سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یکی از اولين طراحان،شخصیت های کارتونی ايراني بر روي لوازم التحرير:

کاراکترها و فضای انيميشن موفق "شكرستان" قابليت مبدل شدن به دیگر محصولات فرهنگي را دارد

بهرام عظيمي گفت: محبوبيت، كيفيت، طراحی و قيمت محصول فرهنگي ايراني از فاكتورهاي مهم انتخاب کودکان و والدین آنهاست.

بهرام عظيمي"  کاریکاتوریست، طراح کارکتر و كارگردان انيميشن در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: يك چنين اقدامي یعنی استفاده از تصاویر کارکترهای ایرانی، بطور حتم كار جذاب و تاثير‌گذاري خواهد بود و مي‌تواند به عنوان یک كار فرهنگي موثر باشد. 

وي اظهار داشت: البته اين موضوع جديدي نيست چرا كه يك چنين كاري یعنی طراحی کارکترهای شخصیت های کارتونی بر روی لوازم التحریر و وسایل کودکان، حدود دو دهه پيش پس از پخش و محبوبیت "كلاه قرمزي" نیز به من سفارش داده شده بود.

عظيمي عنوان كرد: پس از آنكه "كلاه قرمزي" معروف شد مراكز مختلف، از جمله كساني كه در توليد لوازم التحرير، كيف و... محصولاتی تولید کردند که خيلي مورد استقبال قرار گرفت.

وي درباره عوامل موثر در اينكه كالاهايي اين چنيني مورد استقبال قرار گيرد نيز گفت: چند عامل در اينكه يك چنين كالاهاي فرهنگي ايراني مورد استقبال قرار گيرد مهم است، محبوبيت شخصيت های کارتونی  يكي ازمهم ترین فاكتورهاست.

وي تصريح كرد: پدر و مادر زمانيكه مي‌خواهند چنین ابزار یامحصول فرهنگي را براي فرزندشان خريداري كنند مثلا مي‌تواند كيف مدارس باشد، تصويري كه بر روي آن كيف طراحي شده در انتخاب يك محصول موثر است. 

وي گفت: يك بخش از اين محبوبيت و جذابيت طرح‌‌ها به اين كه آن شخصيت "انيميشن" را چقدر مي‌شناسند و آيا برايشان محبوب است و البته آيا از آن خاطره دارند يا نه برمي‌گردد.

اين كارگردان انيميشن گفت: بچه‌هاي نسل جديد شخصيت انيميشني مانند سيندرلا یا میکی موس را نمي‌شناسند اما پدر و مادر آنها چون از اين شخصيت خاطره دارند، بنابراين لوازمی با اين تصاوير را برای فرزندشان خريداري مي‌كنند. 

وي در ادامه گفت: يكي ديگر از نكاتي كه مي‌بايست به آن توجه كرد كيفيت چاپ ،رنگ آمیزی و در حقیقت گرافیک و طراحی آن تصويراست. 

وي تصريح كرد: كيفيت و جنس آن محصول فرهنگي نیزاز نكات مهم ديگري است كه بايد به آن توجه كرد. 

اين كارگردان برجسته انيميشن ايران اظهار داشت: وزن و ابعاد اين محصولات فرهنگي هم از جمله فاكتورهايي است كه باعث مي‌شود بچه‌ها و والدینشان به اين نوع محصولات توجه كنند. 

وي بيان كرد: بايد ببينيم چيزي كه به عنوان يك محصول فرهنگي مي‌خواهيم به بچه‌ها ارائه كنيم آيا جزء علاقه‌هاي آنان هست يا نه.
 
*سفارش به افراد حرفه ایی و آگاه داده شود

وي تصريح كرد: طراحي محصولات اين چنيني بايد به كساني سفارش داده شود كه آگاهي داشته باشند چرا كه در صورت آگاهي داشتن و حرفه ایی بودن،طراح مي‌داند چه كاري بدرستی انجام دهد.

وي با اشاره به كاراكترهاي "شكرستان" و "كلاه قرمزي" اشاره كرد: كاراكترهای شكرستان و كلاه قرمزي از كاراكترهاي دوست داشتنی و خوبي هستند كه مي‌توان موفقيت محصولات آنها را مشاهده كرد.

وي در ادامه گفت: وارد كردن لوازم‌التحرير و محصولات فرهنگي ايراني به بازار اين نيست كه فقط از اواخر شهریور و اوايل مهر ماه لوازمی با تصاوير شكرستان و يا ديگر انيميشن‌ها را به بازار عرضه كنيم، بلکه بدست آوردن بازار و جلب توجه بچه ها و خانواده شان نیاز به برنامه ریزی دقیق تری دارد.

وي با تاكيد بر كيفيت و قيمت اين محصولات فرهنگي نيز گفت: بايد روي چنين محصولاتي كار شود تا با كيفيت و قيمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

وي بيان كرد: تنها انيميشن نيست كه بخواهد پخش شود و جذابيت ايجاد كند و محصولات آن هم مورد توجه قرار گيرد بلكه بسیاری از انیمیشن ها بعد از ورود بازی هایشان مورد توجه بچه ها قرار می گیرد.


وي گفت: بعضي از شخصیت های مطرح و جذاب در ابتدا بصورت بازي وارد زندگی کودکان شده است و مورد استقبال قرار گرفته و سپس انيميشن آن ها ساخته شده و البته موفقيت داشته است..
 
* بايد به تمام جنبه‌هاي يك اثر ايراني فكر كرد

وي در ادامه با تاكيد بر اهميت توجه به جوانب مختلف در ارائه يك محصول ايراني گفت: اگر مي‌خواهيم يك كاراكتر ايراني را وارد زندگی بچه ها كنيم مي‌بايست به اينكه، كاراكترمان چقدر دوست داشتني است فكر كنيم و البته زمانيكه انيميشن آن را مي‌سازيم به فكر محصولات ديگر آن چون بسته های (پكيج) دیگر فرهنگی آن مانند لوازم تحریر و دیگر وسایل کودکان نیز باشیم.
 
*مطلوب بودن جنس محصول فرهنگي  

عظيمي" عنوان كرد: محصولي كه ارائه مي‌شود بايد جنس مطلوب داشته باشد مثلا انيميشن موفقي چون "شكرستان" كه داراي كاراكترهايي است كه قابليت ارائه محصولات آن هست و البته گرافيك آن هم مطلوب است اگر با محصولي كه جنس آن نامرغوب باشد و با محصولات خارجي رقابت كند اصلا خريداري نمي‌شود.

 
*قانون‌گذاري كه تغيير نكند

وي اظهار داشت:متاسفانه اين نوع كارها و تفکرات با تغيير مديريتها فراموش مي‌شود بنابراين مي‌بايست براي نتيجه بخش بودن اين نوع اقدامات، قانون‌گذاري شود تا با تغيير يك مدير، مدیر بعدي آن را بپذيرد و برنامه‌اي چند ساله باشد تا به موفقيت برسد./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.