گردید ، "جیمی کارتر" در حالی در سمت رییس جمهوری آمریکا قرار داشت که دانش آموزان و دانشجویان ایرانی با جنبشی خودجوش سفارت آمریکا در تهران _ که به لانه جاسوسی شهرت دارد _ را به تسخیر خود در آورده و بدنبال آن نیز خواهان سرنگونی حکومت دیکتاتوری پهلوی شدند . 

کارتر در این دوران نتوانست "حکومت پهلوی" را بعنوان یکی از هم پیمانان اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه در سمت پادشاهی ایران حفظ کند و همواره از این برهه از تاریخ ایالات متحده بعنوان یکی از تیره ترین زمان ها یاد می شود . 

در ادامه این مقاله آمده است : همانند اقدامات نسنجیده و شکست خورده کارتر در سال 1979 ، در سال 2002 "جورج بوش" تصمیم گرفت توهم دیرینه کاخ سفید برای ایجاد دموکراسی در سراسر دنیا را در عراق _ تحت حکومت صدام _ اجرا کند . به اذعان بسیاری از رسانه های امریکایی در آن زمان "بوش" از اعراب جز واژه "اعراب" چیز دیگری نمی دانست تا آنجا که وی از اینکه "دین و مذهب" یکی از تفاوت های اعراب با کشورهای غربی است نیز اطلاعی نداشت . 

وی با همین تصور به عراق حمله کرد و بهانه این تجاوز نیز تولید سلاح کشتار جمعی توسط صدام که یکی از هم پیمانان آمریکا در منطقه محسوب میشد ، بود . این تجاوزگری هشت ساله حاصلی جز مرگ هزاران نظامی و غیرنظامی عراقی و تخریب بسیاری از زیرساخت های اساسی این کشور نداشت . 

تحلیلگران سیاسی معتقدند روند تجاوزات و دخالت های آمریکا در امور کشورهای خاورمیانه از آنجا اوج گرفت که "جمهوری اسلامی ایران " پس از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله خود روند پیشرونده ای را در منطقه آغاز نمود . این پیشرفت ها هم در زمینه استراتژیک بوده و هم زمینه های اقتصادی ، سیاسی و علمی  .همین موضوع واشنگتنرا بر آن داشته تصمیمی برای کنترل نامحسوس وقایع منطقه از نزدیک داشته باشد . بهرتین راه کنترل حضور در کشورهایی است که با ایران هم مرز هستند . 

در سالهای بعد ، قدرتمندی ایران به همین موارد منتهی نشد . همکاری و مشارکت نزدیک تهران با حزب الله لبنان ، حماس در فلسطین ، دولت سوریه و تعدادی دیگر از دولت های منطقه و جهان موجب تقویت جبهه ضدآمریکایی و ضداسرائیلی گردید . این جبهه که اکنون به _جبهه مقاومت_ شهرت دارد بارها از سوی کشورهای غربی مورد تهاجم لفظی قرار گرفته و حتی ایران در دوران ریاست جمهوری بوش بعنوان "محور شرارت" نام گرفت . 

سال 2009 فرا رسید و "باراک اوباما" بعنوان فردی جوان ، ایده آل گرا و مخالف سیاست های جنگ ظلبانه بوش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد . وی نخستین فرد دورگه ای بود که رییس جمهور آمریکا می شود . اوباما سیاست "تغییر" را شعار انتخاباتی خود قرار داد و توانست خیل عظیمی از منتقدان سیاست های جنگ افروزانه وخشن بوش را به خود جذب کند . تحول در سیات های بین المللی کاخ سفید و راهنمایی وقایع دموکراتیک دنیا بطور غیرمستقیم از دیگر ادعاهایی بود که اوباما برای فریب رای دهندگان آمریکایی از آن استفاده کرد . 

این ادعاها با فاصله کمتر از چهار سال بر همگان روشن شد . افغانستان و لیبی نمونه های بارزی از شکست اظهاراتی بود که برای اوباما تنها در حد "شعار" باقی ماند و وی هرگز نتوانست آنچه در سخنرانی ها بیان می نماید اجرا کند . سخنان وی همواره از آرامش ، صلح و دموکراسی در دنیا حاکی است اما عملا چیزی جز جنگ و مداخله و خونریزی از سیاست های آمریکا دیده نشده است . 

نویسنده در ادامه افزود : همانگونه که کارتر نتوانست مانع سقوط حکومت پهلوی در ایران شود ، اوباما نیز از سرنگونی دیکتاتوری " حسنی مبارک" در مصر عاجز ماند . حکومت مبارک در مصر اهرم قدرتمندی برای آمریکا در منطقه محسوب میشد که از طریق آن بتواند پایگاههای استقراری خود در خاورمیانه را گسترش داده و به غارت ثروت های غنی نفتی کشورهای این منطقه بپردازد . 

پس از پیروزی انقلاب ایران ، ایالات متحده به تلاش خود برای مبارزه علیه نظام اسلامی حاکم بر این کشور ادامه داد . این تلاشها  شامل اعمال تحریم های گسترده و دراز مدت اقتصادی ، ترور شخصیت های علمی و هسته ای و حملات سایبری به سایتهای اتمی این کشور بوده است . تقویت جبهه های مخالف "جمهوری اسلامی" از جمله گروهک تروریستی منافقین که در کمپ اشرف در عراق مستقر بودند ، نیز از این نوع تلاشها می باشند . 

با این حال آنچه اکنون در منطقه مشاهده می شود افزایش قدرت و نفوذ تهران در میان کشورهای مختلف است . تهران موفق شده تعداد زیادی از کشورها را در این منطقه و جهان با خود همراه کرده که از اصلی ترین این قدرت ها می توان به چین و روسیه اشاره نمود . 

در پایان این مقاله آمده است : واشنگتن باید بپذیرد سیاست های بین المللی و داخلی آن نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق سازد . در ادامه این مسیر تنها دو راه برای سردمداران کاخ سفید باقی می ماند : یااینکه تغییر حقیقی در سیاست های خود داده و با "  جمهوری اسلامی" به میز مذاکره عادلانه بنشیند و یا با ادامه دادن به همین اقدامات بیش از پیش موجب سقوط آزاد موقعیت و تاثیرگذاری خود گردد . 

تهران تاکنون ثابت کرده تحریم ها یا سایر اقداماتی که کاخ سفید بهمراه هم پیمانان اروپایی خود و نیز تل آویو علیه آن اجرا نموده دست از برنامه هسته ای خود برنمی دارد  . بنابراین باید واشنگتن برای پیشبرد سیاست های خود تغییر موضع داده و از سازوکار دیگری در قبال "جمهوری اسلامی " استفاده نماید . 

تنها در این صورت می توان انتظار داشت مسئله "هسته ای شدن" ایران در جهان حل و فصل گردد . سایر موضوعات مانند مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطین و یا درگیری ها و اختلافات میان مردم و حکومت ها در برخی از کشورهای عربی منطقه نیز در سایه مذاکرات مسالمت آمیز ، دوجانبه و عادلانه حل شدنی است . 
برچسب ها: ایران ، سیاست ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.