سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بن بست در مذاکرات سازش

وقتی کاخ روياهاي اوباما فرو ريخت

تصميم رژيم اشغالگر قدس مبني بر ادامه شهرکسازي ها از يک سو و فشار گروههاي مقاومت مبني بر توقف مذاکرات بي ارزش سازش از سوي ديگر منجر به ايجاد بن بستي بي انتها ميان تشکيلات خودگردان و تل آويو شده است. در اين ميان باراک اوباما،نتانياهو و ابومازن به سه بازنده بزرگ ميدان تبديل شده اند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، تصميم رژيم اشغالگر قدس مبني بر ادامه شهرکسازي ها از يک سو و فشار گروههاي مقاومت مبني بر توقف مذاکرات بي ارزش سازش از سوي ديگر منجر به ايجاد بن بستي بي انتها ميان تشکيلات خودگردان و تل آويو شده است. در اين ميان باراک اوباما،نتانياهو و ابومازن به سه بازنده بزرگ ميدان تبديل شده اند.

سردرگمي به وجود آمده ميان مقامات آمريکايي و صهيونيستي در اين خصوص کاملا گوياست. همچنين ارتجاع عرب نيز در اين برهه زماني شکست سختي را تجربه کرده اند. آنها به خوبي مي دانند که آينده و سرنوشتي جز شکست و ناکامي براي مذاکرات سازش متصور نيست.

مرور گزارش اخير رويترز در خصوص مذاکرات سازش از دو جنبه اهميت دارد. يکي اينکه تا حدودي نشان دهنده ايجاد فضاي ياس و نااميدي در غرب و آمريکاست و ديگري اينکه از رويکرد رسانه هاي غربي نسبت به توصيف صحنه مذاکرات پرده بر مي دارد.

توجه شما خوانندگان محترم را نسبت به متن ترجمه شده گزارش رويترز در خصوص مذاکرات سازش جلب مي کنيم:

تصميم اسرائيل مبني بر ادامه شهرک سازي در کرانه باختري رود اردن در آستانه مذاکرات صلح بيت المقدس، بر روند مذاکرات سايه افکنده است.اين مذاکرات پس از سه سال قرار است براي نخستين بار در خاور ميانه ميان طرفين فلسطين و اسرائيل صورت گيرد.

ليکن اعلام اسرائيل که قصد دارد به شهرک سازي در کرانه باختري ادامه دهد، مسلما نشانه اي حاکي از عدم پايبندي به راي طرف فلسطيني و تاييدات بين المللي که شهرک سازي و اسکان يهوديان را در سرزمين هاي متعلق به فلسطينيان مردود مي شمارد، بوده و روند مذاکرات را خدشه دار مي کند.

قرار است اين مذاکرات که دور اول آن در تاريخ 30 جولاي و در واشنگتن برگزار شد، در فلسطين اشغالي، و پس از آن در کرانه باختري ادامه يابد. سه سال پيش مذاکرات صلح ميان فلسطين و اسرائيل به دليل منازعه بر سر همين موضوع، يعني شهرک سازي اسرائيل در کرانه باختري مختل شد.اسرائيل روز دوشنبه اسامي 26 اسير فلسطيني را که اين هفته به عنوان نشانه علاقه مندي اين رژيم به ادامه مذاکرات صلح آزاد مي شوند، اعلام نمود.

برخي از اين افراد بيش از بيست سال است که در زندانهاي رژيم صهيونيستي به سر مي برند. رسانه هاي جناح راست اسرائيل در هفته هاي اخير جنجال بسياري را بر سر آزادي اين اسرا به راه انداخته بودند.

دولت آمريکا و وزير امور خارجه اين کشور که تمامي تلاش خود را براي از سرگيري مذاکرات ميان تشکيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي به کار گرفته اند، سعي دارند راه حل " دو کشور مجزا" را به دو طرف بقبولانند.

بر اساس اين طرح اسرائيل به عنوان کشوري مجزا در کنار مرزهاي تعيين شده براي کشور فلسطين در کرانه باختري رود اردن و نوار غزه، به بقاي خود ادامه خواهد داد. اين سرزمينها از زمان جنگ 1967 به اشغال اسرائيل درآمده است.

در اين ميان تصميم اسرائيل براي اسکان 2000 يهودي ديگر در سرزمينهاي متعلق به فلسطينيان، به بحثي جدل برانگيز در آستانه دور دوم مذاکرات صلح تبديل شده است. اتحاديه اروپا، سازمان ملل و ايالات متحده اين تصميم رژيم صهيونيستي را تقبيح نمودند.

دولت محمود عباس نيز نارضايتي شديد خود را از اين خبر که روز يک‌شنبه اعلام شد، ابراز نمود. در هر صورت تاكنون صحبتي از اختلال در روند مذاکرات به ميان نيامده است.

جان کري که اکنون در سفر خود به کلمبيا به سر مي برد، در پي اعلام اين خبر از فلسطينيان خواست تا به طرحهاي جديد اسرائيل "واکنش ناسازگارانه نشان ندهند."

کري عنوان داشت که اقدامات اسرائيل در راستاي اسکان بيشتر يهوديان در کرانه ي باختري، "تا حدي قابل انتظار بود" و از طرفين خواست تا در جهت ادامه روند مذاکرات گام بردارند.

وزير امور خارجه آمريکا اظهار داشت: آنچه که اهميت دارد بازگشت به مذاکره و حل مشکلات مربوط به شهرک سازي است که به نوبه خود به بهترين شکل با رفع مسئله تامين امنيت و تعيين مرزها قابل حل است. وقتي مسئله امنيت و مرزها حل شود، قضيه شهرک سازي اسرائيل نيز رفع مي شود.

لذا من از فلسطينيان مي خواهم که واکنشي ناسازگارانه از خود نشان ندهند.کري در ادامه سخنان خود گفت: ايالات متحده آمريکا تمامي روند شهرک سازي را غيرقانوني مي داند.سخنگوي اتحاديه اروپا و "بان کي مون" دبير کل سازمان ملل نيز در بيانيه اي مشابه، مسئله ادامه روند شهرک سازي اسرائيل در کرانه باختري را مردود خواندند.

طرحهاي گسترش شهرک سازي رژيم صهيونيستي در کرانه باختري‌که اسرائيل سعي دارد به هر شکل و تحت هرگونه قرارداد صلحي آن را ادامه دهد، در واقع تلاشي است به منظور نرم تر کردن متحدان راست افراطي کابينه نتانياهو که با آزاد ساختن اسراي فلسطيني توسط وي مخالف بودند. اسرائيل تاييد کرده که 104 اسير فلسطيني را در آستانه مذاکرات صلح آزاد سازد.

لازم به ذکر است که غير از آنچه در گزارش اخير رويترز ذکر شد، گفتگوهاي جديد سازش بين فلسطينيان و صهيونيست‌ها که بعد از توقف سه ساله دوباره از سر گرفته شده است، تصويب 800 واحد مسکوني در قدس شرقي و 400 واحد ديگر در مکان‌هاي ديگري در کرانه باختري خشم فلسطيني‌ها برانگيخته شده است.

اين طرح درست بعد از آن به تصويب رسيد که رژيم اسرائيل اعلام کرد که 26 زنداني فلسطيني را در آستانه از سرگيري مذاکرات سازش که قرار است در بيت‌المقدس برگزار شود، آزاد مي‌کند.در حالي‌که برخي از وزراي اسرائيلي از آزادي زندانيان فلسطيني انتقاد کردند، فلسطيني‌ها طرح شهرک‌سازي رژيم صهيونيستي را، که واشنگتن و اتحاديه اروپا آنرا غيرقانوني و مخرب براي تلاش‌هاي صلح‌ دانستند، محکوم کردند.

آخرين گفتگوهاي صلح در سال 2010 به واسطه شهرک‌سازي رژيم صهيونيستي در قلمرو فلسطينيان با شکست روبه‌رو و متوقف شد./رسالت

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، اوباما ، رویا ، باخت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.