سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبري نمايش "مرز" مطرح شد؛

گلايه هاي سيروس همتي از مديريت سابق تئاتر شهر

سيروس همتي در نشست خبري نمايش مرز با دلي پر از مديريت سابق تئاتر شهر گله كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران نشست خبري "نمايش مرز" امروز با حضور سيروس همت كارگردان نمايش در تئاتر شهر برگزار شد.

سيروس همت، كارگردان "نمايش مرز" در خصوص نحوه شكل گيري اين نمايشنامه عنوان كرد: من در سفرهايي كه از طرف انجمن تئاتر به مناطق مرزي از جمله بانه و كردستان داشتم كم و بيش در جريان خاطرات رزمندگان و سرداران هشت سال دفاع مقدس قرار گرفتم و جرقه نمايشنامه مرز شكل گرفت و توانستم بعد از سه سال خانه نشيني و دوري از تئاتر اين نمايش را به اجرا دربياورم.

وي ادامه داد: نمايشنامه "مرز" چاپ شده نشر افراز است و اشاره به خاط و جغرافياي خاصي نداشته و هيچ لهجه و گويشي هم ندارد بلكه به پيشنهاد شوراي ارزشيابي و نظارت از يك نمايش جهاني به محلي تبديل شد.

همتي تصريح كرد: در اين نمايش در عين محلي بودن تلاش شد تا مفهوم جهاني هم داشته باشد و اين موضوع در نمايش با زير بار نرفتن سرباز از حاكميت غلط، به طور كل مشهود است.

اين كارگردان تئاتر با اشاره به تعلق خاطر خود نسبت به اين نمايشنامه گفت: من در منطقه 16 جواديه زندگي كردم و در آنجا انسان هاي بسيار به شهادت رسيدند و همه كوچه پس كوچه هاي آن محله، خاطرات هشت سال دفاع مقدس را نشان مي دهد.همين خاطرات و تعلق خاطر من به متن موجب شد كه اين نمايشنامه را به اجرا در بياورم.

همتي ادامه داد: كار كردن در نمايش هاي ارزشي به مراتب سخت تر از نمايش هاي غيرارزشي است و تاكنون هيچ گونه حمايتي از نمايش مرز كه مربوط به هشت سال دفاع مقدس بوده نشده است و احساسم اين بود نمايش مرز ارزش حمايت داشته باشد ولي اين اتفاق نيفتاده است.
وي در ادامه گفت: فضاي جنگ و فضاي فقه را لمس كردم و آنچه امروز در نمايش "مرز" مي بينيد ماحصل تفكر و ايده هاي ما از هشت سال دفاع مقدس است.

همتي از مديريت پيشين تئاتر شهر گلايه كرد و اظهار داشت: متأسفانه زماني كه نمايش را براي اجرا به مديريت قبلي پيشنهاد مي كردم به جاي اينكه متن را بخوانند به سرعت مي پرسيدند كه بازيگران اين نمايشنامه چه كساني هستند آنها فقط به فكر گيشه بودند و كيفيت نمايش برايشان مهم نبود.

وي افزود: خوشحالم كه تاكنون براي فروش گيشه از ستاره هايي سينمايي استفاده نكردم، ستاره هايي كه تئاتري نيستند و اميدوارم كه بتوانم تنها در نمايش هايم از بازيگران تئاتر استفاده كنم./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.