سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

وقتی مادران آینده در فقر حرکتی دست و پا می‌زنند

رنج کمبود فضاهای ورزشی برای بانوان قصه تکراری است که هر از چندگاهی مرور شده اما آنطور که باید جدی گرفته نمی‌شود هرچند امروز شرایط بهتر از قبل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، ورزش همواره باعث نشاط و شادابی در بین مردم می‌شود و توجه به آن ضرورتی انکار ناپذیر است که با همت مسئولین و استقبال مردم می‌توان این مهم را در جامعه پر رنگ‌تر کرد و در نتیجه شاهد طراوت و سلامت جامعه بود.

تمام افراد نیازمند آن هستند تا ورزش کنند و از امکانات ورزشی بهره‌مند شوند و در این مقوله نمی‌توان گفت که فقط ورزش و شاخه‌های مختلف آن مختص مردان بوده و زنان از استفاده از این امکانات محروم هستند بلکه بانوان به نسبت آقایان نیاز بیشتری به ورزش کردن دارند.

با توجه به اینکه نیمی از مردم جامعه را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین حضور فعال آنها در گرو سلامت جسمی و روحی است و نباید نیازهای این قشر که معمولا مظلوم واقع شد‌اند نادیده گرفته شود و مسئولین آنها را وصله‌ای ناجور در جامعه بپندارند.

ورزش تضمین کننده سلامت بانوان است و کارشناسان ورزش عقیده دارند تمرین‌های حرکتی و ورزشی برای همه به ویژه دختران و زنان مفید است و اگر متناسب با سنین ورزش‌هایی برای آنها در نظر گرفته شود قطعا در بهبود کارایی سیستم ارگانیک تاثیر خواهد گذاشت چرا که آنان مادران آینده هستند.

وقتی متولی ورزش بانوان از آمار 10 هزار نفری بیمه‌شدگان رشته‌های ورزشی خبر می‌دهد و آمار دقیقی از درصد بانوان ورزشکار ندارد، با توجه به اجباری بودن بیمه ورزش به راحتی می‌توان با همین عدد به نتیجه رسید که بانوان تا چه اندازه در این زمینه فعالیت دارند.

15 باشگاه ورزشی مختص بانوان قمی

سیده‌لیلا عنبری مسئول گروه هماهنگی امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم با اشاره به تعداد باشگاه‌های ورزشی بیان می‌کند: در حال حاضر 80 باشگاه در این استان وجود دارد که بانوان می‌توانند برای ورزش کردن از آن استفاده کنند، البته از این تعداد 15 باشگاه به صورت اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: علاوه بر این باشگاه‌ها که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند بوستان نرگس، سالن نرجس در منطقه نیروگاه و سالن ورزشی نارنج در پردیسان از جمله اماکن ورزشی هستند که برای بانوان در نظر گرفته شده است.

*تلاش همگانی و جدی برای ارتقا ورزش بانوان

عنبری خواستار توجه ارگان‌ها به ورزش می‌شود و تاکید می‌کند که اگر ارگان‌ها کارمندان بانو خود را به سمت ورزش گرایش دهند مشکلات موجود در این راه کمتر شده و می‌توانیم به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

مسئول گروه هماهنگی امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم ادامه می‌دهد: ورزش حوزه گسترده‌ای دارد و نباید بار تمام مسئولیت‌ها بر دوش اداره کل ورزش و جوانان باشد بلکه در این زمینه ارگان‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش نقش قابل توجهی دارد و با برجسته کردن ورزش در مدارس می‌تواند در این فرهنگسازی نقش عمده‌ای داشته باشد.

رنج کمبود فضاهای ورزشی برای بانوان قصه تکراری است که هر از چندگاهی مرور شده اما آنطور که باید جدی گرفته نمی‌شود و عنبری از روزهایی خبر می‌دهد که بانوان حتی اجازه استفاده از یک سالن ورزشی را هم نداشتند ولی امروزه شرایط بهتر از قبل شده است.

وی بیان می‌کند: با همه این‌ها برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و با توجه به اینکه بانوان قمی در ورزش همگانی و هم برای ورزش قهرمانی ظرفیت بالایی دارند این باعث تاسف است که حتی یک مجموعه ورزشی چند منظوره برای آنها راه‌اندازی نشده است.

عنبری می‌افزاید: البته رایزنی‌هایی صورت گرفته تا بانوان از ورزشگاه حیدریان نیز استفاده کنند اما نیازمند مجموعه‌ای ورزشی هستیم تا به طور تمام وقت در اختیار بانوان باشد تا رشته‌های ورزشی مختلف را دنبال کنند و هیئت‌های ورزشی به فعالیت در آن بپردازند چون هرکجا امکانات به بانوان داده شده شاهد کسب رتبه‌های جهانی بودیم.

*شهرداری بوستان‌های ویژه بانوان احداث کند

عباس جهان‌بینی مدیر‌کل ورزش و جوانان استان قم عقیده دارد که اگر این نهاد بوستان‌های مختلف مانند بوستان نرگس در چند نقطه مختلف شهر احداث کند شاهد تحرک بیشتر بانوان در زمینه ورزش خواهیم بود.

وی آمار ورزش در استان را 20 درصد اعلام می‌کند که با جمع بندی می‌توان به این نتیجه رسید که تنها 9 درصد این آمار مختص به بانوان است و این آمار ورزش به صورت مستمر و متناوب توسط افراد است.

همه این‌ها در حالی است که استان قم نسبت به دیگر شهر‌ها از آمار پایینی برای ورزش برخوردار است و بانوان در این استان از کمترین امکانات بهره‌مند هستند و آنطور که باید به آنها توجه نمی‌شود.

فاطمه سعادتی یکی از بانوان قمی است که از کمبود امکانات رفاهی برای بانوان گلایه دارد و می‌گوید: ورزش بانوان همیشه مورد تاکید مسئولین بوده است اما زمانی که به مرحله اجرا می‌رسد آن‌گونه که در شأن بانوان است کار نمی‌شود.

*وقتی استخر‌ها فقط یک سانس به بانوان اختصاص می‌دهند

وی ادامه می‌دهد: من در منطقه پردیسان زندگی می‌کنم و یکی از مجموعه‌های ورزشی در این شهرک که دارای استخر و امکانات خوبی است تنها روز‌های فرد آن هم یک سانس استخر برای بانوان در نظر گرفته است که جای تاسف و گلایه دارد.

اینکه تساوی بین زن و مرد کمتر رعایت می‌شود جای شک ندارد اما همان مسئولینی که عقیده دارند زنان مدیران خانه و خانواده هستند و نقش موثر آنها قابل اغماض نیست باید علاوه بر سخن گفتن در عمل نیز گامی بردارند و با بررسی این‌گونه مشکلات در فکر راه حل باشند.

فریده اکبری خانه دار است و عقیده دارد که با توجه به ماشینی شدن زندگی تحرک بانوان بسیار کمتر از قبل شده و چون فرهنگسازی پیاده‌روی صورت نگرفته است حتی بانوان از این ورزش نیز محروم هستند و مجبورند فقط ساعاتی خاص مناسب با زمان پیاده‌روی کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: درست است مسئولین به ورزش بانوان کم توجهی می‌کنند اما برای تحقق ورزش در بانوان همت خود آنها را هم می‌طلبد که امروزه دیگر شیوه زندگی سنتی از بین رفته و افراد خانواده کمتر سحر خیز هستند تا بتوانند ورزش کنند.

*ریشه فرهنگی فقر حرکتی در دختران

سعید توکلی معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش استان قم درباره وضعیت ورزش در مدارس می‌گوید: در مقایسه با گذشته اوضاع بسیار بهتر شده و برای دانش‌آموزان دو ساعت ورزش اجباری در هفته در نظر گرفته شده که به جز ابتدایی در دوره راهنمایی دبیرستان معلم ورزش مخصوص در این زمینه فعالیت می‌کند و در بهبود وضعیت تحرکی دانش‌آموزان دختر تاثیر خوبی داشته است.

وی می‌افزاید: فقر حرکتی در دختران ریشه فرهنگی دارد متاسفانه برخی از خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند تا فرزندان خود آنگونه که باید تحرک داشته باشند و آنها را به انجام فعالیت‌های ورزشی دعوت نمی‌کنند و همین محدودیت باعث کم تحرکی می‌شود.

توکلی از گسترش امکانات ورزشی خبر می‌دهد و بیان می‌کند: گاه خوبی برای گسترش امکانات ورزشی در مدارس دخترانه وجود دارد، در حال حاضر در ساخت سالن‌های ورزشی، مدارس دخترانه در اولویت قرار دارند.

وی ادامه می‌دهد: تلاش کرده‌ایم در استفاده از امکانات ورزشی خارج از مدارس نیز سهم دختران را در نظر بگیریم تا این مشکل به حداقل برسد./ز

برچسب ها: قم ، کمبود ، فضا ، ورزشی ، بانوان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.