سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خشك شدن درياچه آرال همچون درياچه اروميه + تصاوير

در پي اقدامات نادرست در شوروي سابق و ساخت سد هاي بيش از حد بر روي رودخانه هاي منتهي به اين درياچه ، هم اكنون درياچه آرال در قزاقستان در واقع آينده درياچه اروميه را در ايران نشان ميدهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، درياچه آرال كه زماني دومين درياچه بزرگ آسيا و چهرمين درياچه بزرگ جهان به حساب مي آمد ،‌اين روزها سرنوشتي كمابيش شبيه به درياچه اروميه در ايران داراست و در آستانه خشك شدن كامل قرار دارد.

اين درياچه كه تنها منبع حيات آن رودخانه هايي بود كه به اين درياچه منتهي مي شدند ، هم اكنون تنها 10 درصد از حجم اوليه آب خود را داراست و كارشناسان زيست محيطي عليرغم تلاش هاي مكرر نتوانسته اند مانع تداوم خشكي اين رودخانه شوند.
اما با وجود اينكه اين اشتباه در زمان شوروي سابق انجام شد كارشناسان سدسازي ايران نيز در يك اقدام نادرست و با ايجاد سدهاي بسيار بر روي رودخانه هاي منتهي به اين رودخانه ،‌ تاريخ را بار ديگر تكرار كرده و اكنون شاهد همان اتفاقي در درياچه اروميه هستيم كه بر سر درياچه آرال در قزاقستان مي آيد.
گفتني است كه درياچه آرال ،‌اروميه و خزر به همراه درياي سياه باقيمانده يك درياي قديمي از لحلظ زمين شناسي هستند كه سرشت مشابه آنها گوياي نزديك بودن رفتار زيست محيطي آنها است.

برچسب ها: بین الملل ، تصویری ، تصویر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
علی
۱۶:۳۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۷
دریا چه ارومیه با این بر ف و باران شدید پر شده والی آرال خشک شده