سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به 10 روز سیل و آبگرفتگی درمناطق جنوب کشور

در این گزارش تحلیلی به ده روز سیل آبگرفتگی معابر منطقه جنوب کشور پرداخته می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ همه می دانند و به خوبی معترفند که باران نعمتی است الهی اما آنجا که دست انسان به دلایل مختلف تاب مقاومت دربرابر نزول الهی را ندارد آن را بلای طبیعی می نامند. . . اگر باران های موسمی و فصلی به خوبی کنترل شود بازوی آبی اقتصاد و و آبادانی منطقه را تامین می کند.

مردمی از خطه ی جنوب شرق کشور. . . روزی به امید برداشت محصول امروزشان کاشتند تا برداشت کنند، اما طوفان، زلزله واکنون سیل رخت زندگی مردم خطه ی جنوب شرق کشور را بارها درهم تنیده و چیزی جز خسارت و عقب تر راندن مردم مصیبت زده، برجای نگذاشته است.

دو هفته گذشته که سیل، بارش باران به طغیان رودخانه و در نهایت آبگرفتگی معابر و حتی جاری شدن سیلاب در سیستان و بلوچستان و برخی از استان هایی چون فارس، کرمان، هرمزگان شد.

دامنه ی سیلاب به استان های همجواری چون یزد، خراسان جنوبی واصفهان و حتی تهران رسید و کم و زیاد مردم منطقه را با ماهیت خود آشنا ساخت و 36 شهرستان و 304منطقه روستایی و عشایر نشین را متاثر ساخت.

7 نفر در سیستان، 4 نفر در کرمان و 3 نفر در هرمزگان و 2 نفر در فارس و یزد قربانیان سیل اخیر بودند.

بنابر گزارش رسيده از منطقه سیل زده و به گفته استاندار سیستان، خسارت های وارده به 770 واحد مسکونی باعث تخریب 30 تا 100 درصدی آن ها شد، که با در نظر گرفتن خسارت های بخش کشاورزی و تاسیسات زیر بنایی 2 هزار و 280 میلیارد ریال خسارت بر روی دست افتادن محروم سیستان گذاشت.

کرمان نیز وضع بهتری ندارد، خسارت های وارده به تاسیسات آبرسانی در 117 روستا و آبگرفتگی 3 هزار و 900 واحد مسکونی خسارت یک هزار و 400 میلیارد بر روی دست مسئولان به جای گذاشت.

بنابر اعلام رئیس سازمان امداد و نجات، طبق برآورد این سازمان در 10 روز سیل و آبگرفتگی 21 مصدوم انتقالی به بیمارستان و 15 نفر درمان سرپایی شدند.

140 تیم عملیاتی در این ده روز در 8 استان تئاتر از سیل و آبگرفتگی به 11 هزار و 500 سیل زده امداد رسانی کرده اند.

باید گفت که ماهیت باران های فصلی برای مردم این نواحی به خصوص سیستان و کرمان که در بافت فرسوده تری زندگی می کنند درد آورتر باشد. امروز زلزله و روز بعد طوفان و گرد و غبار . . .

حوادث طبیعی که خاص طبیعت اند اما با اقدامات برنامه ریزی شده می توان از رنج مردم کاست چیزی که به آن مدیریت بحران می گویند. . .

اگر چه بخش کوچکی از اختلال را می توان به گردن بارش باران در جنوب شرق انداخت اما زیر ساخت های نیمه تمام و غیر اصولی موج تخریب را بیشتر و بیشتر کرد.

به گفته ی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان، علیرضا زاهدی، شهرداری و استانداری را متهم ردیف اول خسارت های وارده بر مردم عنوان کرد چرا که با کم کاری در احداث کانال سیل شیر آباد در شمال شهر زاهدان برای هدایت آب های سطحی و به طول انجامیدن 3 ساله این طرح، خسارت بسیاری از جانب آن به مردم منطقه وارد شد.

گویا حوادث هر چند وقت یکبار باید تکرار شوند تا طرح های نیمه کاره به فراموشی مطلق سپرده نشوند.

شاید کانال نیمه تمام شیر آباد اولین و آخرین طرح های رهای شده نباشد که نیمه تمام ماندن آن ها به قیمت خسارت های جبران ناپذیری برای مردم منطقه تمام شود.
برچسب ها: خسارت ، سیل ، موج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.