سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش ابوذر در دفاع از ولایت در برنامه "حریم طه" بررسی می شود

نقش ابوذر در دفاع از ولايت امیرمومنان على"عليه السلام" پس از رسول اكرم"صلى الله عليه وآله" و نگاهی به تفسیر آیات 130 و 140 سوره آل عمران در برنامه "حریم طه" بررسی می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ "حریم طه" عنوان برنامه ای از گروه قرآن و تفسیر رادیو قرآن است که به بررسی آیات الهی درخصوص پیامبر اکرم(ص) می پردازد و پنجشنبه 24 مردادماه  نقش ابوذر در دفاع از ولایت را با استناد به آیات الهی مورد بررسی قرار می دهد.

در تمامي دوران ‏ها، ولايت مورد هدف تمامي دنيا طلبان براي رسيدن به اهداف شوم خود بوده است و ابوذر غفاری یکی از مدافعان ولايت مي ‌باشد.

ابوذر از اولین مسلمانان و پیشتازان در پذیرش دین اسلام است, او را چهارمین یا پنجمین مسلمان معرفی کرده‌اند, آن‌چه پیشتازی وی را در اسلام پررنگ‌تر می‌سازد این است که او ساکن شهر مکه نبود و با شنیدن ظهور پیامبر خدا(ص) در مکه به محضر ایشان شرفیاب گردید و اسلام آورد. 

ابوذر مردي وارسته و زاهد بود و در سادگي زندگي از پيامبر (ص) پيروي مي‌كرد، او هرگز تحت تأثير وسوسه‌هاي مال و ثروت قرار نمي‌گرفت و هيچ عاملي نمي‌توانست او را بفريبد و از راه راست منحرف سازد.

نقش ابوذر در دفاع از ولايت امیرمومنان على"عليه السلام"  پس از رسول اكرم"صلى الله عليه وآله" بسيار مهم بود, او در زمان حکومت کوتاه مدت ابوبکر يكى از مدافعان آن حضرت در برابر حكومت غاصب ابوبكر محسوب می‌گردید.

 در زمان خلافت عمر، ابوذر مدینه را ترک کرده و به شام رفت و در برخی از فتوحات مثل حمله به بیزانس (امپراطوری روم شرقی) و فتح قبرس حضور داشت و تا زمان خلافت عثمان در آن جا ماند,در زمان حکومت عثمان و بدلیل رفتارهای ناشایست معاویه مخالفت او با حکومت وقت شدت گرفت, او در شام مردم را درباره ولايت امیرالمومنین على"عليه السلام" آگاه مى‌ساخت; چنان كه بسيارى از مردم شام با امیرالمومنین آشنا و برخی به تشيّع گرویدند. 

هنگامى كه عثمان از مخالفت او با حکومت و تبلیغات او برای آشنا سازی مردم با اسلام واقعی آگاه شد، به معاويه دستور داد تا ابوذر را به مدينه بفرستد. معاويه او را با وضعى دلخراش و ناراحت كننده به مدينه فرستاد , چون به مدينه آمد و عثمان را ملاقات كرد، زبان به انتقاد از او گشود و او را از اسراف در بيت المال برحذر داشت. او همواره بر اين شيوه پاى مى‌فشرد تا سرانجام عثمان وى را به ربذه تبعيد كرد.

حجت الاسلام  سیدرضا هاشمی پنجشنبه 24 مردادماه با نگاهی به زندگی ابوذر به بررسی نقش و اهمیت این  صحابی وفادار در حفظ و دفاع حریم ولایت  می پردازد.

پیش از این روزهای  یکشنبه و سه شنبه نیز حجت الاسلام جواد بهشتی با استناد به آیات 130 و 140 سوره آل عمران  به تشریبح این  موضوع پرداخته است.

برنامه "حریم طه" به سردبیری و تهیه کنندگی سیدمحمدرضا میری و گویندگی رضا خضرائی شنبه، دوشنبه و پنجشنبه هرهفته ساعت 9:35 به مدت 20دقیقه از شبکه رادیویی قرآن برروی موج اف ام ردیف 100مگاهرتز پخش می شود./ي2
برچسب ها: حریم طه ، رادیو ، قرآن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.