سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

آیا رشته چاقوسازی در دانشگاه‌های استان زنجان راه‌اندازی می‌شود؟

رییس اتحادیه‌ی چاقوسازان استان زنجان گفت: این اتحادیه آماده همکاری در صورت راه‌اندازی رشته‌ی چاقوسازی در دانشگاه‌های استان است و در این رابطه از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کند.







«رضا رابط» به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه‌ی زنجان، با بیان این مطلب، اظهار کرد: بارها موضوع راه‌اندازی رشته‌ی چاقوسازی در دانشگاه علمی کاربردی مطرح شده است اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده، در حالی که عنوان شده است این رشته قدیمی با افزایش سن استادان چاقوسازی رو به نابودی است.

وی با اشاره به این‌که بیش از 250 نفر در این رشته فعالیت می‌کنند، ادامه داد: اما استادان برجسته تعدادشان کم است که از این ذخائر باید استفاده کرد و دانش آنها را با تربیت شاگرد ثبت کنیم.

این فعال صنفی با اشاره به این‌که چاقوسازی در زنجان یکی از ده‌ها صنایع‌دستی این استان است، که پیشینه‌ی غنی تاریخی دارد، خاطر نشان کرد: در ایران سابقه‌ی صنعت چاقوسازی را در زمان‌هایی باید جستجو کرد که داشتن سلاحی سرد از ضروریات زندگی هر فرد بوده است.

رییس اتحادیه‌ی چاقوسازان استان زنجان با بیان این‌که شهر زنجان از شهرهایی است که صنعت چاقوسازی و ساخت اشیای برنده را حفظ کرده و بیشترین شهرت و معروفیت را در ایران دارد، در ادامه گفت: در دوره‌ی صفویه استادانی چون عبدالغفار سکاک نقش مهمی در رونق صنعت چاقوسازی در زنجان داشته‌ است.

وی افزود: این صنعت تا دوره‌ی قاجاریه، یعنی تا سفر ناصرالدین شاه به فرانسه به همین سبک ادامه داشت و معروف‌ترین آنها «چاقوهای کرند» و یا چاقوهای ساخت حسن(حسن نام استاد زنجانی از استادان آن دوره است) بوده است. /ش
برچسب ها: دانشگاه ، علمی ، کاربردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.