سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه؛

از تصمیمات خلق‌الساعه بپرهیزیم/ورود سهام عدالت نیازمند تدابیر خاص است نه عجله

ورود سهام عدالت به بورس نیازمند برنامه ریزی منطقی است و برای تحقق این امر باید از تصمیمات خلق‌الساعه بپرهیزیم.

حامد سلطانی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص زمان ورود سهام عدالت در بازار سرمایه گفت: برخی تصمیمات خلق‌الساعه در کشور معضل و مشکلاتی را در کشور به وجود اورده است. باید برای ورورد سهام عدالت به بورس همه جوانب را در نظر بگیریم زیرا با 45 میلیون نفر تقاضا برای دریافت سرویس مواجه خواهیم شد و مواجه با چنین حجم تقاضا باید با ملاحظات و تدابیر خاص خود صورت گیرد.

وی افزود: فرآیند ثبت، جابه‌جایی و تسویه دارایی‌های افراد تازه وارد به بازار سرمایه کار بسیار پیچیده‌ای است قطعا با سهام عدالت تعداد کدهای سهامداران افزایش میابد که رکورد بی سابقه ای است و ایران جزو معدود کشورهایی است که این تعداد کد سهامدار خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در دنیا دو کشور امریکا و چین با این حجم بالا، تعداد کدهای سهامداردارند که  کشور چین سهامداران آن به 90 میلیون نفر می‌رسد.

مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه افزود: سازمان خصوصی‌سازی کشور متولی سهامداران عدالت است در این زمینه پس از ورود سهامداران به بورس توسط سازمان خصوصی‌سازی وظیفه سنگینی بر عهده بازار سرمایه گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد:یکی از ساده ترین خدمات ،فروش سهام است  ضمن اینکه مشتريانی هستند که با فروش سهام خود از بازار سرمایه خارج می شوند. برخی از افراد نیزبعد از دریافت سهام عدالت فوت می کنندکه باید سهامشان بین وراث تقسیم شود که این امر نیازمند دادگاه و انحصار وراثت خواهد بود و برای این موضوع راه حل های را باید در نظر بگیرم.

وی تاکید کرد: باید همه جوانب اعم از جمع آوری ،ثبت اطلاعات را حساب شده انجام دهیم و هرگونه عجله در این کار منطقی نخواهد بود.

سلطانی نژاد اضافه کرد: نیمه دوم سال و اوایل سال آینده زمان خوبی برای اجرا ی شدن این طرح خواهد بود.زیرا باید  با تدابیر لازم سرویس مناسب به مردم ارائه دهیم. 

وی ادامه داد: ما در طرحی که سازمان سپرده گذاری ارائه دادیم با نهادهای نظارتی بورس و فرابورس و سازمانهای نظارتی صحبت کردیم و در طرح ارائه شده تمام کانال های مختلف خدمت رسانی را تعبیه کردیم در اولین گام مردم با مراجعه به تعاونی های شهرستان خود می توانند از این سرویس استفاده کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از یک سامانه بیانگر این است که هر دارنده سهام عدالت چه کاری انجام می دهد و در سیستم بورس با عادلانه ترین نوع ،سهام خودرا بفروشند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: باید مراقب باشیم که چه کسانی اقدام به خرید سهام می کنند زیرا فضای بورس فضای شفافی است و براساس ضوابط خاصی است و کسانی که سهام خریداری می کنند باید تجربه شرکت های هلدینگ را داشته باشند.

وی تاکید کرد: بورس علی رغم اینکه ملاحظات خاصی دارد شفاف سازی هم می کند هر حرکت کوچکی در بورس در سپرده گذاری ثبت  می شود.

وی تصریح کرد:شرکت سرمایه گذاری استانی  دولت است و هدف از خصوصی سازی این است که بتدریج سهام وارد بورس شود و سهامدارانی سهام را می خرند حق معامله باخودشان است .

سلطانی نژاد خاطر نشان کرد :شرکت تعاونی های شهرستانی به نوعی خزانه داری شرکت سپرده گذاری مرکزی خواهند بوند اطلاعات را ثبت می کنند و از مکانیزم‌های جاری، ظرفیت‌های دفاتر پیشخوان نیز استفاده خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بورس ، سهام عدالت ، سهام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.