سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقاضا براي ارائه محصول تابع قيمت نيست

تقاضا براي هر محصولي تابع قيمت نيست بلکه شرايط بازار نقش مهمي در ارائه محصول بيشتر دارد.

محمد حسين فاتحي کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: تقاضا براي هر محصولي تنها تابع قيمت آن نيست بلکه تابع شرايط بازار هم هست و انتظارات قيمتي در آينده بر روي تقاضاي فعلي موثر است. 

وي افزود: پيش بيني مي‌شود قيمتها براي خودرو رو به افزايش است و صراحتا گفته شده که قيمت خودرو بر خلاف وعده‌هايي که داده شده کاهش نخواهد يافت به همين دليل تقاضا براي آن افزايش پيدا مي‌کند.

اين کارشناس اقتصادي عنوان کرد: انتظارات تورمي باعث شده که قيمتها بالا برود و عرضه‌ي خودرو کاهش يابد بحث ديگر دلالي است که بين قيمت بازار و قيمت کارخانه است که باعث مي‌شود تقاضا تشديد شود و تقاضاي کاذبي در بازار به وجود آيد که اين موضوع هم باني کاهش قيمت مي‌شود.

اين کارشناس افزود: دليل بعدي افزايش ارز است که قطعا باعث افزايش قيمت کالاهاي وارداتي مثل خودرو  مي‌شود.

وي در خصوص بهترين راهکار براي افزايش کيفيت محصولات داخلي گفت: راهکاري که براي افزايش کيفيت در دنيا شناخته شده است مکانيسم بازار است که بايد به سمت رقابتي تر شدن برود.

سيستم رقابتي توليد کنندگان و تقاضا کنندگان زيادي را در آن محيا مي‌کند که باعث مي‌شود هر دو طرف شرايط بهينه‌ايي را ايجاد کنند چه از نظر کيفيت و چه از نظر کميت محصول.

وي در پايان خاطر نشان کرد: صنايع خودروسازي ما از حد عالي رقابت کامل تا حد پايين انحصار کامل که کارايي بين اين اين دو قرار مي‌گيرد در شرايط انحصار چند جانبه است به عبارتي ما در سه بنگاه بزرگ داريم مثل سايپا و ايران خودرو که شرايط بازار را براي ساير صنايع خودرو سازي تعيين مي‌ کند. در واقع سهم آنها در بازار اين قدر است که بتوانند تاثير گذار باشند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.