سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

سالانه بیش از 11 میلیارد دلار مبادلات تجاری از ایران به عراق صورت می‌گیرد

سرکنسولگری ایران در بصره گفت: سالانه بیش از 11 میلیارد دلار مبادلات تجاری از ایران به عراق صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اهواز؛ حمیدرضا مختص‌آبادی در نخستین میزگرد بررسی موانع صادرات ایران به عراق در منطقه آزاد اروند با اشاره به سهم 765 میلیون دلاری خوزستان به عراق افزود: این تمام سهم خوزستان نیست و تا رسیدن به مرحله مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: سهم تجار و بازرگانان خوزستانی از حجم کل مبادلات سالانه کشور کمتر از یک میلیارد دلار است که این نیاز به بازنگری و توجه بیشتر دارد، باید حد مطلوب را شناخت و برای رسیدن به آن تلاش کرد.

مختص آبادی تصریح کرد: تجار، بازرگانان و صنعتگران خوزستانی باید از وضعیت عراق آن هم به دلیل همجواری و نزدیکی به این کشور اطلاعات کافی را داشته باشند.

وی یادآور شد: کشور عراق بای جمهوری اسلامی و سیاست خارجی ما از اهمیت ویژهای برخوردار است.

سرکنسولگری ایران در بصره گفت: بهره مندی عراق از پتانسیلهای جغرافیایی، تاریخی، مذهبی و غیره برای ایران و به ویژه خوزستان برای مبادلات اقتصادی حائز اهمیت است.

مختص آبادی با اشاره به اینکه عراق کشوری با ثروت هنگفت است، افزود: مسئولان این کشور در تلاشند تا با برنامه ریزی اصولی رتبه نخست تولید و صادرات نفت در منطقه را از آن خود کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به 30 سال حکومت جبارانه حزب بعث در عراق و جنگ تحمیلی اظهار داشت: در زمان حاضر عراق برای سازندگی نیاز به کمک دارد، مردم این کشور به هر آنچه که فکر کنید نیاز دارند اگر شما تجار، بازرگانان و صنعتگران وارد کار نشوید به طور قطع رقبای شما این فرصت را از شما خواهند گرفت.

مختص آبادی تصریح کرد: استانهای جنوبی عراق و به ویژه بصره از امنیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر بیشترین فعالیت اقتصادی کشور عراق در استان بصره شکل می گیرد، یادآور شد: بصره در تلاش است تا در مجلس شورای عراق قانونی مصوب شود تا بدان ترتیب بصره به عنوان پایتخت اقتصادی عراق تعیین شود.

سرکنسولگری ایران در بصره ادامه داد: هرچند که در زمان حاضر نیز بصره بالفعل پایتخت اقتصادی عراق هست اما در صورت مصوب شدن از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار می شود.

مختص آبادی گفت: روز به روز رابطه مردم جنوب عراق با جمهوری اسلامی ایران بیشتر می شود. سال گذشته 230 هزار ویزا صادر کردیم و پیش بینی می شود امسال این رقم به 300 هزار جلد برسد.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر روزانه سه هزار و 800 تا چهار هزار ویزا صادر می کنیم.

مختص آبادی با بیان اینکه بصره در میان تمامی نمایندگیها حرف اول را می زند، تصریح کرد: این حاکی از گسترش روابط بین ایران و بصره دارد و استان بصره نیز دارد زمینه‌ها و شرایط جدیدتر و بهتری را برای فعالیت تجار و بازرگانان به ویژه ایرانیها فراهم می سازد. قدرت خرید مردم عراق بیشتر شده است و این خود نیازهای جدید را طلب می کند.

وی گفت: در کنسولگری ایران در عراق ما رسیدگی به پرونده های اقتصادی و تجاری را در صدر برنامه های کاریمانمان قرار داده ایم و ما برای تجارت و اقتصاد اهتمام کامل داریم.

سرکنسولگری ایران در بصره از ایجاد بانک اطلاعاتی در این کنسولگری خبر داد و افزود: در این بانک اطلاعاتی هرآنچه را که یک تاجر برای سرمایه گذاری و کار نیاز به دانستن آن دارد اعم از ظرفیتها، نیازها و طرحهای در حال اجرا موجود است و ما حتی پیشنهاداتی در خصوص سبک و سیاق کار را نیز به آنان ارائه می کنیم.

مختص آبادی اظهار کرد: همچنین یک اتحادیه به نام تجار و شرکتهای ایرانی موجود در بصره ایجاد کردیم که ماهانه جلسات منظمی را برگزار می کنیم.

وی تصریح کرد: در تلاشیم تا رابطه ی مطلوب و منطقی ای را بین آنها و تجار عراقی ایجاد کنیم زیرا بر این باوریم که یکی از بهترین راهکارها برای انجام کار در عراق بخش خصوصی است و هر چقدر که ایرانیها وعراقیها بتوانند همدیگر را بیشتر پیدا کنند بهتر است./ب

برچسب ها: مبادلات ، تجاری ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.