سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط محققان ایرانی صورت گرفت؛

تشخیص زودهنگام دیابت با بیوحسگرهای آنزیمی

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به طراحی بیوحسگرهای آنزیمی برای تشخیص زودهنگام دیابت وکتونمیا و مدیریت بیماری های دیابتی شدند.

دکتر کبری امیدفر، پژوهشگر و دانشیار پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به طراحی بیوحسگرهای آنزیمی برای مدیریت بیماری دیابت اظهار داشت:این بیوحسگرها با استفاده از نانولوله‌های کربنی تک دیواره برای تعیین غلظت 3- هیدروکسی بوتیرات (‏HB‏) در سرم ساخته شده و به تشخیص زودهنگام دیابت کمک شایانی می کنند.


وی افزود: انباشت اجسام کتونی مانند  3-هیدروکسی بوتیرات (‏HB‏) و استواستات در خون بیماران دارای دیابت نوع 1 با کتواسیدوز دیابتی (DKA) می تواند به عنوان نشانه تهدید کننده حیات به شمار رود و تشخیص دقیق HB در نمونه‌های زنده برای مدیریت بیماری‌های دیابتی بسیار مهم است.

این دکترای بیوشیمی گفت: تعیین غلظت هیدروکسی بوتیرات (‏HB‏) با روش های معمول ‏اسپکتروفوتومتریک، کروماتوگرافی و سنجش های ایزوتوپیک وقت گیر بوده و نیاز به تجهیزات و پرسنل حرفه ای دارد اما استفاده از بیوحسگرها باعث سهولت و کاهش زمان و هزینه های درمانی می گردد.

امیدفر تصریح کرد: در این پژوهش، حسگرهای هیدروکسی بوتیرات (‏HB‏) با استفاده از نانولوله‌های کربنی تک دیواره ساخته شده و با کاهش پتانسیل ‏اکسیداسیون ‏NADH‏ به ‏‎0.05‎‏- ولت تشخیص الکتروشیمیایی را بسیار تسهیل کرده اند.

وی با بیان اینکه بیوحسگرهای آنزیمی دارای حساسیت و پایداری بالا و پتانسیل پایین اکسیداسیون ‏NADH هستند، گفت: این پروژه هم اکنون در مرحله پژوهش بوده و برای تولید صنعتی این محصول نیاز به همکاری با متخصصان رشته های مخابرات، الکترونیک و مکانیک وجود دارد.

این پژوهشگر یادآور شد: با ایجاد تغییراتی بر روی بیوحسگرهای آنزیمی می توان به صورت پرتابل از آنها در آزمایشگاه ها و منزل بیماران استفاده کرد.
برچسب ها: ثسشبق ، بعغ ، قغف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.