سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسلاومیر مرژوک پدید آورنده طنز سیاه

مرژوک در آثار خود موضوعات تخیلی را با واقعیت های سیاسی و تاریخی ترکیب کرده و نوعی طنز سیاه را پدیده آورده است.

باشگاه خبرنگاران – اسلاومیرمرژوک نمایشنامه نویس و نویسنده لهستانی متولد 29 ژوئن 1930 کراکا و در جنوب لهستان در 15 اوت 2013 در نیس فرانسه در گذشت آثار وی شامل "کاریکاتور"، " نقد کتاب "، و "نمایش در روزنامه ها "و داستان کوتاه  رمان و نمایشنامه است. 

وی اولین رمانش را در سال 1953 اولین مجموعه داستان کوتاهش را درسال 1975 با عنوان " فیل" منتشر کرده که بلافاصله به بسیاری از رمانهای اروپایی ترجمه و اولین نمایشنامه اش با عنوان پلیس در سال 1958 منتشر شد. 

وی با موفقیت نمایشنامه هایش کم کم فعالیت اصلی خود را به نمایشنامه نویسی اختصاص داده و در جریان انقلاب چک اسلواکی معروف به بهار پراگ از حامیان این انقلاب بود به مخالفت علنی با شوروی و حکومتهای کمونیستی اروپای شرقی پرداخته و به همین دلیل مجبور به مهاجرت به فرانسه شد. 

مرژوک در آثار خود موضوعات تخیلی را با واقعیت های سیاسی و تاریخی ترکیب کرده و نوعی طنز سیاه را پدید می آورد که در اروپای شرقی ، طرفداران زیادی دارد از آثار وی، "پلیس شرقی، طرفداران زیادی دارد از آثار وی، ‌" پلیس 1958 " شهادت " پیوتراوهی" 1959 " کارول، استریپ تیز و برپهنه دریا" در سال 1961 است. 

از دیگر آثار وی، جشن شب شگفت انگیز " در سال 1962 " نانگو"(1964) خانه مرزی (1967) اسلاو" (1968) " مهاجران (1986) "پرتره " (1987) " بیوه ها و عشق در کریمه" در سال 1992 است. 

بسیاری از نمایشنامه های او را دوران شریف کارگردان و بازیگر تئاتر فرانسوی به اجرا در آورده و تعدادی از نمایشنامه های او هم توسط ایرج زهری به فارسی ترجمه شده است./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.