سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ليلا تولد پدرت مبارك

ليلا تولد پدرت علي حاتمي مبارك.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران،‌علي حاتمي در 23 مرداد 1323 در خيابان شاهپور تهران در كوچه ارديبهشت متولد شد.

مادرش خانه دار وپدرش سمت مهم صفحه آرايي در يك چاپخانه را به عهده داشت.  

وي دومين فرزند خانواده اش بود و تابستانها با تعطيل شدن درس و مشق نزد پدرش به چاپخانه مي رفت.  

عمويش ابراهيم حاتمي دستي در نواختن تار داشت و در طول 3 ماه زمينه آشنايي برادر زاده اش با موسيقي به خصوص نواختن تار فراهم كرد.  

عموي مسن ترش كه در همسايگي آنها زندگي مي كرد به وسيله يك آپارات 8 ميلي متري در خانه به او و برادرش فيلمهاي كارتون، مستند و ورزشي را نشان مي داد و به موازات آن سينماي كشور (اورانس سابق و شهره اسبق ) در محله آنها او را با جادوي نور و صدا و عكس متحرك بيشتر آشنا ساخت.  

شوق نمايشنامه نويسي پاي او را به تماشا خانه هاي لاله زار باز كرد و در آنجا مسحور بازي هنرمندانه "جعفر توكل " شد و آرزو كرد كه روزي برسد كه" توكل " در نمايشي به كارگرداني خود او بازي كند. 

 از همان ايام حاتمي تصميم مي گيرد روي مايه هاي داستانهاي ملي و ايراني كار كندو موقعي كه دركلاس نهم تحصيل مي كرد براي آموختن اصول اوليه نمايشنامه نويسي به هنرستان هنر پيشگي تهران و پس از آن به هنرستان آزادهنرهاي دراماتيك رفت.  

نخستين نمايشنامه اش را با عنوان" ديب "  (ديب) نوشت و در ارديبهشت 1344 با حضور كودكان (موسسه آموزي فرهنگ آرزو) در تالار نمايش هنرهاي دراماتيك به مدت سه شب اجرا كرد.  

در سال 1345 نمايشنامه مدرني با عنوان" آدم وحوا" يا" برج زهر مار" را نوشت كه تحولي در كار او محسوب مي شود و همين نمايش موجب آشنايي با مسئولان تلويزيون شد كه در آن ايام دركار جذب افراد مستعد بود.  

نخستين فيلمنامه كاملي را كه ارائه مي كند" حماسه عشقي شب جمعه " در سال 1346 نام دارد كه هنر شناس با قريحه اي مانند" فريدون رهنما "آن را مي نويسد و" هژير داريوش " آن را به صورت يك فيلم كوتاه در مي آورد.  

او با زري خوشكام (زهرا حاتمي كه هنر پيشه سينمابود ازدواج كرد و صاحب يك دختر به نام ليلا شد  كه همانند والدينش راه سينما را برگزيد وي سرانجام در 15 آذر 1375 هنگام ساخت "جهان پهلوان تختي به علت بيماري دار فاني را وداع گفت.  

گزيده آثار او:  

 حسن كچل (1348)  
طوقي (1349)  
بابا شمل(1350) 
قلندر (1351) 
خواستگار(1352)  
ستار خان (1353) 
مجموعه تلويزيوني مثنوي مولوي (1354)  
سلطان صاحب قران (1355)  
سوته دلان (1356)  
هزار دستان (1358) 
حاجي واشنگتن(1361) 
كمال الملك (1363)  
مادر(1368) 
دلشدگان (1371) 
جهان پهلوان تختي (1375)  
كه پس از مرگ حاتمي به كارگرداني بهروز افخمي ادامه يافت.  

گزيده جوايز و افتخارات : 
نامزد دريافت جايزه سيمرغ بلورين بهترين صفحه آرايي براي "فيلم مادر" در دوره هشتم جشنواره در سال 1368  
نامزد دريافت جايزه سيمرغ بلورين بهترين صفحه آرايي براي فيلم دلشدگان از جشنواره دهم در سال 1370  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.