سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهارمين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن علني/

نعمت‌زاده: قرار نيست در حوزه صنعت کار يدي انجام دهيم/ حاضریم با مخالفین مسابقه دهیم

وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن و تجارت در دفاع از خود گفت: در یک کلمه می‌شود گفت توانایی راهبردی در صنعت، معدن و تجارت حاصل شده است ضمن آنکه ما قرار نیست در آنجا کارهای یدی انجام دهیم البته حاضریم با مخالفین مسابقه دهیم و ببینیم که چه کسی توانایی بیشتر دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا نعمت‌زاده" وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن و تجارت در جلسه علنی صبح امروز (پنج‌شنبه) در دفاع از خود به تشریح برنامه‌ پرداخت و گفت:‌ همانطور که می‌دانید بخش صنعت معدن و تجارت حدود 37 تا 40 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد که البته این میزان همواره در حال نوسان است و بستگی به رشد صنعت دارد.  
 
وی تصریح کرد:‌ بخش عظیمی از اقتصاد کشور در این بخش قرار دارد بنابراین برای همه ما مهم است که با این بخش هم آشنا شویم و هم کمک کنیم که مسائل موجود در آن حل و فصل شود.  
 
نعمت زاده با بیان اینکه برخی از دوستان راجع به سن یا ناتوان بنده اظهاراتی کردند، اظهار داشت:‌ حتی روز گذشته یکی از من پرسید چند سکته قلبی داشتید گفتم من تا حالا سراغ ندارم ولی اگر می‌داشتم به طور شفاف بیان می‌کردم.  
 
وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن و تجارت ادامه داد:‌ آنچه که در مورد بنده مطرح شده کم‌لطفی بوده است و بد نیست عرض کنم من در سن 33 سالگی بنا بر انتخاب شورای انقلاب وقت به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی منصوب شدم و حکم خود را از دستان مبارک امام راحل دریافت کردم، از آن موقع تا به حال 35 سال می‌گذرد که در این 35 سال سن همه زیاد شده،‌سن ما هم زیاد شده است ولی خوشبختانه تجاربی را در این انقلاب آموختیم،‌دانش‌مان بیشتر شده و شناخت ما نیز نسبت به مسائل و حل و فصل آنها افزایش پیدا کرده است.  
 
وی تصریح کرد:‌ در یک کلمه می‌شود گفت توانایی راهبردی در صنعت معدن و تجارت حاصل شده است ضمن آنکه ما قرار نیست در آنجا کارهای یدی انجام دهیم البته حاضریم با مخالفین مسابقه دهیم و ببینیم که چه کسی توانایی بیشتر دارد.   
 
نعمت‌زاده به برنامه‌های ارائه شده خود به مجلس اشاره کرد و گفت: برنامه‌های خود را در 16 برگ تقدیم نمایندگان کردم که خوشبختانه معاونت مجلس کلیه مفاد آنرا مطابق با برنامه پنجم و اسناد بالادستی تشخیص دادند و خواهش می‌کنم از عزیزانی که فرصت مطالعه را تاکنون نداشتند، آنرا ملاحظه کنند و ما را از نقد خودشان و نکاتی که باید به آن افزوده شود مطلع سازند.  
 
وزیر پیشنهادی صنعت،‌معدن و تجارت اظهار داشت:‌البته بعضی از مخالفین فرمودند شما برای حل مسئله نساجی یا صنعت خودرو یا معدن چیزی در این برنامه ذکر نکردید، عزیزان تنوع صنعت، معدن و تجارت بسیار زیاد است ما اگر این نوع مسائل را می‌خواستیم در برنامه ذکر کنیم باید حداقل 200 صفحه برنامه تقدیم حضور می‌کردیم.  
 
وی تصریح کرد: البته بنده در ابتدا یک برنامه 100 صفحه‌ای را تهیه کردم که بنا به توصیه مسئولین محترم از جمله جناب آقای نهاوندیان که توصیه کردند برنامه پیشنهادی از 20 صفحه زیادتر نشود،‌ از آن صرفنظر کردم و برنامه خود را به صورت فشرده‌تر تقدیم کردم.  
 
نعمت‌زاده با بیان اینکه برنامه پیشنهادی شاید تنها برنامه‌ای باشد که اهداف کمی نیز در آن ذکر شده است،‌ اظهار داشت:‌ برخی از دوستان گفتند آیا این برنامه کمی در برنامه پنجم هست؟ عرض کردم خیر اینها برنامه‌های ریز صنعت است و برنامه پنجم به این صورت وارد مقوله و جزئیات مسئله نشده است.
 
وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن و تجارت ادامه داد: لازم می‌دانم به چند نکته اشاره کنم و خود و همکارانم را موظف بدانم که به آن عمل کنیم، وظیفه اول اینجانب و همکاران‌مان چاره‌اندیشی برای فعال نمودن صنعت، معدن و تجارت کشور است.
 
وی گفت:‌ در حال حاضر خود نمایندگان که ما چند روزی خدمت‌شان بودیم گلایه می‌کردند و می‌گفتند که شهرک‌های صنعتی ما زیر 50 درصد کار می‌کنند، فلان صنعت ما خوابیده است یا فلان صنعت ما با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند، بنابراین مهمترین هدف ما این است که بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در این زمینه چاره‌اندیشی‌هایی هم کرده‌ایم.  
 
نعمت‌زاده با بیان اینکه مسائل مالی،‌ ارزی و مدیریتی از عمده مشکلات بخش صنعت است، افزود: امیدواریم این مسائل را با کمک خود صنعتگران و دستگاه‌‌های اقتصادی حل کنیم.
 
وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن و تجارت ادامه داد:‌ وظیفه دوم ما تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی کشور است که به استحضار می‌رساند حدود 10 روز پیش خدمت دکتر جهانگردی و مسئولین قبل و حال توانستیم به این جمع‌بندی برسیم که تا آخر سال انشاءالله هیچ تغییری در قیمت‌های محصولات نهایی و محصولات واسطه‌ای در این زمینه نداشته‌ باشیم،‌ این خبر خوبی بود که پیشتر هم منتشر شد.
 
وی گفت:‌ ما در این زمینه همکاری اصناف و اتحادیه‌های توزیع را خواستاریم که در  چند روز آینده باز جلسه‌ای با آنها خواهیم داشت تا ترتیب کارها را انجام دهیم.  
 
نعمت‌زاده در ادامه اظهار داشت:‌ وظیفه سوم توجه به معادن و صنایع معدنی کشور است؛ خیلی از دوستان به صورت شفاهی و کتبی در این زمینه به من تذکر دادند،‌ ما از لحاظ تنوع معادن در جهان رتبه دهم را داریم ولی از لحاظ تولیدات و صادرات بسیار عقب هستیم.  
 
وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن و تجارت ادامه داد: در زمینه اکتشاف، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در بخش معادن باید تلاش کنیم که در این زمینه هم مطالعات خود را شروع کرده‌ایم و انشاءالله با کمک دوستان موفق خواهیم شد.  
 
وی تصریح کرد:‌ بحث بعدی بررسی و رفع کلیه مقررات و دستو‌رالعمل‌های دست وپاگیر است ما تجربه‌ای در سال 68 داشتیم که براساس آن صنعتگران و متقاضیان با مشکلات عدید‌ه‌ای برای سرمایه‌گذاری مواجه بودند اما زمانی که مطالعه کردیم دیدیم 90 درصد این مشکلات متوجه خود وزارت صنایع است و ما به راحتی این 90 درصد را یا دور ریختیم و یا تسهیل کردیم.  
 
نعمت زاده افزود:‌ اخیرا هم مطالعه را شروع کردیم و انشاءالله تکمیل خواهد شد، ما باز هم فکر می‌کنیم که خیلی از مشکلات به دست ما باید حل شود.
 
وزیر پیشنهادی صنعت،‌معدن و تجارت با بیان اینکه بحث بعدی توجه به امر تحقیق، توسعه و فناوری اظهار داشت: ما صنعت‌مان از نظر کمی کم و بیش رشد کرد اما برای توسعه جا زیاد داریم لکن علی‌رغم فعال شدن تحقیق، توسعه و فناوری در صنایع که در زمان گذشته هم خیلی بر ان تعصب داشتیم که این کار تسهیل شود باید بیشتر کار کنیم و ارتبا‌ط‌ مان را با دانشگاه‌ها،‌مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و حتی خارج از کشور گسترش دهیم.  
 
وی ادامه داد:‌ مسئله بعدی توجه به صنایع دستی بالاخص فرش دستباف کشور است؛ می‌دانید که توجه به این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند فرهنگ اصیل ایرانی را در اقصی نقاط کشور و جهان منتشر کند در ایجاد اشتغال هم می‌تواند به خانواده‌ها و روستاییان کمک کند.

نعمت زاده اظهار داشت: نکته دیگر حمایت از کلیه سرمایه گذاران داخلی و خارجی  بوده و موانع قانونی چندانی در آن نداریم اما موانع فرهنگی، اجتماعی و اجرایی داریم.

وی ادامه داد: اشاعه اخلاق حرفه ای بین همکاران خود و پرهیز از هر گونه اقدام که موجب مخدوش شدن در امانت داری و درستکاری دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: دکتر روحانی گفت شعار عملی دولت توجه به امانت داری و درستکاری است که در مواردی گزارش شده که باید توجه و رفع اش کنیم و وظیفه ی من هم همکاری با وزارتخانه های مذکور برای رفع تحریم است چون ترحیم مانع توسعه اقتصادی بوده اما چون من مسئول نیستم اما همکاری می کنم.

نعمت زاده بیان داشت: برخی از مخالفین مطالبی گفتند و آقایان حکیمی و سید رضی مطالبی را مطرح کرده اند که وارد آن نمی شوم اما بگویم که من ساعت 12 شب  فرستادم شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا پرونده و سوابق را بیاورم ما که سال ها گذشته بود و من یادم نبود جالب است که ما برنامه ای گذاشتیم برای توسعه صنعت بازیافت کشور چون همه می گفتند پلاستیک تولید می کنیم و این پلاستیک آلودگی ایجاد می‌کند  و جلساتی با سازمان محیط زیست انجام شد و قرار شد ما حمایت کنیم از سرمایه گذاری که در صنعت بازیافت پلاستیک کار می‌کنند.

وی ادامه داد: تسهیلاتی به آنها داده شد با تمام وثیقه های لازم و حداقل 90 درصد آن صنایع حالا 100 درصد عرض نمی‌کنم چون اطلاع ندارم شاید صد درصد هم راه اندازی شد و  در تهران بعضی از جوانان شبانه دنبال جمع آوری پلاستیک هستند که این ها به همان کارخانه‌ها برای بازیافت می‌رود.

نعمت زاده تاکید کرد: امروز صنایع بازیافت در کشور فعال شده است ولی باید مورد حمایت قرار گیرد و مردم در این صنایع سرمایه گذاری کنند در غیر این صورت سرمایه گذاری به راحتی انجام نمی‌پذیرد.

وزیر پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اشاره شد درباره عدم سرمایه گذاری کافی در شمال کشور متاسفانه در اواخر سال 62 و یا 63 که تاریخ آن یادم نیست دولت بعد یک مصوبه ای تصویب کرد و هر گونه سرمایه گذاری صنعتی در شمال کشور را ممنوع کرد به استثنای صنایع تبدیلی کشاورزی و این باعث شد که استان های شمالی کشور در توسعه صنعت محروم باشند.

وی اظهار داشت: در دولت سازندگی یکی، دوبار اصلاحیه به این زدیم تا مجوز گرفتیم برای احداث شهرک های صنعتی در شمال کشور که خوشبختانه ده ها شهرک ایجاد شد و در حال حاضر بنا به اعتقادی که دارم آن مصوبه "کان لم یکن" است.

نعمت زاده گفت: تلاش خواهیم کرد که جبران گذشته در شمال کشور شود اما شمال کشور دارای مزیت های فراوانی از جمله جهانگردی و ایران گردی و غیره است که آنها می تواند مکمل صنعت باشد و انشاء الله با آن ها هماهنگ خواهیم شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: درباره عدم تکاپوی سرمایه گذاری در استان های محروم، در آن موقع ده تا استان محروم داشتیم که الان به هشت تا رسیده که ما خوشحالیم و باید تلاش کرد زیر ساخت‌های لازم در این استان‌ها فراهم بیاید تا صنعت هم به تبع آن رشد کند.

نعمت زاده بیان داشت: می‌دانیم که امروز سرمایه گذاری دولتی نداریم و سرمایه گذاری بخش خصوصی است و بخش خصوصی هم انتخاب دارد ولی باید مزیت‌هایی مثل معافیت مالیاتی یعنی تسهیلات ارزان قیمت با کمک دولت به مناطق محروم اختصاص دهیم و این را من حتما شخصا دنبال خواهم کرد.

وی ادامه داد: در خاتمه چون می‌خواهم بخشی از وقت خود را به دکتر روحانی اختصاص دهم باید بگویم که این مسئولیت را از سوی ایشان پذیرفتم چون این توانمندی را در خود می بینم تا در کنار شما، دوستان و عزیزان به وظایف عمل کنیم چون شرایط بسیار سخت است وضع ارز، بازار، نقدینگی و روابط بین الملل ولی با در نظر گرفتن این مشکلات آمدیم به صحنه تا به لطف الهی این مشکلات را حل و فصل کنیم که اگر توفیقی باشد و شما رای اعتماد دهید ما این کار را انجام می دهیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطر نشان کرد: هیچ وقت حرفی نزدیم که زیاده باشد و بترسیم و آن چیزی را می‌توانیم یک مقدار پیش از آن را قول دادیم و انشاء الله هم موفق  می‌شویم.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.