سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان وال استریت ژورنال:

اهرام ثلاثه محل شکست سياسي اوباما

تحولات اخیر مصر حاکی از ناتوانی دولت اوباما در تاثیرگذاری بر حوادث این کشور است علاوه بر این، اعلامیه اخیر وزیرخارجه مصر مبنی بر بازنگری روابط با آمریکا، و همچنین افزایش انتقاد‌ نمایندگان کنگره در خصوص سیاست‌های اوباما در قبال مصر، دولت وی را برای ادامه کمک‌ نظامی به ارتش مصر، تحت فشار گذاشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه «وال استریت ژورنال» در مقاله‌ای به قلم «مت بردلی» و «جی سولومون» می‌نویسد: دولت نظامی مصر اعلام کرد که قصد دارد تا در روابط راهبردی خود با آمریکا و دیگر دولت‌های غربی که از عملکرد آن در سرکوبی معترضان انتقاد کرده‌ و موجب عمیق تر شدن شکاف بین دولت اوباما و قاهره شده‌اند، «بازنگری» کند.

*** کاخ سفید اعلام کرده است که در نظر دارد تا به ارسال کمک‌های نظامی و مالی به ارتش مصر ادامه دهد
در بحبوحه احتمال افزایش خشونت‌ها در روزهای آتی، روز یکشنبه، در حالیکه عده زیادی از حامیان اخوان المسلمین در قاهره که به گفته دولت، در جریان تلاش برای فرار از زندان کشته شدند، شمار تلفات افزایش یافت. رهبران جنبش‌های اسلامی نیز به رغم وجود نشانه‌هایی حاکی از این که توانایی طرفدارانشان در تظاهرات خیابانی محدود شده، آنها را به ادامه مبارزه علیه فرماندهان ارتش فراخواندند. 
تحولات آخر هفته، آخرین نشانه‌های حاکی از ناتوانی دولت باراک اوباما در تاثیرگذاری بر حوادث مصر بود. کاخ سفید در حالی که روز جمعه اعلام کرد که مانور مشترک نظامی خود با ارتش مصر را به تعویق می‌اندازد، هم زمان خاطر نشان ساخت که در نظر دارد تا به ارسال 1.5 میلیارد دلاری کمک‌های نظامی و مالی به ارتش مصر، به عنوان ابزاری جهت هدایت حوادث در این کشور، ادامه دهد.
اما اعلامیه اخیر وزیر امور خارجه مصر مبنی بر بازنگری روابط دولت این کشور با آمریکا، و همچنین افزایش مخالفت‌ نمایندگان کنگره در مورد ادامه کمک‌ها، چنین کاری را غیر ممکن می‌سازد.

*** انتقاد سناتورهای آمریکایی از سیاست اوباما در قبال مصر
«نبیل فهمی»، وزیر امور خارجه مصر گفت: «مصر هر گونه تلاش برای بین المللی کردن مذاکره در مورد این حوادث را مردود می‌شمارد. من از وزارت امور خارجه خواستم تا در مورد کمک‌های خارجی در سال‌های گذشته بررسی کند و ببیند که آیا این کمک‌ها در راه درستی صرف شده‌اند یا خیر.»
انتقاد از عملکرد ارتش مصر، در کنگره روز به روز در حال افزایش است. عده‌ زیادی از سناتورهای آمریکایی برای به چالش کشیدن سیاست اوباما در مورد مصر، به اخبار روز یکشنبه متوسل شدند.
سناتور «باب کورکر» به شبکه خبری «ای بی سی» گفت:‌ «به اعتقاد من، اقدامات هفته گذشته، بدون شک باعث می‌شوند که ما ارسال کمک‌ها را به حال تعلیق درآوریم. آمریکا باید در کمک‌های خود به مصر «بازنگری» کرده و در عین حال خطوط ارتباطی خود را با این کشور همچنان باز نگاه دارد.
هفته خونین درگیر‌ی‌ها که خشونت سیاسی بی‌سابقه‌ای را در مصر مدرن به بار آورد، با کشته شدن زندانیان به پایان رسید. پس از آنکه حامیان اخوان المسلمین و محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، برای تظاهرات یک هفته‌ای خود فراخوان دادند، اکنون مردم مصر به هفته دیگری از درگیری‌های خونین احتمالی چشم دوخته‌اند.

*** رهبران سیاسی دولت نظامی مصر، در سخنرانی‌های خود سرکوبی‌های هفته اخیر را توجیه کردند
خشونت باعث شده است که هر دو طرف رفتار سرسختانه‌ای را در پیش گیرند و این مسئله میل به مقاومت را در بین طرفداران مرسی و مخالفانش به یک اندازه افزایش داده است. رهبران جنبش حامیان محمد مرسی، مردم را برای تظاهرات بیشتر در شنبه شب فراخوانده بودند؛ همان شبی که نیروهای پلیس، شبانه به مسجدی در قاهره حمله کردند و دست کم 173 نفر در این درگیری کشته شدند.
یکی از مقامات ارشد اخوان المسلمین گفت: «ما معتقدیم که مردم مصر برای بازپس گرفتن مسالمت آمیز آزادی خود مصمم هستند. در طول تاریخ، تمام انقلاب‌ها علیه حکومت‌های بسیار قدرتمند صورت گرفته است. مردم موفق شدند تا آنها را سرنگون کنند و این همان چیزی است که به اعتقاد ما مردم مصر آن را انجام خواهند داد.»
رهبران سیاسی دولت مورد حمایت ارتش مصر در سخنرانی‌های خود، سرکوبی‌های هفته اخیر را توجیه کرده و از مردم خواستند تا در مواجهه به آن چه که آنها آن را تهدید تروریستی هواداران محمد مرسی می‌نامند، ثابت قدم باشند.
مقامات ارشد دولتی نیز از سرکوبی معترضان دفاع کردند و گفتند که ارتش و پلیس از خود خویشتن داری نشان دادند.

*** وزارت کشور مصر خواستار پایان دادن به کار «کمیته‌های مردمی» توسط ساکنان محلی شد
روز یکشنبه، قاهره، پایتخت پرجمعیت مصر با وجود حکومت نظامی شبانه، به طور موقت به زندگی عادی خود بازگشت. مشاغلی که تعطیل شده بودند، از روز شنبه به عنوان اولین روز کاری مصر، شروع به کار کردند و ازدحام همیشگی قاهره، بار دیگر به این شهر بازگشت.
وزارت کشور مصر خواستار پایان دادن به کار «کمیته‌های مردمی» توسط ساکنان محلی که در طول ساعات خاموشی حکومت نظامی موانع ایجاد می‌کردند، شد. این وزارتخانه اعلام کرد که کمیته‌های مذکور توسط اراذل و اوباش مورد «سوء استفاده» قرار گرفته بودند.
ژنرال «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر و رئیس نیروهای مسلح و «نبیل فهمی»، وزیر امور خارجه، هر دو گفته‌اند که در صورتی که حامیان رئیس‌جمهور سابق به خشونت ادامه دهند، نیروهای امنیتی در برابر معترضان، آماده استفاده از زور و خشونت هستند. رهبران اخوان المسلمین، که از ریاست جمهوری مرسی حمایت می‌کنند، اعلام کرده‌اند که تظاهرات آنها مسالمت آمیز است.
السیسی بعد از ظهر روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «کاری که ما می‌کنیم، یک واکنش است نه یک اقدام؛ ما خویشتن‌ داری زیادی از خود نشان داده‌ایم. با این حال، من تایید می‌کنم که با هر کس که حمله کند، به شدت برخورد خواهیم کرد.»

*** عصبانیت مصری‌ها از لغو مانور مشترک 
برخی از مصری‌ها نیز عصبانیت خود را در مورد اظهارات اوباما در خصوص لغو مانور نظامی مشترک دوسالانه آمریکا و مصر که قرار بود در پاییز امسال انجام شود، ابراز کرده‌اند. اوباما پس از آنکه دست کم 600 نفر کشته شدند، و پس از سرکوبی شدید هواداران مرسی در روز چهارشنبه به دست ارتش مصر، اعلام کرد که مانور مشترک خود را با این کشور به تعویق می‌اندازد. آمریکا از اوایل دهه 1980، سالانه 1.3 میلیارد دلار به ارتش مصر کمک می‌کند.
هرچند رهبران اخوان المسلمین بر ادامه شب زنده داری‌های خود به طرفداری از محمد مرسی مصمم هستند،‌ اما نشانه‌هایی وجود دارد حاکی از اینکه خشونت‌های مداوم ارتش مصر، توانایی این گروه را در سازماندهی حامیان مرسی، تضعیف کرده است. برای مثال، آنها یکی از راهپیمایی‌های را که برای روز یکشنبه ترتیب داده بودند، لغو کردند. یک راهپیمایی جداگانه به سمت دادگاه عالی قانون اساسی در محله معادی قاهره نیز پس از انتشار گزارش‌های مغایری از سخنگوی اخوان المسلمین  در خصوص لغو تمامی تظاهرات‌ها در روز یکشنبه، لغو شد. یک گروه کوچک نیز از ساختمان دادگستری مصر، مسیر تقریبا یک مایلی را راهپیمایی کردند.
اظهارات «فهمی» در خصوص بازنگری در سیاست خارجی، پاسخی سربسته  نسبت به انتقاد آمریکا در مورد سرکوبی‌های اخیر ارتش مصر علیه معترضان هوادار مرسی بود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.