سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/مشابهت سرشت انسان و خداوند

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۳۰ سوره روم

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ.

پس روی خود را با گرایش تمام به حق به سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خدای تغییرپذیر نیست این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.


در قرآن می خوانیم خداوند متجاوزان را دوست نمی دارد و خیانتکاران را و فخرفروشان را و مغروران غافل را و ستمکاران و گناهکاران را و ما نیز هیچ یک از انسانها را با این صفات نمی پسندیم.

به سببِ این مشابهت در سرشت، می توان گفت تعلیمات خداوند در این خلاصه می شود که مانند من باشید، بخشنده و مهربان و شکیبا و آمرزنده و نیکوکار و خلاق و خستگی ناپذیر.

آنجا که خداوند فرموده است اهل ایمان بیشترین عشق را به پروردگار خود دارند اقتضای همین مشابهت ها را دارد زیرا به تعبیر مولانا:
هر که او هم رنگِ یار خویش نیست       عشق او جز رنگ و بویی بیش نیست
مثنوی

حتی در اوصافی که ما انسانها به سبب حضور در عالم ماده و صورت در بند آن گرفتاریم باز شوق آن داریم که از این بندها نیز خلاصی یابیم تا بیش از پیش شبیه پروردگار خود شویم که به تعبیرِ کتاب مقدس خداوند آدم را به صورت خود آفریده است.



و این مشابهت را شاعران عارف پیشهٔ غرب شباهت نخستین primal similitude  خوانده اند و امانت الهی نزد ما همین شباهت است.

و در تعریف حکمت گفته اند:
الحکمةُ التشبُّه بإله العالم (حکمت شبیه شدن به خدای عالم است).
الحکمة صیرورة الانسان عالماً عقلیاً مضاهیاً للعالم العینی (یعنی حکمت این است که آدمی به یک عالم عقلی تبدیل شود که با عالم عینی و محسوس برابر باشد.)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.