سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط پژوهشگران ایرانی صورت گرفت؛

ترمیم سریع سوختگی های شدید با پوشش های نانولیفی

محققان موفق به تولید پوشش های نانولیفی با قابلیت جذب آب و تخلخل بالا شدند که باعث خروج کامل چرک ها و تسریع بهبود زخم های سوختگی می شود.

دکتر عادله قلی پور کنعانی، پژوهشگر و دکترای مهندسی نساجی در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سوختگی درجه 3 با تخریب کامل اپیدرم و درم حادترین نوع سوختگی پوست بوده که در بسیاری از موارد باعث تجمع میکروب ها و ایجاد عفونت می گردد.

وی با بیان اینکه عفونت زخم های سوختگی در برخی موارد منجر به مرگ بیمار می شود، گفت: در پژوهشی که اخیراً توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز قلب تهران انجام گرفته موفق به تولید پوشش های نانولیفی ضد میکروب با قابلیت جذب چرک و عفونت از زخم های سوختگی درجه 3 شده ایم.

این پژوهشگر افزود: این پوشش ها با بکارگیری ویژگی های بیولوژیکی و ضدمیکروبی بالای کیتوسان و ساختار سه بعدی و تخلخل نانوالیاف تهیه شده و استفاده از آن بر روی بریدگی و سوختگی های شدید باعث ایجاد سیگنال های بیوشیمیایی لازم برای بهبود زخم و ترمیم سریعتر آن می شود.

قلی پور کنعانی تصریح کرد: استفاده از فناوری نانو در پوشش های نانولیفی امکان جذب فیبروپلاست به لایه درم پوست را داده و روند کلاژن زایی و ترمیم زخم های سوختگی شدید را تسریع می کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی این پژوهش تولید داربست های زیست سازگار و ضد میکروب از پلیمر بیولوژیک کیتوسان برای خارج سازی چرک و عفونت از زخم های سوختگی بوده که با مخلوط کردن پلیمرهای کیتوسان و پلی وینیل الکل و تبدیل آنها به پوشش های نانولیفی این داربست تهیه شد./ح
برچسب ها: نانو ، سوختگی ، عفونت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.