سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان جنوبي/

از خواص میوه‌های تابستانی بیشتر بدانیم

در فصل گرما میوه‌های آب دار طرفدار بیشتری دارند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران فصل تابستان، فصل گرماست، بنابراین به دلیل تعریق بیشتر، نیاز بدن به آب، املاح و ویتامین‌ها بیشتر می‌شود و میوه‌ها از بهترین منابع تامین کننده این مواد مغذی هستند.

میوه‌ها علاوه بر تامین نیازهای بدن موجب شادابی و طراوت پوست و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شوند.

اما پر طرفدارترین میوه‌های تابستان میوه‌های آبدار هستند که مهمترین آن‌ها هندوانه، انجیر، انگور، گلابی و.. است.

انجیر درختی است که با برگ‌های پهن، بزرگ و پنجه‌ای شکل و میوه انجیر از نظر گیاه شناسی دارای محفظ‌ه­ای گیاهی است که گل­های نر و ماده در درون آن واقع شده‌اند که انجیر تازه حاوی 90 درصد و انجیر خشک حاوی 24 درصد آب است.

خواص درمانی

این میوه مقوی نیروی جسمی، دارای طبیعت گرم، نیرو زا، رفع کننده خشونت سینه، درد سینه، سرفه، مسکن حرارت و تشنگی و رفع کننده ورم طحال و مفید در معالجه بواسیراست.

ترکیبات شیمیایی

انجیرحاوی فیین، مالیک اسید، کاروتن، مواد ازته، مواد قندی، پروئوز، آمینواسید، تایروزین، کراوین، آنزیم لیپاز، پروتئاز، سروتی نیک اسید و مواد معدنی آن شامل کلسیم، آهن، فسفر و ویتامین A، تیامین و رایبوفلاوین دیناسین است.

کاربرد درمانی انجیر

اگر مقداری انجیر را با شنبلیله دم کرده و در چند نوبت به طور نظم مصرف کنیم، برای رفع خشونت سینه، سرفه و درد سینه مفید است.

انگور تنظیم کننده قندخون است

انگور میوه‌ای است که شامل ویتامین‌های آ، ب، و ث وهم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌.

خواص انگور

یکی از خواص انگور، صاف کننده و مولد خون بودن آن است‌ وهم چنین قند خون را نیز تنظیم می‌کند.

خواص انگورقرمز

انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی از انگور سبز نیز بهتر است و البته افرادی که قند خون پایین دارند می‌توانند از انگور بهره بسیاری ببرند‌.

کاربرد درمانی انگور

این میوه بهشتی برای سلامتی قلب، ریه و کلیه نافع و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره بالای خون نقرس مناسب و سازگار و در درمان یبوست و التهاب معده و روده‌ها و شیره انگور خاصیت ملین دارد.

برگ انگور

برگ آن مقوی و قابض و دم کرده آن مدر است و آبغوره اش در رفع ورم مخاط لثه و دهان و سرکه حاصله از تخمیر دانه انگور در تسکین خارش پوست و جلوگیری از خونریزی‌ها به کار می‌رود و دانه‌های خشک آن صفرا و بلغم را دفع و پی را محکم کرده خستگی را رفع و حالت انبساط بوجود می­ آورد.

کشمش

کشمش تقویت کننده بدن بوده و اگر آن را مانند چای دم کرده و بنوشیم، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است.‌

پیشگیری از سرطان با مصرف میوه گلابی

این میوه سرشار از ویتامین‌ها و آب بوده که در واقع این میوه‌ی خوش طعم حاوی 80 درصد آب است اما بر خلاف تمام نوشیدنی‌های پر کالری، در هر 100 گرم گلابی فقط 50 کالری وجود دارد.

ترکیبات و خواص گلابی

گلابی سرشار از فیبرهای غذایی و پوست آن منبع آنتی اکسیدان‌هاست و از ابتلا به برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کرده و در واقع پوست گلابی اجازه نمی‌دهد چربی‌های خون افزایش یابد و درعین حال می‌تواند میزان آنتی اکسیدان‌های خون را افزایش دهد.

مصرف روزانه‌ی میوه یک عدد گلابی، 200 میلی گرمی، قدرت آنتی اکسیدانی بدن غیر سیگاری‌ها را تقویت می‌کند و فیبرهای موجود در گلابی روی عملکرد روده‌ها تأثیر گذاشته و عمل دفع را راحت‌تر می‌کند.

قند گلابی

قند موجود در میوه‌ها و به خصوص گلابی را فروکتوز می‌گویند. این قندها به طور مستقیم وارد خون نشده و اندکی طول می‌کشد تا جذب خون شوند، در این حالت میزان قند خون آرام آرام بالا می‌رود بنابراین باعث ایجاد حس گرسنگی نمی‌شوند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

یکی از میوه‌های نادری است که می‌تواند نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین تامین کندهم چنین این میوه حاوی میزان قابل توجهی املاح معدنی، کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن است.

مصرف گلابی

وقتی گلابی بریده می‌شود بلافاصله سیاه می‌شود که برای جلوگیری از این پدیده‌ی طبیعی کافی است مقداری آب لیموترش به آن بزنیم به طور کلی این میوه را می‌توان به مدت سه روز در هوای آزاد نگهداری کرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: خواص ، میوه ، تابستانی ، خراسان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.