سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از اعتصاب رانندگان شرکت واحد تا کشف دماغه "امید نیک" در افریقا

دستگیری امام کاظم (ع) به دستور هارون، اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی، بنیان‌گذاری سلسله اشکانیان، کشف دماغه "امید نیک" در جنوب افریقا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز  است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اجازه حضرت "امام خمینی (ره)" در مورد مصرف صدقات در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی (1347ش)

در پی ارسال نامه‌ای از طرف جمعی از مبارزان فلسطینی به محضر حضرت امام خمینی(ره) در نجف درباره جایز بودن استفاده از صدقات از قبیل زکات و غیره در جهت مسلح نمودن مسلمانان و تجهیز آنان علیه رژیم غاصب اسراییل، حضرت امام آن را جایز اعلام کردند.

ایشان در پاسخ فرمودند: "چون احتمال خطر متوجهِ اساس اسلام است، بر دولت‌های اسلامی و سایر مسلمانان لازم است که این منبع فساد را به هر نحو که امکان دارد دفع نمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی نکنند." ایشان در ادامه آورده‌اند: "جایز است از محل زکات و سایر صدقات در این مهم حیاتی صرف نمایند". با توجه به جوّ حوزه نجف و سابقه تاریخی آن، این نخستین فتوای مهم یک عالم شیعی بود که پرداخت زکات و دیگر صدقات را به مسلمانِ غیرشیعه تجویز می‌نمود.

ارتحال عالم مجاهد شیعه آیت اللَّه "محمد تقی حائری شیرازی" (1299 ش)
آیت‌اللَّه میرزا محمدتقی گلشن حائری شیرازی در حدود سال 1232 ش در شیراز و در خاندانی صالح به دنیا آمد. پس از رحلت میرزای شیرازی، جمع زیادی از شاگردان وی، جذب حوزه درسی آیت‌اللَّه محمدتقی شیرازی گردیدند و در همین ایام بود که به میرزای دوم شهرت یافت. در این میان شاگردان فاضلی پرورش یافتند که حضرات آیات شیخ عبدالکریم حائری یزدی، شیخ آقابزرگ تهرانی، سیدجمال الدین گلپایگانی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، محمدعلی شاه آبادی و محمدجواد بلاغی نجفی از آن جمله‌اند. اواخر عمر میرزای دوم، با اشغال عراق توسط استعمارگران انگلیسی مواجه گردید. همزمان با تجاوز انگلیسی‌ها به جنوب عراق، میرزای شیرازی با فتوای معروف خود، همگان را به قیام علیه نیروهای انگلیسی دعوت کرد و انقلاب معروف به 1920 در عراق شکل گرفت.
پس از مدتی، انگلیس می‌خواست فردی مسیحی را بر عراق حاکم سازد که این امر با مخالفت میرزای شیرازی دوم و علمای دیگر قرار گرفت. میرزا، به خوبی احساس می‌کرد که هدف دولت انگلیس از درخواست پذیرش نماینده دولت بریتانیا به عنوان رییس حکومت عراق تسلط بر کشورهای اسلامی است. گویند که وی با دسیسه یکی از عمّال انگلیسی‌ها مسموم شد و در ششم شهریور 1299 ش برابر با سیزدهم ذی‌حجه 1338 ق در 68 سالگی به لقاءاللَّه پیوست. پیکر این عالم ربانی پس از تشییعی با شکوه در صحن مطهر امام حسین(ع) به خاک سپرده شد.

مرگ "مستوفی الممالک" صدر اعظم مشروطه و سیاستمدار (1311 ش)
حسن مستوفی فرزند میرزا یوسف در حدود سال 1250 ش (1291 ق) در تهران به دنیا آمد. پدرش صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار بود و چون درگذشت، به فرمان شاه، تمام مشاغل و امتیازات او به حسنِ دوازده ساله داده شد و مستوفی الممالک لقب گرفت. کارهای وی را در این دوران، نایبی انجام می‌داد که از طرف شاه تعیین گردیده بود. مستوفی در 30 سالگی راهی اروپا شد و پس از چند سال به دعوت اتابک اعظم، نخست وزیر محمد علی شاه به ایران بازگشت و در کارهای دولت ترقی کرد. وی یکی از چهره‌های جالب و مهم عصر مشروطیت است که شش بار به نخست وزیری رسید و یازده کابینه تشکیل داد. پنج مرتبه وزیر جنگ، چهار نوبت وزیر کشور، یک دفعه وزیر امور خارجه و یک بار وزیر مشاور شد.
وی همچنین در ادوار اول، سوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس شورای ملی بود، ولی به علت احراز مشاغل اجرایی، کمتر در مجلس کار کرد. اشغال ایران توسط متفقین در طی جنگ جهانی اول، خلع محمدعلی شاه قاجار و تخلیه نیروهای متّفق پس از جنگ و... از جمله مهم‌ترین حوادث دوران زمامداری مستوفی الممالک می‌باشند. وی مردی به تمام معنی اعیان و اشرافی بود و علی رغم داشتن فرزند زیاد از همسران متعدد، هیچ کدام از فرزندانش رشد سیاسی و علمی پیدا نکردند. میرزا حسن خان مستوفی‌الممالک سرانجام در ششم شهریور 1311 ش برابر با 25 ربیع الثانی 1351 ق به دلیل سکته قلبی در 61 سالگی جان سپرد.

اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی (01351ش)
رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی به علت قلّت دستمزد و مزایا از بامداد امروز دست به اعتصاب زدند. برای حمل و نقل مسافرین هشتصد راننده ارتشی در شرکت واحد مشغول به کار شدند

دستگیری امام کاظم (ع) به دستور هارون (179ق)
هارون یکی از خلفای ستمگر عباسی هم‌دوره با امام موسی ابن جعفر علیه‌السلام، از نفوذ امام ناراحت و اندیشمند بود. نفوذ معنوی امام موسی علیه‌السلام در دستگاه حاکم به‌حدی بود که کسانی مانند علی بن یقطین صدراعظم (وزیر) دولت عباسی، از دوستداران حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام بودند و به دستورات حضرت عمل می‌کردند. سرانجام بدگوئی‌هائی که اطرافیان از امام کاظم علیه‌السلام کردند در وجود هارون کارگر افتاد. وی در سفری نیز که در سال ۱۷۹ق به حج رفت، بیش از پیش به عظمت معنوی امام علیه‌السلام و احترام خاصی که مردم برای امام موسی الکاظم علیه‌السلام قائل بودند، پی برد. هارون سخت از این جهت، نگران شد.

وقتی به مدینه آمد و قبر منور پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم را زیارت کرد، تصمیم بر جلب و دستگیری امام علیه‌السلام یعنی فرزند پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم گرفت. هارون، امام موسی کاظم علیه‌السلام را - بخاطر ترس از واکنش مردم با احتیاط‌ها و مراقبت- از مدینه تبعید کرد و چندین سال امام علیه‌السلام از این زندان به آن زندان انتقال می‌یافت. شگفت آن‌که، هارون با توجه به شخصیت والای موسی بن جعفر علیه‌السلام پس از درگذشت و شهادت امام علیه‌السلام نیز اصرار داشت تا مردم این خلاف حقیقت را بپذیرند که حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام مسموم نشده بلکه به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

وفات "محمدبن یعقوب فیروزآبادی شیرازی" عالم بزرگ اهل سنّت(817 ق)
ابوطاهر محمد بن یعقوب بن محمد شیرازی فیروزآبادی عالم بزرگ اهل‌سنت دارای حافظه‌ای قوی و معلومات زیاد بود. وی برای تحصیل علوم، مسافرت‌های متعددی انجام داد و در فقه، تفسیر، حدیث و لغت متبحر شد. ابوطاهر بیش از بیست سال قاضی القُضاة سرزمین یمن و سپس شیخ الاسلام آن دیار بود. الاحادیثُ الضَّعیفَه، قاموس اللُّغَه، المُثلَّث و جَلیسُ الاَنیس از آن جمله‌اند. ابوطاهر شیرازی در حدود 90 سال عمر کرد و پس از مرگ در یمن مدفون شد.

درگذشت فقیه امامی آیت اللَّه "میرزاجواد نوری" (1323 ق)
حاجی میرزا جواد بن حاجی ملا محمدعلی نوری، فقیه امامی، مجتهد، اصولی، و از مراجع تقلید به شمار می‌رفت. این عالم وارسته، نزد سیدمحمدشهشهانی کسب علم کرده و در اصفهان، ریاست مذهبی وقت به ایشان منتهی می‌شد. کتابٌ فی الاصول، کتابٌ فی الفِقه الاستدلالی، رسالاتی در طهارت و صلوة و نکاح و تجارت از جمله آثار میرزا جواد نوری می‌باشند. این فقیه جلیل در اصفهان رحلت کرد و در آن شهر به خاک سپرده شد.

وفات ابوطاهر مقری؛ محدث و نحوی شهیر بغدادی
ابوطاهر مقری محدث، مقری و نحوی بغدادی، ادبیات عرب را نزد «ابن درستویه» فرا گرفت و در قرائت، ملازم درس «ابوبکر بن مجاهد» بود به‌طوری‌که از او با عنوان «غلام ابن مجاهد» یاد می‌کردند. ابوطاهر در نحو و قرائت به کوفه گردش داشت و به بسیاری از شیوخ بغداد علم قرائت آموخت. از جمله آثار ابوطاهر مقری، رساله‌ای در اخبار نحویان است که نسخه خطی آن در «دارالکتب مصری» نگهداری می‌شود هم‌چنین اثر دیگری در قرائت تحت عنوان «البیان» از مقری به‌وسیله «خطیب بغدادی» رسیده بود که وی از آن استفاده کرده است.
حلقه درس او در بغداد بسیاری از علاقه‌مندان به قرائت را به خود جذب کرد که از آن میان می‌توان «ابوالحسن ابن حمامی»، «عبیدالله بن عمر مصاحفی»، «علی بن محمد جوهری»، «ابوالحسین سوسنجردی»، «ابوبکر دوری» و «ابراهیم بن مخلد معدل» را نام برد. ابوطاهر به‌عنوان یک حلقه مهم در زنجیره‌های روایت قرائات مورد توجه قرار گرفته و روایات او در کتب مختلف قرائت چون «التیسیر ابوعمرو دانی» و «المستنیر ابن سوار» و «الکامل هذای» ثبت شده است. ابوطاهر مقری سرانجام در تاریخ بیستم شوال‌المکرم سال ۳۴۹ هجری قمری دار فانی را وداع گفت.

کشف دماغه "امید نیک" در جنوب افریقا توسط "بارتولو میو دیاز" (1488م)
دماغه امید نیک (به انگلیسی: Cape of Good Hope) شبه جزیره صخره ای است واقع در ساحل جنوبی افریقای جنوبی مشرف به اقیانوس اطلس. برخلاف تصور عام، دماغه امید نیک جنوبی‌ترین بخش قاره آفریقا نیست، بلکه به عبارت بهتر جنوب غربی‌ترین قسمت آن است. جنوبی‌ترین بخش افریقا در واقع دماغه آگولاس در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی امید نیک است. نخستین دریانورد اروپایی که موفق شد از این آبراه گذر کند، کاوشگر پرتقالی بارتلومیو دیاس در سال ۱۴۸۸ میلادی بود.
او هنگام بازگشت به لیسبون مکانی را که کشف کرده بود «دماغه طوفان‌ها» نامید، اما هنری دریانورد، که پشتیبان مالی دیاس بود، نام آن را به «دماغه امید نیک» که اشاره‌ای به راهی برای رسیدن به سرزمین هند بود، تغییر داد. در سال ۱۴۸۸ میلادی به بعد تعدادی از گروه‌های ماهیگیری که شامل دریانوردان پرتغالی می‌شدند، در ساحل ساکن شدند ولی شرح کتبی از آنها باقی نمانده‌است. در سال ۱۶۵۳، جان ون ریسبک به نمایندگی کمپانی هند شرقی هلند محلی برای تهیه خواروبار در دماغه امید نیک (آرزوی خوب) تأسیس کرد.

کشف راه دریایی هندوستان توسط "واسکو دوگاما" دریانورد پرتغالی (1498م)
راه دریایی هندوستان که اروپا را به ممالک مشرق و جنوب آسیا متصل میکرد توسط" واسکو دوگاما "دریانورد پرتغالی کشف شد .این راه بعد از بستهشدن راه قسطنطنیه که از روز 29 مه 1453 به تصرف ترکان عثمانی درآمده بود برای ایجاد ارتباط میان اروپا و آسیا کمال لزوم را داشت" .واسکو دوگاما "از راه دور زدن آفریقا به اقیانوس هندوستان رسیده بود .

بنیان‌گذاری سلسله اشکانیان توسط "اَرَشْک" در پارْتْ (256 سال قبل از میلاد)
با سقوط سلسله هخامنشی و تأسیس سلسله سلوکیان، یکی از سرکردگان قبایل پارتی در خراسان قدیم به نام اَرَشک، بر فرمان‌روای سلوکی شورید و پس از شکست دادن وی، در 28 اوت 256 ق.م، پادشاهی اشکانیان را تأسیس کرد. با این حال، جنگ بین دو طرف ادامه داشت تا اینکه ارشک در سال 247ق.م کشته شد و پس از وی، برادرش تیرداد اول به تخت سلطنت نشست، سلسله اشکانیان را به سه دوره تقسیم کرده‌اند که می‌توان آن را با عناوین دوره شکل‌گیری و تثبیت، دوره اعتلا و رقابت با روم و دوره انحطاط و فروپاشی یاد کرده پادشاهان اشکانی در حدود 30 نفر بودند که نزدیک به 470 سال بر ایران باستان حکومت کردند.

همه پادشاهان اشکانی به عنوان احترام به اشک اول، مؤسس این سلسله، لقب اشک را به ترتیب در عنوان خود قرار می‌دادند. دوران حکومت اشکانیان نیز سرانجام در سال 224م به سر رسید و با قیام اردشیر بابکان و سرنگونی فرمان‌روایی اشک‌ها، دوره پادشاهی سلسله ساسانیان بر ایران آغاز شد.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1511:   مالاکا (مالایا) به تصرف پرتغالی ها درآمد. بعدا انگلیسی ها این منطقه را که ناظر برتنگه مالاکا است از دست پرتغالی ها خارج کردند و تا سال 1963 در کنترل خود داشتند. مالاکا اینک یکی از 13 ایالت فدراسیون مالزیا است.
1609:   یک دریانورد هلندی با همراهان وارد خلیج دلیور در شرق آمریکای شمالی (ایالات متحده امروز) شدند و تا محل فیلادلفیای امروز پیش رفتند.
1640:   در جنگ نیوانگلند (شمال شرقی ایالات متحده امروز)، سرخپوستان از مهاجران انگلیسی و نیروهای حامی آنها شکست خوردند و بیشتر اراضی خودرا در ماساچوست از دست دادند.
1963:   بیش از دویست هزار سیاهپوست آمریکایی در شهر واشنگتن برای به دست آوردن حقوق مدنی تظاهرات و راهپیمایی کردند.
1973:   یک زمین لرزه در کشور مکزیک بیش از 600 تن را کشت و زیان سنگین به بار آورد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.