سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بوشهر/

تقویت صنایع تبدیلی خرما گامی در حمایت از تولیدکنندگان / دست دلالان کوتاه می‌شود

نخلداران و تولیدکنندگان خرما از کمبود صنایع بسته‌بندی خرما گلایه‌مند هستند و خواستار تقویت این صنعت و کوتاه کردن پای دلالان و واسطه‌ها از بازار خرما هستند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، شهرستان دشتستان از قطب‌های بزرگ و مهم کشاورزی در استان و کشور است و 70 درصد تولیدات کشاورزی استان بوشهر متعلق به دشتستان است.

خرما از محصولات مهم کشاورزی دشتستان است و بیشترین تولیدات خرمای کشور متعلق به شهرستان دشتستان است.

فروش محصولات نخیلات از مهم‌ترین دغدغه‌های نخلداران است و طی چند سال اخیر با وجود اقدامات مسئولان برای بهبود وضعیت فروش محصولات، باز هم تولیدکنندگان خرما به اهداف خود نرسیده‌اند.

نخلداران و تولیدکنندگان خرما از کمبود صنایع بسته‌بندی خرما گلایه‌مند هستند و خواستار تقویت این صنعت و کوتاه کردن پای دلالان و واسطه‌ها از بازار خرما هستند.

 

تقویت صنایع تبدیلی امری لازم است

یکی از تولیدکنندگان خرمای آبپخش اظهار داشت: کشاورزی و نخلداری از مهم‌ترین مشاغل آبپخش است و بیش از 8 هزار نفر به طور مستقیم از طریق نخیلات امرار معاش می‌کنند.

بهرام رضایی افزود: رکود بازار فروش خرما از معضلات اساسی این قشر است و هر ساله شاهد این وضعیت ناگوار هستیم که نگرانی‌های زیادی برای نخلداران به وجود آورده است.

 

نخلدار منطقه سعدآباد نیز گفت: کیفیت تولیدات خرمای مردم در این منطقه بسیار خوب و قابل توجه است و با این وجود در فروش محصول با مشکل مواجه هستیم.

مهدی فاطمی افزود: امکانات بسته‌بندی خرما در دشتستان مطلوب نیست و مسئولان باید نسبت به ساماندهی کارخانجات بسته‌بندی و صنایع تبدیلی اهتمام ورزند.

 

یکی دیگر از تولیدکنندگان خرما در دشتستان نیز ابراز داشت: هر سال شاهد بهبود کیفیت خرمای تولیدی هستیم و با این وجود مشکلات معیشتی کشاورزان تمام‌شدنی نیست.

باقر باقری حقیقی اضافه کرد: اگر شرکت‌های بسته‌بندی خرما در دشتستان ساماندهی و تقویت شوند می‌توانیم در فروش محصول و بهبود وضعیت بازار به توفیق لازم برسیم و از مسئولان طلب کمک داریم.

 

تولیدکننده خرمای آبپخش نیز بیان کرد: بیش از 2.5 میلیون نخل در سعدآباد و آبپخش وجود دارد و نیمی از تولیدات استان در این 2 منطقه است و انتظار داریم به مشکلات ما توجه شود.

محمد عباسی گفت: توسعه و تقویت صنایع بسته‌بندی یک ضرورت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

6 میلیون اصله نخل در استان بوشهر

رئیس جهاد کشاورزی دشتستان با اشاره به وضعیت فروش محصولات نخیلات بیان کرد: اداره جهاد کشاورزی دشتستان برای بهبود وضعیت فروش محصولات خرمای مردم برنامه‌های متنوعی دارد.

حسین قیصری افزود: توسعه صنایع تبدیلی از برنامه‌های اساسی است که انتظار داریم با تلاش دسته‌جمعی مسئولان محقق شود.

وی اضافه کرد: شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر وجود دارد که بیش از 90 درصد خرمای تولیدات این نخیلات از نوع خرمای کبکاب است و برای ساماندهی تولیدکنندگان و سودآوری این قشر برنامه‌های متنوعی داریم.

رئیس جهاد کشاورزی دشتستان گفت: صادرات خرمای دشتستان به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، ترکیه و کشورهای آسیای میانه انجام می‌شود که با صادرات بهتر و باکیفیت‌تر به نتایج بهتری نیز می‌رسیم.

 

 

پای دلالان خرما بسته می‌شود

رئیس شورای اسلامی آبپخش نیز اظهار داشت: بیش از 40 هزار هکتار از اراضی دشتستان زیر کشت نخیلات است و سالانه بیش از 160 هزار تن خرما در این استان تولید می‌شود.

مصطفی رضایی افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تقویت صنایع بسته‌بندی خرما باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد تا بخشی از مشکلات نخلداران مرتفع شود.

وی اضافه کرد: امروز دلالان نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار خرما دارند و تولیدکنندگان این محصول مظلوم واقع شده‌اند.

رضایی ابراز داشت: اگر صنایع تبدیلی و بسته‌بندی‌ها تقویت شود بدون تردید پای دلالان نیز بسته می‌شود و نخلداران و تولیدکنندگان واقعی به سود بیشتری می‌رسند.

 

کارخانه فرآوری شیره خرما در دشتستان

فرماندار دشتستان نیز گفت: حمایت از نخلداران در دستور کار قرار دارد و امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای این قشر در نظر گرفته‌ایم.

علیرضا خرمی افزود: توسعه صنایع بسته‌بندی خرما و راه‌اندازی کارخانه فرآوری شیره خرما از تمهیدات اندیشیده شده است که تاثیرگذاری لازم را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ساماندهی بازار و حمایت از نخلداران و تقویت این قشر امر مهمی است و باید پای دلالان را کوتاه کنیم تا زحمت‌کشان این عرصه به سود واقعی برسند و معیشت آنها دچار مشکل نشود./ج1

برچسب ها: خرما ، دلال ، نخلدار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.