سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر آنچه باید برای پیشگیری از برق گرفتگی بدانید

برق گرفتگی یکی از حوادثیست که آمار بالایی از ماموریت های اورژانس را به خود اختصاص میدهند که رعایت نکات ایمنی در پیشگیری از این موضوع مهم است بنابریان با خواندن این مطلب این نکات را به خاطر بسپارید.

آرزو دهقانی،  مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:برق گرفتگی یکی از حوادثیست که آمار بالایی از ماموریت های اورژانس را به خود اختصاص میدهند که رعایت نکات ایمنی در پیشگیری از این موضوع مهم است. یکی از این نکات  این است که محل نصب كليدها و پريزها۱.۵متر ازسطح زمين فاصله داشته باشد (حداقل۱۱۰ سانتيمتر) كليدها و پريزها سالم و بدون شكستگي و از نوع استاندارد باشند.

همچنین مراقب پريزهاي برق با دوشاخه هاي نامناسب باشيد. اگر دو شاخه اي در پريز لق باشد موجب داغ شدن اتصال و آتش سوزي خواهد شد. مراقب باشيد که کليدها و پريزها از محل خود خارج نشده باشند.سيم ها توسط چسب نواري، نايلون و پارچه تعمير نشوند.به هيچ وجه سيم لخت را داخل سوراخهای پريز نکنيد. پريزهاي شكسته يا قديمي را عوض كنيد.

وی ادامه داد:هنگام شستشو و تميز نمودن ديوارها و لوازم برقي مواظب باشيد كليدها و پريزها خيس نشوند.از دست زدن به سيم هاي برق و اتصالات بدون عايق خودداري نماييد.سيم ها را به ديوار، كف يا هر سطح ديگري ميخ يا پرچ نكنيد.سيم بريده شده را هيچ وقت با نوار چسب وصل نکنيد. حتماً آن را کوتاه و يا تعويض نماييد باید توجه داشت هنگام كوبيدن ميخ به ديواريا سوراخ كردن ديوار ها به منظور نصب ساعت ديواري، تابلو يا هر مورد ديگر مواظب مسير سيم هاي برق داخل ديوار باشيد.

دهقان افزود:وسايل برقي را در معرض ترشح آب قرار ندهيد. شستشوی لوازم برقي مانند لوستر، چراغ روشنايي، كليد، پريز و غيره، جزء علل شايع برق گرفتگي در روزهاي پاياني سال است. برق وسيله برقي را قطع و سپس آن را تميز كنيد.اگر وسيله برقي داخل آب افتاد هرگز براي بيرون آوردن آن دست خود راداخل آب نبريد حتي اگر وسيله خاموش باشد. ابتدا كليد اصلي برق را قطع كنيد. سپس دوشاخه وسيله برقي را از پريز خارج كرده و آنرا از آب خارج كنيد. پس از خشك شدن پريزها و كليدها، فيوز را وصل نماييد. قبل از استفاده مجدد از آن، ابتدا توسط متخصص از سالم بودن آن مطمئن شويد سپس از آن استفاده نماييد.

وی اظهار کرد:علایم برق گرفتگی می تواند بسیار شدید و عمیق و شامل سوختگی مختصر تا شدید پوست و سایر بافت های بدن و احشاء، مورمور شدن بدن، نامنظمی یا ایست ضربان قلب، ایست تنفس، کاهش سطح هوشیاری، تشنج، نارسایی کلیوی، شکستگی و دررفتگی استخوان ها و مفاصل و ... باشد.در مواجهه با فردی که دچار برق گرفتگی شده است ابتدا منبع برق را قطع کنید. مثلاً دو شاخه را از برق بکشید یا برق را از کنتور قطع نمایید یا به کمک یک شیء پلاستیکی یا یک تکه چوب خشک تماس مصدوم را با منبع برق قطع کنید. (فرد امدادگر باید مواظب باشد خود دچار برق گرفتگی نشود.)

وی با تاکید بر این که در این موقع  سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید خاطر نشان کرد:درصورت سوختگی، لباس مصدوم را خاموش کنید و  لباس های سوخته و نیمه سوخته را قیچی کنید و چنانچه ضربان قلب مصدوم متوقف شده باشد فوراً عملیات احیاء را شروع کنید. ناحیه سوخته بدن را با آب سرد به مدت ۱۰ دقیقه بشویید و با گاز استریل یا یک تکه پارچه تمیز بپوشانید توجه
کنید در فرد دچار برق گرفتگی احتمال آسیب مهره های گردنی و متعاقباً فلج اندام ها بسیار زیاد است؛ پس هیچ گونه حرکتی به سر و گردن وی ندهید.

مصدومین فوق باید پس از کمک های اولیه حتماً به بیمارستان منتقل شوند چرا که برق گرفتگی می تواند عوارض تأخیری خطرناکی داشته باشد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.