سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمدسرشار در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته:

بازار نوشت افزار، اسير سبك زندگي غربي شده است

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: با توجه به حضور سودجويان و قاچاق لوازم التحرير و نيز نبود نظارت از سوي سازمان هاي مربوطه، بازار نوشت افزار اسير و تسليم سبك زندگي غربي شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفتگوی ویژه خبری با موضوع تولید نوشت افزارهای ایرانی _ اسلامی میزبان "محمد سرشار" رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان و "مرتضی حیدری" مشاور اقتصادی مدیر عامل و مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. 

مرتضی حیدری در ابتدای این گفتگو در پاسخ به سوال مجری مبنی بر تولید نوشت افزارهای ایرانی_اسلامی و تاثیر آن بر روی کودکان و نوجوانان گفت: استفاده از نمادها و الگوهای موجود در تاریخ هر کشوری در شکل گیری مثبت شخصیت کودکان نقش به سزایی دارد.

وی ادامه داد: استفاده از این محصولات و طرح روی جلد آن، به دنبال نگهداری اش در زمان طولانی توسط مصرف کننده اثرگذاری دائمی دارد که ما برای آن می توانیم محمل گسترده ای را برای تبلیغات نمادها و نشانه ها در نظر بگیریم.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در خصوص علت بی نصیب ماندن از این ظرفیت غنی عنوان کرد: یک بخش این مسئله به تولید کنندگان باز می گردد که نسبت به تولید دفتر مشق با استفاده از طرح های ایرانی_اسلامی و بازده مالی و صرفه اقتصادی آن اطمینان نداشتند. 

*سودجويان عرصه نوشت افزاري را در بازار ناامن كرده اند

وی افزود: وجود سودجویان و ورود قاچاق در عرصه ی نوشت افزارها بازار ناامنی را به وجود آورده است وضع تا حدی حاد است که هرکس بعد از پیدا کردن یک تصویر در اینترنت با قرار دادن آن بر روی نوشت افزار به راحتی در تمام مغازه ها این کالا را توزیع می کند.

سرشار اظهار داشت: نظارتی به جز تذکر ماموران نیروی انتظامی هنگام مشاهده یک تصویر نامناسب در مغازه ها نیست، بازار اسیر و تسلیم سبک زندگی غربی شده است داخل کیف های مدارس بچه های ما این دفاتر وجود دارد.

"حيدري" در خصوص سازمان‌هاي مسئول در قبال ورود نوشت‌افزارهايي با طرح‌هاي هاليوودي عنوان كرد: دلايل متعددي در اين زمينه وجود دارد و سازمان‌ها و مسئوليت‌هاي متعددي در اين راستا تعريف شده‌اند اما انسجام و هماهنگي بين اين ارگان‌ها ايجاد نشده و دشمنان نيز براي رسوخ فرهنگ خودشان برنامه‌هايي دارند، با توجه به رهنمودها و تذكرات مقام معظم رهبري ما براي تسخير اين فضا كمتر تحرك نشان داده‌ايم. 

وي اظهار داشت: قانون‌هاي وضع شده از سوي مقام‌هاي بالايي توسط مجريان پايين دست كمتر مورد اهتمام قرار گرفته است. 

"حيدري" بيان كرد: اطلاع‌رساني كافي در اختيار توليد كننده و سرمايه‌گذار در حوزه توليد لوازم التحرير و اقتصاد فرهنگ قرار نگرفته است و اطلاعات كافي براي ارزش سرمايه‌گذاري بر روي محصولات ايراني اسلامي صورت نگرفته است. 

وي ادامه داد: مسئولان و توليدكنندگان با توجه به دغدغه‌ي خود بعد از كسب اطلاعات از موضوع با هم‌افزايي توان تسخير اين فضا را دارند، متأسفانه ميان سامانه‌هاي فرهنگي موجود انسجام وجود ندارد و هيچ‌گاه بعد از خلق يك شخصيت متخصصان در حوزه‌هاي مختلف براي تثبيت اين شخصيت و توليد آن كاري نمي‌كنند . 

* اهتمام رسانه ملي امروز به قضيه طرح هاي ايراني و اسلامي بر روي نوشت افزار ها

"حيدري" اظهار داشت: صدا و سيما اكنون به اين قضيه اهتمام ورزيده است و به طور حتم سرمايه‌گذار ايراني به دليل عرق ملي‌اش بعد از دريافت اطلاعات در صورت جهت‌دهي و هدايت دستگاه‌هاي متولي خود به اين سمت روي مي‌آورد. 

"سرشار" تصريح كرد: دولت بايد مداخله‌ي خود را در توليد نوشت‌افزارهايي ‌با طرح‌هاي ايراني اسلامي قطع كند زيرا در بازار عرضه و تقاضا به يك ساماني رسيده و 20 درصد از محصولات كالاهي موجود فقط به صورت قاچاق وارد مي‌شوند و حاكميت به عنوان نهاد پيشرو بايد با ذائقه‌سازي نمادهاي ايراني را جايگزين طرح‌هاي هاليوودي كند. 

 رئيس حوزه هنري كودك و نوجوان عنوان كرد: در صورتيكه خود دولت، توليد كننده‌ي تصاويري با المان‌هاي ميراث فرهنگي و شهداي هسته‌اي باشد، ظرفيت از بخش خصوصي گرفته مي‌شود و اين بخش امنيت را براي سرمايه‌گذاري از دست مي‌دهد.

در اين برنامه طي تماس تلفني كه برقرار شد "محمد اسحاقي" معاون برنامه ريزي و هماهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص مصوبه‌اي كه در زمينه المان‌ها و نشانه‌هاي اسلامي ايراني در سال 79 عنوان كرد: محور اصلي اجراي اين مصوبه وزارت ارشاد بود، اين مصوبه فراتر از نوشت‌افزارها حساسيت و تمركز ويژه‌اي بر روي همه محصولات داشت اما متأسفانه به دليل بي‌توجهي تاكنون به اجرا در نيامد. 

وي ادامه داد: شوراي پيش‌بيني شده براي اين مصوبه نتوانست اين وظيفه را به سرانجام برساند بنابراين در بازنگري نقشه‌ي مهندسي دوباره اين مصوبه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با مطالعات ميداني و پژوهش‌هاي انجام شده قرار به تشكيل بنيادي براي اجرايي شدن اين مصوبه در نظر گرفته شد. 

"اسحاقي" بيان كرد: بررسي همه جانبه‌اي بر روي نوشت‌افزارها،‌ اسباب بازي‌ها، گردش مالي،‌ ذي‌نفعان از طراح،‌ سازنده، ايده‌پرداز گرفته تا توليدكننده، توزيع‌كننده و سرمايه‌گذار انجام گرفت. 

وي ادامه داد: اساسنامه‌اي با بهره‌گيري از نظرات كارشناسان به تصويب رسيد و اين بنياد قرار است نه به عنوان يك شخصيت اول حقوقي بلكه با حمايت توليدكنندگان، ايده‌پردازان، طراحان به صورت علمي با راهبري فعاليت كند. 

*جلوگيري از واردات، توزيع و توليد كالاها با المان هاي خارجي

معاون برنامه ريزي و هماهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي عنوان كرد: بنياد طراحي، ترويج، مطالعه و پژوهش‌هاي خاصي را انجام خواهد داد و در اين عرصه از كارهاي ايده‌پردازان، طراحان و هنرمندان مورد حمايت قرار مي‌دهند، طرح‌ها براي توليد در اختيار سرمايه‌گذاران و توليدكنندگان قرار گرفته و پشتيباني مي‌شوند و با ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي مربوطه از واردات، توزيع و توليد محصولات فرهنگي با المان‌هاي خارجي جلوگيري مي‌شود. 

"حيدري" در ادامه اين گفتگو عنوان كرد: اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي به دانش‌آموز، مدرسه و خانواده از سوي رسانه‌ملي مؤثر واقع خواهد شد، راه‌هاي قهري و جلوگيري از واردات چنين كالاهايي مناسب نيست براي برون‌رفت از اين وضعيت همانند خروج از تاريكي نبايد بر تاريكي، مرگ بفرستيم بلكه بايد چراغ‌ها را روشن كنيم. 

وي ادامه داد: همه 4 هزار ميلياردي كه در بخش نوشت‌افزارها هزينه مي‌شود در واقع به تصاوير نامناسب بر روي جلدها خلاصه نمي‌شود و تنها بخش كوچكي از اين موضوع رخ مي‌دهد كه اين امر نيز باعث ناراحتي ماست. 

"سرشار" در خصوص مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي عنوان كرد: نشانه‌ها و المان‌هاي ايراني اسلامي مصوبه‌ي 474 اين شوراست در حاليكه آخرين مصوبه اين شورا 735 است و پيگيري نكردن اين مصوبه در 13 سال براي اجراي آن خود تجربه‌ي بسيار تلخي است،‌ اكنون با اين هجمه‌ي فرهنگي خرمشهر را گرفته‌اند. 

وي ادامه داد: در مهر 91 ورود طرح‌هاي غيرايراني به مدارس ممنوع شد و اين خود با توجه به نياز در بازار اغتشاش ايجاد مي‌كرد. 

"سرشار" افزود: بحث حق مؤلف را بايد حفظ كرد و توليدكنندگان و صاحبان اين تصاوير بايد حقشان محفوظ بماند و در واقع استفاده رايگان از تصاوير موجود در رايانه‌ها بر روي دفتر مشق خود به نوعي رايانه‌اي از سوي ما به سرمايه‌گذاران اين تصاوير است، بنابراين بايد با قانون حق مؤلف استفاده از طرح‌هاي ايراني را به صرفه‌تر كنيم. 

رئيس حوزه هنري كودك و نوجوان اظهار داشت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت ارشاد به عنوان سياست‌گذار و برنامه‌ريز بايد حق مؤلف را رعايت كنند همانگونه كه اكنون ما در عرصه كتاب نيز با اين مشكل مواجه هستيم و چند كتاب توسط چند ناشر به چاپ مي‌رسد. 

"حيدري" در ادامه بحث تصريح كرد: حق مالكيت معنوي توسط مجلس شوراي اسلامي بايد به صورت قانون محكمي تصويب شود تا هنگام استفاده از يك طرح ديگران حق طراح را به رسميت بشناسند و علاوه بر آن نبايد قيمت كالا با توجه به پرداخت حق مؤلف براي مصرف‌كننده گران تمام شود و كانون در اين زمينه با درخواست از طراحان و هنرمندان تصاوير زيادي را براي طرح روي جلدها جمع‌آوري كرد و به سرمايه‌ي زياد و نقدينگي در اين عرصه نياز است. 

"سرشار" بعد از گرفتن يكي از دفترها با طرح شكرستان عنوان كرد: به دست گرفتن يك دفترچه با طرح ايراني اسلامي حس خوبي را به ما مي‌دهد، بعد از تلاش‌هاي ما براي راضي كردن يكي از توليدكنندگان و اطمينان دادن به او براي بازگشت سرمايه آن توليدكننده عنوان كرد كه من شكرستان را مثل فرزند خود مي‌دانم و كار فرهنگي در اين زمينه امروز جهاد فرهنگي محسوب مي‌شود. 

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.