سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

قانون‌شکنی به قیمت جان انسان‌ها

برخی از موتور سیکلت‌سواران افراد قانون‌شکنی هستند که قانون‌شکنی آنها به قیمت جان انسان‌های دیگر و سوگوار شدن خانواده‌ای تمام می‌شود.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، قانون‌شکنی‌های موتورسواران سال‌ها است که معضلی شهری محسوب می‌شود، جولان دادن این رانندگان در معابر مدت‌ها است باعث سلب آسایش شهروندان و عابران پیاده شده است.

بوق‌های ممتد و صدای ناهنجار اگزوز موتورها و حرکات زیگزالی آنها موجب سلب آسایش مردم و حتی بروز تصادف نیز می‌شود، این وضعیت در ساعات شلوغی نیز بدتر است و گاهی شاهد عبور چند موتورسیکلت از پیاده‌رو هستیم.

پایین بودن قیمت موتور سیکلت، مصرف پایین سوخت، شور و حال سرعت و جوانی دلیل استفاده افرادی است که قدرت خرید ماشین را ندارند، تردد موتورسواران در معابری که به آنها اختصاص ندارد منجر به بروز خطرات برای این افراد نیز می شود و حتی جان آنها را به خطر می‌اندازد.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان، بیش از 44 درصد از تلفات انسانی در استان ناشی از تصادفات موتور‌سیکلت‌ سواران است.

مقصود شمس‌آذر معتقد است که موتور‌سواران همواره مشکلات زیادی را برای عابران پیاده و خودروها با حرکت در پیاده‌رو، ایجاد آلودگی صوتی، حرکات مارپیچ در میان عابران وجود می‌آورند.

وی بر ضرورت استفاده رانندگان و سرنشینان موتور‌سیکلت و دوچرخه‌های موتوردار از کلاه ایمنی تأکید داشته و معتقد است که رانندگان موتور‌سیکلت‌ها باید در نخستین خط عبور به موازات و در کنار خودروها همیشه با سرعت مجاز و مناسب حرکت کنند.

وی، سالم بودن چراغ‌های موتور، سرعت سنج، ترمزها، لاستیک‌های موتور‌سیکلت و میزان بودن فرمان اطمینان را قبل از حرکت موتورسیکلت‌سوار ضروری می‌داند و می‌افزاید: رانندگان موتور‌سیکلت‌ها باید مدارکی همچون گواهینامه، کارت موتور‌سیکلت و بیمه‌نامه شخص ثالث را به همراه خود نگهدارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان معتقد است، رانندگان به خاطر بسپارند که عبور موتور‌سیکلت، موتور گازی و دوچرخه‌سوار از پیاده‌رو، بازار و نقاط شلوغ ممنوع بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

وی عدم استفاده از کلاه ایمنی را موجب افزایش خطر ضربات مغزی در تصادفات را می‌داند.

گفتنی است، موتورسواران، نه تنها موجب آزار و آلودگی و بی‌نظمی بیشتری هستند، انگار قوانین راهنمایی و رانندگی برای آنها نوشته نشده است.

حدود نیمی از موتورسیکلت‌سواران از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، اما مشکل دیگر این است که همه آن تعداد موتورسوارانی هم که کلاه ایمنی دارند، به خاطر مسایل اقتصادی به سراغ کلاه‌هایی می‌روند که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل هنگام تصادف این کلاه‌های ایمنی به اندازه کافی نمی‌توانند جلوی آسیب دیدن موتورسواران را بگیرند.

مشکلاتی که موتور سیکلت‌سواران در جامعه به وجود می‌آورند، بسیار است، اما در این گزارش تعدادی از این مشکلات ارائه شد.

 امید است روزی موتور سیکلت‌سواران به مرحله‌ای از آگاهی دست یابند که ضمن اینکه مشکلی برای شهروندان به وجود نیاورند، بلکه با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی حافظ جان خود و سرنشینان موتور‌سیکلت شوند./ج1

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.