سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز

گردشگران چادرنشین و رونقی که نصیب توریسم فارس نمی شود/ بی نظمی بصری دستاورد مسافرت ارزان

گردشگران چادرنشینی که غذای چند روز خود را به همراه دارند و حاضر نیستند برای بازدید از اماکن گردشگری استان تعرفه های قانونی را بپردازند یا حتی خودروی خود را در پارکینگ پارک کنند، نه تنها صنعت توریسم شیراز و فارس را از نظر اقتصادی رونق نمی دهند بلکه تنها دستاورد آنها بی نظمی بصری در شهر و ایجاد ترافیکهای سنگین است.

 

به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران توجه به صنعت گردشگری طی چند سال گذشته از جمله اولویتهایی است که مسئولین استان فارس به آن توجه فراوان کرده اند و می خواهند کسری های گذشته را جبران کنند.

در این میان بخش های مختلف با فراهم کردن امکانات تلاش می کنند که مسافران و گرشگران داخلی و خارجی در زمان حضور خود در شهر شیراز از بهترین امکانات برخوردار باشند اما متاسفانه بخش زیادی از این گردشگران نه تنها برای صنعت گردشگری شیراز و فارس سودی ندارند بلکه باعث مزاحمت برای ساکنین این شهر نیز شده اند.

نصب چادر در نقاط مختلف شهر به رغم جلوگیری های شهرداری شیراز مهمترین بحثی است که باعث مزاحمت برای مردم شده و حتی این مزاحمت ها به حدی رسیده که برخی از مسافرین خود را مالک خیابان ها و پیاده روهای مقابل منازل و یا مغازه ها می دانند.

به طور حتم حضور گردشگر در شهرهای مختلف باعث رونق بخشی کسب و کار می شود اما گردشگری که شب را در چادر سپری می کند و در مدت دو روز اقامت در شیراز حتی نان و غذا های کنسرو شده را به همراه می آورد چه سودی می تواند برای این شهر داشته باشد.

مشاهدات و بررسی های خبرنگار حاکی است این دسته از گردشگران چادرنشین اغلب پول چندانی خرج تهیه سوغات، تهیه بلیط برای اماکن گردشگری و تاریخی و همچنین مجتمع های رفاهی پرداخت نمی کنند و عملا در چرخه مالی استان فارس سودی را نصیب استان نمی کنند.

این اتفاقات و برخورد ها در حالی انجام می شود که شهرداری شیراز با راه اندازی کمپ های مختلف، شهر را برای پذیرایی از مسافرین آماده کرده اما همچنان مردم شیراز شاهد نصب چادر در مقابل درب پارکینگ منازل خود هستند که مسافرین با بی میلی اقدام به جابه جایی چادر می کنند.

اما این وضعیت در خیابان های اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) بدتر از دیگر نقاط مرکزی شهر شیراز است به گونه ای که با توجه به وجود چندین پارکینگ در این محدوده مسافران هر کجایی که بخواهند خودرو خود را پارک می کنند و در پیاده رو و یا خیابان اقدام به صرف نهار و شام می کنند.

مسافرت ارزان را ترجیح می دهیم

اما پدر خانواده ای که برای صرف نهار در پشت درب منزلی چادر زده اند در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، مبنی بر دلیل عدم استفاده آنها از هتل و یا کمپ های اقامتی، گفت: ما مسافرت ارزان را انتخاب می کنیم و تنها برای تفریح به شیراز سفر کرده ایم.

غلامرضا دشتستانی تصریح کرد: مردم شیراز مهمان نواز هستند و نباید از اینکه ما در کنار منازل آنها چادر زده ایم ناراحت شوند.

این مسافر جنوبی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برای خرید به کدام قسمت شهر مراجعه کرده اید افزود: ما برای خرید به شیراز سفر نکرده ایم، آمده ایم زیارت شاهچراغ(ع) و بازدیدی از حافظیه و سعدی خواهیم داشت و دو روز دیگر نیز از شیراز به سمت شمال کشور حرکت می کنیم.

مردم شیراز از حضور مسافرین خوشحال باشند

اما زمانیکه در حال مصاحبه به این خانواده بودیم مسافری دیگر که قصد چادر زدن در مقابل درب منزلی را داشت با مخالفت شدید صاحب خانه مواجه شد و این مسافر به خبرنگار مهر، گفت: مردم شیراز باید از اینکه مسافر به شهر آنها آمده خوشحال باشند.

عباس نادری در پاسخ به این سئوال که خانواده شب را در کجا اقامت دارند افزود: به همراه خود چادر و دیگر مایحتاج مسافرت را آورده ایم و احتیاج به حضور در کمپ و یا هتل نداریم.

این مسافر تهرانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه حضور شما در شهر شیراز چه نفعی برای شیراز و مردم این شهر دارد، گفت: ما سه روز در این شهر می مانیم و اگر خانواده احتیاجی به اجناس مختلف داشتند  از این شهر خرید می کنیم و اگر هم نداشتند گردشگر به شهر شیراز وارد شده است.

تمام امکانات لازم برای مسافرین در شیراز فراهم است

اما معاون اجرایی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه مسافرین از کمپ های شهرداری استقبال نمی کنند، گفت: شهرداری شیراز برای مسافرین بهترین امکانات را در نظر گرفته و مکانهایی نیز آماده پذیرایی از مسافرین است اما متاسفانه مسافرین استقبال نمی کنند.

رمضان امینی تصریح کرد: به طور حتم نصب چادر در خیابان های شهر شیراز باعث مزاحمت برای شهروندان می شود و ما با اینگونه موارد برخورد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ مسافرت صحیح به مردم آموزش داده شود، گفت: محل های نصب چادر مشخص شده و چنانچه مسافرین اقدام به نصب چادر در خیابان های شهر و یا در محل زندگی شهروندان کنند با آنها برخورد می شود.

به گزارش وي: این نوع گردشگری که در آن خانواده ها حداکثر هزینه ای را که خرج می کنند آب معدنی، بنزین و اقلام بسیار ضروری است باید از سوی متولیان امر آسیب شناسی و برای آن راهکاری دیده شود.

به هر حال باید متولیان امر محدودیتی برای چنین گردشگرانی فراهم آورند تا حالا که کمترین منافع مالی را برای استان میزبان به همراه دارند حداقل منجر به بی نظمی و ایجاد مشکل در ترافیک شهر و همچین ایجاد اختلال در فضای بصری نشوند./ش

برچسب ها: صنعت ، توریسم ، شیراز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.