سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای نخستین بار در کشور؛

رشته مهندسی سامانه های شبکه ای راه اندازی می شود

برای نخستین بار در کشور و همگام با دانشگاه های موجود در کشورهای آمریکا، آلمان و کانادا رشته مهندسی سامانه های شبکه ای با تاکید بر شبکه های اجتماعی اقدام به پذیرش دانشجو می کند.

حسن جلیلی، رئیس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: با تدوین رشته مهندسی سامانه های شبکه ای با تاکید بر شبکه های اجتماعی و تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال تحصیلی جدید، جذب دانشجو در مقطع  کارشناسی ارشد در این دانشکده صورت می گیرد. 

وی با اشاره به تاسیس دانشکده علوم و فنون نوین افزود: این دانشکده در سال ۸۸ تاسیس و در سال ۸۹ اقدام به جذب دانشجو از طریق پذیرش استعداد های درخشان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های بیوتکنولوژی میکروبی، زیست مواد، مهندسی پزشکی گرایش بافت، هوافضا، مکاترونیک و انرژی های نو و تجدید پذیر و در مقطع دکترا در رشته های نانو بیو تکنولوژی و آینده پژوهی کرد که در حال حاضر، این داشنکده دارای سی و سه رشته است. 

رئیس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به سیاست های در پیش گرفته شده این دانشکده  اظهار داشت: قرار است رشته هایی دکترای مکاترونیک را به دانشکده اضافه کنیم که تا کنون در کشور موجود نبوده اما در دانشگاه های برتر دنیا دایراست، همچنین،با تشویق اعضای هیات علمی دانشکده و با همکاری سایر اعضای هیات علمی موجود در کشور در این 
زمینه،همکاریهای لازم  صورت گرفته است. 

جلیلی درباره دانشجویان فارغ التحصیل دانشکده ادامه داد: فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد این دانشکده یا در مقاطع بالاتر در داخل کشور مشغول به تحصیل بوده و یا در مراکزپژوهشی و تولیدی مشغول به کار  می شوند و تعداد انگشت شماری برای ادامه تحصیل به خارج کشور می روند، با راه اندازی رشته های نوین مشابه رشته های موجود در دانشگاه های معتبر دنیا میزان خروج دانشجویان برای ادامه تحصیل در این رشته ها به خارج از کشور، کاهش 
می یابد. 

 وی با اشاره به علاقه برخی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای ادامه تحصیل در دانشگاه های داخل  اضافه کرد: با راه اندازی رشته های جدید امکان ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی خارج از کشور در داخل فراهم خواهد شد که در حال حاضر، یکی از دانشجویان ما از کشور ایتالیا برای ادامه تحصیل به دانشکده تبدیل به داخل کرده است. 

رئیس دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران با اشاره به تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاه ها اظهار داشت: با بودجه قابل قبولی که در اختیار دانشکده قرار داده شد، اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز کردیم که در مقایسه با آزمایشگاه های برخی دانشکده ها و دانشگاه های دیگر، دانشکده علوم و فنون نوین دارای کارگاه ها و آزمایشگاه ها مجهزتری است. 

*اقدام به کیفی سازی دانشکده می کنیم 

جلیلی با اشاره به مطلب فوق تاکید کرد: یکی از اولویت های این دانشکده پرداختن به کیفی سازی طبق بیانات مقام معظم رهبری، در کنار افزایش کمیت ها است. 

وی با اشاره به تدوین نقشه راه برای تمام رشته های دانشکده تصریح کرد: نشست هایی را با اساتید برگزار می کنیم که هدف از آن، گسترش زمینه های تحقیقات متناسب با نیازهای داخل کشور و ترسیم نقشه راه علمی مناسب هر رشته است، و در کنار آن به میزان ارجاعات به مقالات چاپ شده اساتید در ژورنال های خارجی و ISI  را رصد می کنیم. 

رئیس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به ارتباط های بین المللی یادآور شد: با چند دانشگاه در آلمان و هلند تفاهم نامه های همکاری داریم و هدفمان رسیدن به انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک است، همچنین ارتباط مناسبی  با ایرانیانی که مشغول به کار در مراکزآکادمیک هستند داریم که خوشبختانه در حدود ۴ تن از اساتید ایرانی که در خارج از کشور  تدریس می کنند، در زمینه تدریس در مقاطع مختلف با دانشکده همکاری دارند. 

*توجه به علوم و فنون نوین و بین رشته ای، مهمترین خواسته از وزیر علوم آینده 

جلیلی با اشاره به مهمترین خواسته از وزیر علوم آینده گفت: مهمترین خواسته، نگاه ویژه به علوم و فنون نوین و رشته های بین رشته ای است، همچنین  وزیر آینده در کنار افزایش کمی و کیفی علوم بین رشته ای، یک کمیسیون تخصصی بین رشته ای در وزارت علوم  برای نظارت کافی  بر روند اجرای رشته های بین رشته ای ایجاد کند. 

 وی افزود:  برخی از رشته های بین رشته ای در طرح طبقه بندی مشاغل جایگاهی ندارد که امیدوارم این کمبود، در دولت تدبیر و امید هموار شود. 

جلیلی یادآور شد: حدود ۴۷۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشکده مشغول به تحصیل بوده  که پیش بینی می شود با راه اندازی رشته های جدید، این تعداد به ۶۸۰  نفر ارتقا پیدا کند. /ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.