سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسحق صلاحی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران:

برپایی نمایشگاهی از اسناد کودتای 28 مرداد / امیدواریم با ارائه اسناد و مدارک فصلی جدید در حوزه پژوهش ایجاد کنیم

رئیس سازمان اسناد و کتاب خانه های ملی کشور با اشاره به برپایی نمایشگاه اسناد کودتای 28 مرداد با هدف شروع یک کار جدید ابراز امیدواری کرد تا با ارائه این اسناد و مدارک فصلی جدید در حوزه پژوهش ایجاد شود.

اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتاب خانه ملی کشور در حاشیه نمایشگاه مربوط به اسناد کودتای 28 مرداد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: امروز 28 مرداد 1392 برابر با 28 مرداد 1332 در واقع 60 سال است که کودتای مشروع 28 مرداد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس اسناد و تاریخ و مدارک روشن است که کشور امریکا و انگلیس برای سرکوب نهضت ملی نفت در ایران و همچنین برای به شکست نشاندن مجلس شورای ملی که نمادی از دموکراسی به ایران از دوران مشروطه بوده است دست به دست هم داده تا توسط عوامل داخلی تفرقه در بین دولتمردان و در بین عوامل سیاسی و مذهبی ایجاد کنند و یک نهضت ملی ایجاد کردند.

صلاحی افزود: نتیجه این شد که متاسفانه دولت مصدق با حمایت مجلس و آیت الله کاشانی و همچنین آراء مردم برقرار بود و در دو مقطع زمانی سقوط و در نهایت آخرین مقطع آن کودتای 28 مرداد بود.

رئیس سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی کشورمان با اشاره به بحث اختلاف نظر بزرگان در کودتا بودن با نبودن کودتای 28 مرداد تصریح کرد: ممکن است دوستان در بحث کودتا بودن 28 مرداد اختلاف نظر داشته باشند ولی آنچه که روشن است منافع ملی این کشور است که با اقدامات عملیاتی که با عوامل داخلی سرلشگر زاهد و سرلشگر محمد وثوق صورت می گرفت اتفاق می افتد و همه اینها کسانی هستند که در دوره قوام نقش بسزایی در کشتار و قتل عام مردم تهران داشتند.

صلاحی با ارائه توضیحاتی بیشتر افزود: بنابراین امروز آنچه که مهم است این است که با افشای اسناد و مدارکی که در اختیار داریم عرضه جدیدی برای حوزه پژوهش و تحقیقات ایجاد کنیم که به طور قطع هر آنچه که در این جلسات همایش ها  و نمایشگاه ها برگزار می شود بخش از سوالات و ابهامات برطرف شده و سوالات و ابهامات جدیدی مطرح میشود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ارائه اسناد و مدارک بتوانیم فصلی جدید در حوزه پژوهش ایجاد کنیم و به دنبال احقاق حق این ملت که 60 سال گذشته اش به چپاول کشورهای چون بریتانیا و امریکا رفته باشیم.

صلاحی در خصوص انتشار اسناد جدید در رابطه با کودتای 28 مرداد عنوان کرد: در این نمایشگاه 65 قطعه عکس، 30 سند در خصوص بحث آمریکا و نقش انگلیس و عوامل داخلی کودتاچیانی مثل زاهدی و وثوق و دیگران وجود دارد به طوریکه خیلی از این اسناد و مدارک را هنوز  خود دکتر محمود کاشانی فرزند آیت الله کاشانی برای بار اول است که می بیند.

وی بیان کرد: این تلاش اسنادی که در اینجا به نمایش گذاشته شده است تلاش مشترک سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سایر مراکز تاریخ پژوهشی و اسنادی کشور تحت عنوان مجمع مهتاب است و از منشا اسناد کاملا مشخص است که این سند از کدام مرکز اسنادی یه اینجا آمده و در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.


وی در پایان اضافه کرد: در هر صورت هدف ما از برپایی این نمایشگاه شروع یک کار جدید و انشااله ادامه این کار با پژوهشگران و بقیه مراکز اسنادی است./ص

برچسب ها: صالحی ، نمایشگاه ، کودتا ، مرداد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.