سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشای استراتژى حزب مشاركت براى انتخابات دهم

حزب مشاركت در رأس احزاب جريان موسوم به دوم خرداد براى انتخابات دهم رياست‌جمهورى، سه استراتژى عمده را اتخاذ كرد كه در ادامه به صورت مجزا هركدام بيان مى‌گردد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، حزب مشاركت در رأس احزاب جريان موسوم به دوم خرداد براى انتخابات دهم رياست‌جمهورى، سه استراتژى عمده را اتخاذ كرد كه در ادامه به صورت مجزا هركدام بيان مى‌گردد :

1ـ تخريب دولت نهم :

بى‌شك انتخابات دهم رياست‌جمهورى به لحاظ نوع، شيوه وحجم تبليغات در مقايسه با تمامى انتخابات گذشته نادر و منحصر به فرد بود.

در اين دوره تخريب دولت نهم و نفى كامل خدمات آن و شخص رئيس‌جمهور به عنوان پاشنه آشيل، مورد هدف مشاركتى‌ها و هم‌پيمانان اصلاح‌طلب آنان قرار گرفت. آنان در يك ائتلاف بزرگ، بى‌سابقه‌ترين تبليغات منفى را از طريق به كارگيرى تمامى امكانات داخلى و خارجى برای عدم تكرار دولت نهم به كار بردند.

در داخل علاوه بر تمامى رسانه‌ها اعم از روزنامه‌ها و سايتهاى موجود، صدها وبلاگ و سايت جديد ايجاد گرديد. در خارج نيز با استفاده از عناصر فرارى مشاركتى و اصلاح‌طلب نظير: عطاالله مهاجرانى، اكبر گنجى، محسن كديور، عبدالكريم سروش، فاطمه حقيقت‌جو، عليرضا نورى‌زاده و تعداد زيادى از عناصر سكولار و ضد انقلاب، پلى ايجاد گرديد كه وظيفه اصلى آنها چيزى جز هجوم به خط قرمزهاى انقلاب و ارتباط بين اصلاح‌طلبان داخل و كشورهاى معاند غربى و اپوزيسيون خارج‌نشين نبود.

در اين راستا حزب مشاركت نيز همچون ديگر گروههاى اصلاح‌طلب خط تخريبى دولت نهم را به عنوان يك استراتژى انتخاباتى بشدّت دنبال كرد و موج تخريبها با نزديك شدن به ايام انتخابات دهم به اوج خود رسيد.


*تشكيك در آمارهاى رسمى ارائه شده توسط دولت، گام بعدى اصلاح‌طلبان بود كه به طور گسترده‌اى در سطح عمومى جامعه انتشار يافت و حتى در زمان تبليغات انتخاباتى توسط حاميان اصلاح‌طلب موسوى، دروغگو بودن رقيب به شدّت تبليغ شد و توانست تأثيرات بسيارى را بر هواداران بگذارد. پوسترهاى دروغ ممنوع!، من دروغ نمى‌گويم و . . . در هياهوى پوسترها و نيروهاى تبليغاتى بيانگر اين اهداف بود.

اعضاى حزب مشاركت به صورت برنامه‌ريزى شده و گسترده، به نفى دولت و تخريب آن روى آوردند كه در ادامه به برخى از آنها اشاره مى‌نماييم :

محسن امين‌زاده (عضو برجسته حزب مشاركت) در ديدار با اعضاى انجمن اسلامى دانشگاه تهران با توهين به شعور مردم مدعى شد: «دو ميليارد تومان آش از بودجه شهردارى ميان مردم تهران توزيع شد و باعث پيروزى احمدى‌نژاد در انتخابات نهم گرديد».404

مصطفى تاج‌زاده (عضو ارشد حزب مشاركت و سازمان مجاهدين) با ارزيابى سياستهاى اقتصادى دولت اظهار داشت: «دولت نهم با شعار عدالت‌محورى مى‌خواست كه چهره محروميت را از جامعه بزدايد امّا آنچه در عمل اتفاق افتاد فاصله طبقاتى بين فقر و غنى بيشتر شد».406

محسن امين‌زاده در جايى ديگر گفت: «دولت نهم 270 ميليارد دلار درآمد را تبديل به فساد و تورم كرده است. بزرگ ترين شكست سياسى ايران پس از جنگهاى ايران و روس (200 سال پيش) در دولت نهم پديد آمده است».407

محمد صدر (معاون وزير خارجه دولت اصلاحات و عضو حزب مشاركت) در نوعى تخريب عملكرد سياست خارجى دولت احمدى‌نژاد كه به اعاده حق فعاليتهاى هسته‌اى منجر شد را، نه نشانه جرأت احمدى‌نژاد بلكه نشانه بى‌عقلى او دانست.408

فخرالسادات محتشمى‌پور (عضو حزب مشاركت و همسر تاج‌زاده) در جملاتى تحقيركننده بيان داشت: «ديگر اجازه نمى‌دهيم عده‌اى كوچك براى ملت تصميم بگيرند».409

معصومه ابتكار ( رئيس سازمان محيط زيست دولت اصلاحات) با اشاره به انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزى گفت : «اى كاش احمدى‌نژاد به ساختارهاى قوى دولت اصلاحات برمى‌گشت و طبق آمار سازمان بازرسى 3200 تخلف انجام نمى‌داد».410

علاوه بر موارد فوق كه به طور اختصار و براى نمونه بيان شد، در راستاى تخريبهاى دولت نهم در رسانه‌هاى وابسته به حزب مشاركت و اصلاح‌طلبان بشدّت از هر موضوعى به عنوان سوژه براى حمله به دولت استفاده مى‌شد.

سوژه‌هايى چون: پايين آمدن قيمت نفت و عدم توانايى دولت در اجراى پرداخت نقدى يارانه‌ها، تبليغاتى خواندن طرح تحول اقتصادى، برداشت غيرقانونى از حساب ذخيره ارزى، سخنان غلط رحيم مشائى در مورد اسرائيل، توزيع شام و نهار و سيب‌زمينى در سفرهاى استانى دولت، طرح استيضاح وزير كشاورزى و آموزش و پرورش) و . . . همه از مواردى بود كه هركدام به تنهايى صفحات گسترده‌اى از روزنامه‌هاى مختلف و كانالهاى ماهواره‌اى را فراگرفت و در راستاى جنگ روانى عليه دولت نهم بزرگ‌نمايى نقاط ضعف و كوچك‌نمايى بسيارى از كارهاى بزرگ در دستور كار قرار گرفت و از كاه كوهى ساخته شد و مدتها ذهن خوانندگان و مخاطبان خود را پر كرد و به بازى گرفت.

تشكيك در آمارهاى رسمى ارائه شده توسط دولت، گام بعدى اصلاح‌طلبان بود كه به طور گسترده‌اى در سطح عمومى جامعه انتشار يافت و حتى در زمان تبليغات انتخاباتى توسط حاميان اصلاح‌طلب موسوى، دروغگو بودن رقيب به شدّت تبليغ شد و توانست تأثيرات بسيارى را بر هواداران بگذارد. پوسترهاى دروغ ممنوع!، من دروغ نمى‌گويم و . . . در هياهوى پوسترها و نيروهاى تبليغاتى بيانگر اين اهداف بود.
____________________________________
404- روزنامه كيهان، به تاريخ 7/2/1388.
405- روزنامه آفتاب يزد، به تاريخ 12/2/1388.
406- روزنامه آفتاب يزد، 4/3/1388.
407- روزنامه ايران، به تاريخ 16/2/1388.
408- روزنامه ايران، به تاريخ 30/2/1388.
409- روزنامه آفتاب يزد، به تاريخ 12/3/1388.
410- روزنامه ايران، به تاريخ 12/3/1388.

منبع:کیهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.