سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم تا مرگ کاشف رادیو اکتیویته

اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم، افتتاح ورزشگاه شهید شیرودی "امجدیه"، وقوع غزوهٔ "خندق" معروف به جنگ احزاب، مرگ کاشف رادیو اکتیویته و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 17 شوال 1434 هجری و 25 آگوست 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اشغال ایران توسط متفقین در جریان جنگ جهانی دوم (1320ش)
در سال 1320 ش و در بحبوحه جنگ جهانی دوم هنگامی که رضاخان تقاضای شوروی و انگلستان را برای اخراج آلمانی‌ها از ایران رد کرد این دولت‌ها با هماهنگی کامل، تصمیم گرفتند سرزمین ایران را اشغال کنند. سرانجام در بامداد سوم شهریور 1320 ش، سفیران انگلیس و شوروی به طور جداگانه یادداشت‌هایی تسلیم دولت ایران نمودند. در این یادداشت اعلام شده بود که چون دولت ایران در مقابل متفقین و درخواست‌های آنان مبنی بر عدم همکاری با مستشاران آلمانی و به خدمت گرفتن جاسوسان آن کشور، سیاست مبهمی در پیش گرفته و در اخراج عُمّال آلمان، اقدامی نکرده است، ارتش‌های شوروی و انگلیس وارد ایران شده و مشغول پیشروی هستند. شوروی، شمال، و انگلیس، جنوب ایران را متصرف شد.

بنابراین حکومت دیکتاتوری شانزده ساله رضاشاه تحت فشار اشغال‌گران فرو ریخت و او مجبور به استعفا و خروج از کشور شد. ورود نیروهای متفق به ایران در حالی صورت گرفت که دولت ایران، پیش از آن، نسبت به جنگ جهانی دوم، اعلام بی‌طرفی کرده بود. با این حال، اشغالگران روسی و انگلیسی، بدون توجه به این امر، قسمت‌های وسیعی از خاک کشور را اشغال نمودند و مصائب بی‌شماری برای مردم به وجود آوردند. اشغال ایران که از سوم شهریور سال 1320، با تهاجم نیروهای انگلیس و شوروی از جنوب و شمال صورت گرفته بود، تا پایان جنگ در سال 1324، ادامه یافت.

افتتاح ورزشگاه شهید شیرودی "امجدیه" در تهران (1318 ش)
ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه) یک ورزشگاه دو و میدانی در تهران است که تا پیش از سال ۱۳۸۸ خورشیدی از ورزشگاه‌های معروف فوتبال در ایران بود و از آن سال دیگر مسابقات فوتبال در آن برگزار نمی‌شود. این ورزشگاه در مجموعه ورزشی شهید شیرودی قرار دارد. ورزشگاه امجدیه در سال ۱۳۰۶ خورشیدی، ده سال پیش از آن که فدراسیون فوتبال ایران تأسیس شود، در باغ اهدایی امجدالسلطنه برپا شد. این ورزشگاه محل بسیاری از رویدادهای تاریخی و به‌یاد ماندنی فوتبال ایران بوده‌است. نخستین راهیابی فوتبال ایران به بازی‌های المپیک توکیو، ۱۹۶۴، با پیروزی بر هندوستان، نخستین قهرمانی جام ملت‌های آسیا با پیروزی بر تیم اسرائیل، و نخستین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در امجدیه صورت گرفت. در یکی از مسابقات سال ۱۳۴۷ در استادیوم امجدیه که بیش از ۳۰ هزار نفر تماشاگر به استادیوم آمده و شمار بسیاری در بیرون از ورزشگاه ماندند مسئولان وقت را بر آن داشت تا آغاز به ساخت ورزشگاه آزادی نمایند. ورزشگاه امجدیه پس از انقلاب به نام علی‌اکبر شیرودی خلبان هوانیروز ارتش ایران در جنگ ایران و عراق نام‌گذاری شد.

آغاز نخستین دوره مذاکرات صلح بین ایران و عراق با نظارت سازمان ملل متحد (1367ش)
با خاموش شدن صدای توپ و تفنگ در جبهه‌ها و پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مبارزه در صحنه سیاسی متوقف نگردید، بلکه ابعاد وسیع‌تری گرفت و دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک با هدف اجرای کامل قطعنامه 598 آغاز گردید. در راستای این امر، در عصر روز سوم شهریور 24 ( 1367 اوت 1988 م) اولین جلسه مذاکره بین وزرای خارجه ایران و عراق و دبیر کل سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شد. اگر چه در این دور از مذاکرات، صحبت‌ها به طور واضح و ملموس، روشن نبود و در اجرای بندهای قطعنامه، پیشرفتی حاصل نشد، لیکن جمهوری اسلامی ایران توانست طی بیست روز مذاکره، به بهترین وضعیتِ مذاکراتی، سیاسی و تبلیغاتی دست یابد. هیئت جمهوری اسلامی ایران، اهرم‌های خود را با حوصله و تدریج مطرح ساخت و توانست جلوی کارشکنی‌های عراق را بگیرد. دور دوم مذاکرات در سوم مهرماه 1367، درباره مسائل گوناگون جنگ و قطعنامه 598 در نیویورک ادامه یافت.

ارتحال علامه محقق "محمد جواد نجفی" صاحب تفسیر آسان (1377ش)
آیت‌اللَّه شیخ محمد جواد نجفی، از نویسندگان و عالمان معاصر، در سال 1302 ش (1342 ق) در یکی از روستاهای توابع خمین در استان مرکزی به دنیا آمد. آیت‌اللَّه محمد جواد نجفی همچنین از حضرات آیات سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید ابوالقاسم خویی و سید محمد هادی میلانی، سمت نمایندگی و نیابت امور شرعیه داشت. ایشان سال‌های زیادی از عمر خویش را به تالیف و تصنیف آثار ارزشمند گذراند و در این راه، همت می‌ورزید. از این استاد محقق، آثار متعددی بر جای مانده که مصباح الشیعه، لطایف الصلوة، زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی و نیز ترجمه کتب دیوان حضرت علی بن ابی طالب، کتاب المهدی و اثبات الوصیه از آن جمله‌اند. همچنین تفسیر آسان که شانزده جلد از آن به چاپ رسیده است از آثار ایشان است. این عالم ربانی و محقق گرانقدر، سرانجام در 3 شهریور 1377 ش برابر با دوم جمادی الاول 1419 ق در 75 سالگی بدرود حیات گفت و به جوار رحمت حق شتافت.

وقوع غزوهٔ "خندق" معروف به جنگ احزاب در مدینه(5 ق)
آتش افروزان اصلی نبرد احزاب، یهودیان مدینه بودند که با تحریک قبایل و طوایف قریش از جمله: بنی سلیم، بنی‌اسد، غطفان و...، سپاه متحدی بین 10 هزار تا 24 هزار نفر (بنا به نقل‌های مختلف مورخان) جهت هجوم به مدینةالرسول مهیّا نمودند. این سپاه عظیم، شهر مدینه را به مدت یک ماه در محاصره نگه داشتند. مسلمانان مدینه به فرماندهی پیامبر اسلام(ص) با حفر خندق در دور شهر، از مدینه دفاع کردند. با این که جوّسازی منافقان در داخل مدینه به اوج رسیده بود و یهودیان هم پیمان با مسلمانان، پیمان خویش را نقض کردند ولی سپاه سه هزار نفری اسلام، مقاومت سرسختانه‌ای از خود به نمایش گذاشت. سرانجام با کشته شدن "عمرو بن عبدود" شجاع‌ترین و قوی‌ترین نیروی سپاه دشمن به دست امام علی(ع)، مشرکان، روحیهٔ جنگی خود را ازدست داده و پس از مدتی سرگردانی، مفتضحانه شکست را پذیرا شده و به سوی مکه عقب‌نشینی نمودند.

تسخیر شهر مرو توسط ابومسلم خراسانی(130 ق)

پس از تسخیر خراسان توسط اعراب مسلمان در سال 129 ه . ق، ابومسلم خراسانی از شهر مرو قیام کرد و سراسر خراسان را تصرف نمود و از آن زمان به ترتیب عباسیان، طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان بر این سرزمین حکومت کردند.

وفات "سیدابراهیم کربلایی" عالم مسلمان(1263 ق)
سیدابراهیم کربلایی در سال 1214 ق در ایران به دنیا آمد. پس از تحصیل علوم مقدماتی برای تکمیل دانش خود، عازم شهر کربلا شد و تا پایان عمر در این شهر به تحصیل و تدریس پرداخت. از جمله آثار این عالم بزرگ مسلمان، می‌توان به کتب دلایل الاحکام و نتایج الافکار اشاره نمود. سیدابراهیم کربلایی سرانجام در سال 1263 در 49 سالگی در شهر مقدس کربلا دار فانی را وداع گفت.

رحلت عالم زاهد "ملاعباس تربتی" معروف به "حاج آخوند" (1362 ق)
حاج آخوندملاعباس تربتی از عالمان زاهد و روحانیان وارستهٔ منطقهٔ تربت حیدریه بود که علاوه بر ترویج دین و اقامهٔ جماعت و وعظ و ارشاد مردم، مانند یک کشاورز روستایی، زراعت و کار می‌کرد و با دسترنج خویش امرار معاش می‌نمود. وی پدر دانشمند و واعظ معروف، مرحوم "حسینعلی راشد" است. کتابی که مرحوم راشد در شرح حال پدر خود به نام "فضلیت‌های فراموش شده" نوشته است، مفید و خواندنی است.

تولد "ژرژ ژاک دانتون" یکی از رهبران انقلاب فرانسه (1759م)
انقلاب فرانسه یک انقلاب لیبرال - بورژوایی بود. قبل از وقوع انقلاب و در زمان سلطنت لویی شانزدهم، فرانسه دارای یک مجلس طبقاتی بود و اشرافیت فئودال از مزایای ویژه‌ای برخوردار بودند که نمایندگان بازرگانان و سرمایه‌داران و صاحبان صنایع فاقد آن امتیازها بودند. در جریان انقلاب فرانسه، رهبری با سرمایه‌داران و بازرگانانی بود که ایده‌های بورژوایی و عصر روشن‌گری را در سر داشتند و تحت شعار "برابری” خواهان حقوق برابر با اشراف و لغو امتیازات ویژة فئودالی بودند. بورژوازی، ذیل شعار "آزادی”، محدود شدنِ قدرت سلطنت و گسترش نفوذ زرسالارانِ صاحب سرمایه (بازرگانان، رباخواران، صاحبان صنایع) را طلب می‌کرد و توده‌های مردم که اکثراً از دهقانان فقیر و پیشه‌ورزان خرده‌پا و گروه کم‌جمعیت کارگران صنایع تشکیل می‌شد، در آرزوی لغو مالیات‌های فئودالی و عشریه‌های اجباری به کلیسا بودند. توده‌ها تحت هدایت افرادی مثل "میرابو”، "مارا”، "دانتون”، "ربسپیر” و تأثیرپذیری از ایده‌های فیلسوفان عصر روشن‌گری به ویژه افرادی مثل "ولتر” و "روسو” علیه سلطنت مطلقة لویی شانزدهم طغیان کردند و در 14 فوریة 1789 "زندان باستیل” را که نماد استبداد خاندان "بوربون” بود، ویران ساختند. ژرژ ژاک دانتون در سال ۱۷۵۹ در ارس یکی از ایالات شامپانی تولد یافت.

روز ملی و استقلال "اروگوئه" از استعمار اسپانیا (1825م)
اروگوئه توسط اسپانیایی‌ها در قرن شانزدهم کشف گردید و در قرون 17 و 18 صحنه درگیری بین اسپانیا و پرتغال برای تصاحب آن بود که منجر به پیروزی اسپانیا شد. بعد از سال 1810 شورش‌های خونینی برای استقلال به وجود آمد هم‌زمان با اوج‌گیری قیام مردمی در اروگوئه، این کشور در سال 1816 به تصرف پرتغال درآمد که هفت سال ادامه یافت. در سال 1823 اروگوئه به صورت یکی از استان‌های کشور تازه استقلال یافته برزیل درآمد. قیام مردمی این بار در 25 اوت 1825 به نتیجه رسید و استقلال این کشور اعلام شد. با این حال از همان اوان استقلال، این کشور درگیر جنگ‌ها و اختلافات داخلی بوده است. پایتخت این کشور شهر مونته ویدئو و واحد پولش پزو می‌باشد. نژاد مردم اروگوئه سفید است. زبان رسمی مردم اروگوئه اسپانیایی می‌باشد. 25 اوت روز استقلال و روز ملی اروگوئه می‌باشد. که سرانجام به استقلال اروگوئه منجر گردید و نوع حکومت آن جمهوری اعلام شد.

روز استقلال "روسیه سفید"(بلاروس)از اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991م)
روسیه سفید از قرن چهاردهم میلادی تحت کنترل لیتوانی و از سال 1569م در تسلط لهستان بود. با تجزیه لهستان در اواخر قرن هجدهم، روسیه سفید به اشغال روسیه تزاری درآمد. پس از جنگ جهانی اول، روسیه سفید بین لهستان و شوروی تقسیم شد، اما پس از پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم، این کشور، تمامی خاک روسیه سفید را اشغال کرد. روسیه سفید هم‌چون اوکراین از حق رأی در سازمان ملل برخوردار بود. در پی اصلاحات سیاسی در شوروی، هم‌چون سایر جمهوری‌های شوروی، جنبش استقلال‌طلبانه مردم روسیه سفید تشدید گردید و در نهایت در 25 اوت 1991م مُنجر به استقلال روسیه سفید شد. این کشور دارای دو روز ملی می‌باشد. یکی 27 ژوئیه که حق حاکمیت ملی روسیه سفید رسماً اعلام شد و دیگری نیز روز سوم ژوئیه می‌باشد.

مرگ "هانری بِکْرِل" فیزیک‌دان فرانسوی و کاشف رادیو اکتیویته (1908م)
آنری آنتوان بکرل (۱۸۵۲-۱۹۰۸) فیزیک‌دان فرانسوی و یکی از کاشفان پدیده پرتوزایی بود. آنری بکرل در پاریس و در خانواده‌ای اهل علم زاده شد. تحصیلات خود را در پلی‌تکنیک پاریس و مدرسه پل‌ها و راه‌ها (پونز-اِ-شوسه) به‌پایان رساند . در ۱۸۹۲ به کرسی استادی در موزه ملی تاریخ طبیعی پاریس انتخاب شد . او سومین نفر از خانواده بکرل بود که به این سمت برگزیده می‌شد . در ۱۸۹۴ او مهندس ارشد وزارت راه و پل شد .

در ۱۸۹۶ او در حالی‌که مشغول بررسی خاصیت فسفرسانس در نمک‌های اورانیوم بود، پدیده پرتوزایی را کشف کرد. در ۱۹۰۳ همراه ماری کوری و پیر کوری جایزه نوبل فیزیک را «به‌خاطر خدمات برجسته‌ای که با کشف پرتوزایی خودبخودی» انجام داده بود، دریافت کرد. «بکرل»، واحد اندازه‌گیری پرتوزایی، بنام اوست. دو چاله در ماه و مریخ هم به‌نام او نام‌گذاری شده است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.