سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتي چابهار ميتواند يک کشور را آباد کند

مدير عامل شركت كشتيراني ايران مارين سرويسز مي گويد: اگر ترانزيت كالاهاي صادراتي و وارداتي کشورهاي شرق اروپا و آسياي ميانه را از طريق راهگذر شمال - جنوب و بندر چابهار مديريت کنيم مي توانيم سالانه 30تا 40 ميليارد دلار درآمد داشته باشيم.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا) ،محمد بافنده گفت: ايران علاوه براينكه با 15 كشور مرز خشكي ودريايي دارد با 36 كشور در اقيانوس هند و همچنين كشورهاي عضو پيمان شانگهايي ارتباط دارد و مي توانيم از 
راهگذر شمال -جنوب كه ما را به كشورهاي آسياي ميانه و شرق اروپا متصل مي کند ترانزيت كالاها و مواد مصرفي و صادراتي اين كشورها را از اقيانوس هند و شرق آسيا تامين كنيم. 

وي با بيان اينكه افغانستان به دنبال تامين كالاهاي خود از طريق بندر چابهار است ، گفت: تجار افغاني به دليل مشكلات سياسي و اقتصاددي پاكستان و برغم سرمايه گذاري آمريكايي ها در بندر گوادر اين كشور علاقمند هستند ترانزيت خود را از ايران انجام دهند كه امكاناتي در بندر چابهار در اختيار اين كشور قرار گرفته است كه در صورت تحقق آن و همچنين ترانزيت كالاهاي کشورهاي آسياي ميانه از اين مسير ؛ شرق كشور ما از محل درآمدهاي ترانزيتي و اشتغالي که ايجاد خواهد شد ، آباد مي شود. 

بافنده اضافه كرد : البته يكي از ابزارهاي تحقق اين امر ؛ اتصال بندر چابهار به شبكه ريلي سراسري است كه اميدواريم در دولت جديد اين موضوع پيگيري و اجرايي شود. 

مدير عامل شركت ايران مارين سرويسز افزود : در غرب كشور نيز صادرات نفت كردستان عراق از طريق بندر امام در حال انجام است ضمن اينكه در شمال كشور نيز قير صادراتي ايران به گرجستان ترانزيت مي شود اين در حالي است كه مي توانيم محصولات صادراتي جنوب كشور نيز از طريق بنادر شمالي و كشورهاي حاشيه خزر به اروپا نيز ترانزيت كنيم. 

وي گفت: تحقق همه اين موارد مشروط به هماهنگي بخش هايي چون سازمان بنادر ؛ راه آهن و سازمان راهداري است كه همه زيرمجموعه وزارت راه شهرسازي محسوب مي شود و كار توسعه زيرساخت هاي حمل و نقلي را بر عهده دارد. 

بافنده ، توسعه هماهنگ شبكه هاي ريلي و جاده اي بويژه را براي تسهيل ترانزيت مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت : تاكنون حمايت كافي از توسعه زيرساخت هاي ترانريتي کشور نشده است. 

مديرعامل شركت ايران مارين سرويسز افزود: با فروش نفت خام حجم ذخائر انرژي ما كاهش مي يابد اما اگر توسعه ترانزيت كالا به عنوان ارائه و فروش خدمات مورد توجه قرار گيرد و زيرساختهاي آن فراهم شود ، نه تنها از ذخائر كشور كاسته نمي شود بلكه درآمدزايي نيز براي کشور به دنبال خواهد داشت. 

اين دكتراي اقتصاد حمل و نقل گفت: به جز توسعه زيرساختها آنچه كه در توسعه تراتزيت كشور بايد مورد توجه قرار گيرد جلب مشاركت بخش خصوصي است و دولت بايد زيرساختهاي بنادر و شبكه ريلي را ايجاد كند اما كار را به دست بخش خصوصي بسپارد. 

وي بر لزوم تقويت شركت هاي حمل و نقلي به ويژه حمل و نقل چند وجهي تاكيد كرد: سفراي ما در ديگر كشوها مي توانند با رايزني هاي خود به شركت هاي خصوصي فعال حمل و نقلي کمك كنند تا دستكم در پشت مرزهاي کشور با چالش مواجه نباشند. 

*با چابهار مي توان يك كشور را آباد كرد 

وي با بيان اينكه از دريا غفلت شده است ، گفت: اگر به چابهار و قشم توجه شود هر كدام مي تواند يك كشور را آباد كند. 

بافنده  افزود: اشكال اين است كه برخي از مسئولان ما مي خواهند در تهران كشتي بسازند اينكه امروز بخش دريايي ؛كشتيراني و كشتي سازي کشور با مشكلات مختلف دست و پنجه نرم مي کند به اين معناست كه دريا را فراموش كرده ايم. 

بافنده گفت: همين كه در كتاب جغرافيا مساحت ايران را بدون اشاره به مرز دريايي آن يك ميليون و 873 هزار و 995کيلومتر مربع اعلام مي کنيم يعني اينكه دريا در كتابها نيز فراموش شده است. 

وي گفت: اشكال اين است كه ما كشتي سازي را با جوراب بافي مقايسه مي کنيم و در حالي که منابع مالي را در صنعتي چون خودروسازي هزينه مي کنيم انتظار داريم كه بدون هيچ برنامه و حمايتي ، از محل ساخت كشتي به سود هاي بالايي برسيم. 

مديرعامل شركت ايران مارين سرويسز گفت: با اين همه هنوز روي پا ايستاده و دريا را حفظ كرده ايم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، چابهار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.