سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بوشهر/

میزان شیوع افسردگی پس از زایمان 10 تا 20 درصد است

مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان دیلم گفت: میزان شیوع افسردگی پس از زایمان 10 تا 20 درصد بوده و در فاصله 4 تا 6 هفته اول زایمان ایجاد می‌شود هرچند بعضی تا شش ماه و یکسال را احتمال می‌دهند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، صادق شریفی پیش از ظهر امروز در کلاس آموزشی افسردگی پس از زایمان گفت: گریه زیاد، اضطراب و اختلال در خواب از علایم شایع این نوع از افسردگی به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: خشم، احساس بی ارزشی، بی کفایتی، شکست یا گناه، گریه کردن، بی صبری و زودرنجی، بی قراری، غمگینی، خستگی، بی خوابی یا بدخوابی، نوسانات خلق، احساس کرختی احساسی یا حس گیر افتادن، ترس از آسیب زدن به خود یا به نوزاد از دیگر علایم افسردگی پس از زایمان است.

کارشناس ارشد روانشناسی شبکه بهداشت ودرمان دیلم در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: مختل شدن تمرکز و تفکر، عدم احساس لذت در زندگی، کاهش علاقه به فعالیت جنسی - افزایش یا فقدان توجه به نوزاد، کاهش وزن یا وزن گیری قابل توجه و دوری گزینی از خانواده یا دوستان را از دیگر عوارض این افسردگی محسوب می‌شود.

شریفی تغییرات زیستی، جسمی،عاطفی، اجتماعی و وقایع پر تنش زندگی را از عوامل ایجاد کننده افسردگی پس از زایمان عنوان کرد.

وی تجربه قبلی افسردگی به ویژه افسردگی پس اززایمان، فقدان حمایت از جانب همسر یا سایر نزدیکان، پریشانی یا نا امیدی در خلال یک تولد آسیب زا و بارداری بدون برنامه‌ریزی قبلی را از دیگر فاکتورهای ایجاد کننده این نوع افسردگی دانست.

این کارشناس سلامت روان بی توجهی همسر به زن باردار، سن پایین مادر، مشکلات ازدواج بویژه مشکلات عاطفی و اقتصادی و ازدواج به اجبار توسط والدین و بی علاقگی به همسر دیگر را از دیگر عوامل موثر بر بروز افسردگی در دوران بارداری عنوان کرد.

شریفی به بیان راهکارهای کمک به این گونه زنان پرداخت و بیان داشت: مشورت با پزشک، شروع مصرف دارو در صورت موفق بودن درمان دارویی، صحبت کردن با دیگران در مورد احساساتش، تنها نبودن، استراحت کافی، توجه به خوردن غذای مقوی و سالم، ورزش کردن و معاشرت با دیگران از جمله راهکارهای مناسب برای کمک به این زنان است.
برچسب ها: بوشهر ، افسردگی ، زایمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.