سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كارگاه يكروزه روان‌پزشكي در رسيدگي قضايي برگزار شد

كارگاه يكروزه روان‌پزشكي در رسيدگي قضايي، صبح امروز 30 مرداد، با حضور دكتر اديب زاده معاون آموزشي و پژوهشي سازمان پزشكي قانوني كشور و جمعي از روان‌پزشكان قانوني مراكز استان ها در سالن جلسات حوزه رياست سازمان برگزار شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور دكتر اديب زاده در اين جلسه با تأكيد بر ضرورت پرداختن به مباحث روان‌پزشكي قانوني گفت: روان‌پزشكان سازمان به منظور بررسي موارد و مباحث موجود بايد به طور مستمر جلسات مشترك برگزار كنند تا ضمن همفكري، ابهامات موجود در مفاهيم روان پزشكي را نيز بررسي كنند.

وي با بيان اينكه اصطلاحات و مفاهيم موجود در قانون مجازات اسلامي فقهي و حقوقي است اظهار داشت: روان‌پزشكان قانوني بايد در مورد مفاهيمي همچون جنون، سفه، ‌رشد و ...  كه اصطلاحات فقهي هستند از فقها سئوال كرده و مطابق با تعاريف ارائه شده، مصداق آن را در معاني روان‌پزشكي اعلام كنند.

معاون آموزشي و پژوهشي سازمان پزشكي قانوني كشور، يادآور شد: پزشكي قانوني و از جمله بخش روان‌پزشكي قانوني براي رفع سئوالات قاضي و كمك به او در صدور رأي تأسيس شده، بنابراين لازم است روان‌پزشكان قانوني ضمن آشنايي با اصطلاحات حقوقي و فقهي نظرات كارشناسي خود را در پرونده هاي روان‌پزشكي ارائه دهند.

در اين جلسه دكتر طباطبايي استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع روان‌پزشكان قانوني گفت: رسيدن به زبان مشترك بين قضات و روان‌پزشكان قانوني در رسيدگي به پرونده هايي كه جنبه روان‌پزشكي دارند بسيار مهم است و اگر اين زبان مشترك ايجاد نشود در بررسي اين پرونده ها دچار مشكل خواهيم شد.

گفتني است در اين نشست كه به صورت كارگاهي و در قالب كار گروهي برگزار شد مباحثي همچون اختلالات رواني رافع مسئوليت كيفري، مصرف مواد مخدر يا محرك رافع مسئوليت كيفري هستند يا خير، پيروي از استانداردهاي سازمان در گزارش نويسي در روان‌پزشكي قانوني، تعريف واژه هايي همچون جنون، سفه و رشد و .. مورد بحث و بررسي قرار گرفت./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.