سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ وجه تشابه «ربا» و «سرطان»

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۳۹ سوره روم
وَمَا آتَيْتُم مِّن رِّبًا لِّيَرْبُوَ فِي أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا يَرْبُو عِندَ اللَّهِ وَمَا آتَيْتُم مِّن زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ
و آنچه [به قصد] ربا می‌دهید تا در اموال مردم سود و افزایش بردارد نزد خدا فزونی نمی‌گیرد و[لی] آنچه را از زکات در حالی که خشنودی خدا را خواستارید دادید پس آنان همان فزونی‌یافتگانند [و مضاعف می‌شود]

کلمه ربا در لغت به معنی زیادی و فزونی است و چون مردم به دیگران قرض می دادند و هنگام بازگرفتن طلب افزونی می کردند این نوع قرض را قرض ربوی خوانده اند و کلمهٔ زکات به معنی تزکیه کردن، پاک کردن و پیراستن و کاستن است. بنابر این در سخن مشفقانهٔ خداوند این است که آنچه نزد شما افزونی به نظر می آید نزد خداوند، یعنی در ساحت حقیقت محض، نه تنها افزونی نیست بلکه کاستن است.

این باژگونگی در رفتارهای الهی نسبت به تصورات و محاسبات ما مثالهای بسیار دارد. آتشی را باید طلب کرد که عاقبت چون آب مایۀ دلنوازی است نه آن آب آسایش و راحت طلبی که آدمی را از همان آب به آتش پرتاب می کند.

همچنین گفته اند انتقاد هر چند تلخ است اما موجب نیل به کمال می شود که عین شیرینی است اما ستایش اگرچه شیرین می نماید اما تلخی محرومیت از کمال هنر را به دنبال دارد.



ربا نیز افزایش خطرناک است چون بیماری خرچنگ (سرطان)، و افزایش قند اضافی در بدن، و افزایش فشار خون. و صدقه اگرچه کم شدن است مایۀ افزایش سلامتی شخص و جامعه و افزایش شادی عمومی است. چنین است که منصفان را خلف می آید از نعمتها و ممسکان را تلف و محرومیت در پیش است.

عجب است که انسانها از سرطانِ سلولهای ثروتِ ناحق باک ندارد و از سرطانِ افزایشِ قندهای فریبندۀ باطل و چربیِ چرب زبانی و چاپلوسی نمی اندیشند که این زیادیها با آنها چه خواهد کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
علی
۲۱:۳۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
جالب بود. ممنون