سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثير تحولات سياسي در مصر بر اوضاع غزه

تحولات سیاسی در مصر بر اوضاع در نوار غزه تاثیر گذاشته و بار دیگر گذرگاه رفح بین مصر و نوار غزه را به موضوع بحث و جدل های سیاسی تبدیل کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ؛  آنچه در مصر روی می دهد بر غزه تاثیر می گذارد. در سطح سیاسی، برخی رهبران حماس معتقدند شرط مصر برای بازگشایی نوار غزه یعنی استقرار مجدد نیروهای گارد ریاست تشکیلات خودگردان در گذرگاه رفح برای برعهده گرفتن اداره این گذرگاه، با هدف افزایش فشار بر نوار غزه مطرح شده است. اوضاع در گذرگاه رفح بعد از برکناری محمد مرسی با اوضاع پس از برکناری او تفاوت زیادی پیدا کرده است. 

ایهاب الغصن سخنگوی دولت حماس در غزه گفت: «نوار غزه با بحرانی واقعی مواجه است. ما با اجرای تفاهم نامه 2005 درباره اداره گذرگاه ها مخالف هستیم زیرا این تفاهم نامه دیگر اعتبار ندارد. ما نمی توانیم تفاهم نامه ای را که برای مردم فلسطین تحقیر آمیز است بپذیریم».

غازی حمد معاون وزیر امور خارجه در دولت حماس نیز گفت: «ما خطوط قرمزی داریم. به هیچ وجه اجازه بازگشت اشغالگران را نمی دهیم. در توافقنامه سال 2005 اشغالگران اختیاراتی در زمینه کنترل ورود و خروج از گذرگاه رفح و ممانعت از سفر برخی از افراد و تهیه فهرست هایی در این زمینه داشتند. ما شرایط آن زمان را پشت سر گذاشته ایم».

گزارشگر روسیا الیوم افزود: منابع سیاسی پیش بینی می کنند در نتیجه تغییر نظام سیاسی حاکم بر مصر، تغییرات گسترده ای در صحنه سیاسی فلسطین روی دهد. روابط بین مصر و دولت حماس به علت متهم شدن حماس به مشارکت در حوادث مصر، متشنج است. گذرگاه رفح به علت اوضاع امنیتی در مصر بسته شده است و بسته شدن آن به این معنا است که فلسطینی ها با مشکلات جدیدی مواجه خواهند شد تا زمانی که شرایط نهایی برای گشایش گذرگاه رفح مشخص شود. 

ایهاب الغصن افزود: «مصر هیچ درخواست رسمی جدیدی درباره گذرگاه رفح مطرح نکرده است. ما خواستار بازگشایی 24 ساعته گذرگاه رفح در هر دو سو هستیم».اظهارات برخی رهبران فتح درباره وجود گزینه های دیگر برای تعامل با اوضاع داخلی فلسطین با توجه به فقدان آشتی فلسطینی، پرسش های بیشتری ایجاد کرده است. گمان می رود هدف از این اظهارات، حرکت به سوی برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و انتخابات پارلمانی حتی بدون مشارکت جنبش حماس است. 

بیماران فلسطینی بیشترین آسیب را از بسته بودن گذرگاه رفح متحمل می شوند و کل ملت فلسطین بازنده اصلی ادامه دو دستگی سیاسی بین تشکیلات خودگردان و جنبش حماس است. در هر حال به نظر می رسد اوضاع در سرزمین های فلسطینی اکنون به سوی تحولات بزرگ پیش می رود.
برچسب ها: مصر ، سیاسی ، غزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.