سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش اختلافات اسپانيا و انگليس بر سر منطقه جبل الطارق

خبرنگار شبکه تلويزيوني روسيه گفت، دولت‌هاي اسپانيا و انگليس در خصوص اختلافات فيمابين بر سر منطقه جبل الطارق، براي هم شاخ و شانه کشيده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلويزيوني راشا تودي ؛ مجري اين شبکه ابتدا گفت، دولت انگليس در حال بررسي حرکت بي‌سابقه‌ي حقوقي عليه اسپانيا در رابطه با تشديد بازرسي خودروهاي عازم اسپانيا از مرز جبل الطارق و افزايش ساير اقدامات امنيتي مرزبانان اسپانيايي است. 

در حالي که لندن انگيزه‌ي اصليِ تشديد تدابير امنيتيِ دولت مادريد را در مرز اسپانيا با منطقه جبل الطارق، اهداف سياسيِ دولت اسپانيا خوانده است، دولت مادريد در حال بررسي شکايت از انگليس به سازمان ملل است. انگليس نيز ظاهراً براي قدرت‌نمايي دربرابرِ اسپانيا، کشتي‌هاي جنگيِ نيروي دريايي خود را براي رزمايش دريايي به آب‌هاي جبل الطارق فرستاده و اعلام کرده اين کشتي ها در بندر جبل الطارق پهلو خواهند گرفت. 

تسا آرسليا، خبرنگار اين شبکه، طي گزارش زنده از لندن درباره علت اختلافات ايجاد شده ميان انگليس و اسپانيا گفت، ابتدا انگليس تلاش کرد جلوِ ماهيگيريِ کشتي‌هاي صيادي اسپانيا را بگيرد و براي اين کار با انداختن بلوکهاي بتني به بستر دريا در نزديکي جبل الطارق، به تورهاي ماهيگيريِ کشتي‌هاي اسپانيايي صدمه زد. اسپانيا نيز متقابلاً اعلام کرد قصد دارد از صنعت ماهيگيريِ خود حمايت کند. 

هم اکنون لفاظي‌هاي دو کشور عليه يکديگر بالا گرفته است. مثلاً انگليس تهديد کرده که ممکن است در رابطه با حرکات اخير اسپانيا که صرفاً اهداف سياسي داشته، به مقامات مسئولِ اتحاديه اروپا شکايت کند. بوريس جانسون، شهردار لندن نيز گفت، اسپانيا در حرکتي که مغاير با قوانين اتحاديه اروپا است، عملاً جبل الطارق را تحت محاصره اقتصادي قرار داده است و ما بزودي دست اسپانيا را از مستعمره‌ي خود (جبل الطارق) کوتاه خواهيم کرد. جانسون تأکيد کرد، دولت اسپانيا بايد فوراً اينگونه حرکات را متوقف کند. 

مطبوعات اسپانيايي نوشتند، دولت اسپانيا نيز به نوبه خود از حرکات انگليس شاکي است و حتي به اين مسئله فکر مي کند که شايد با آرژانتين جبهه‌اي واحد در سازمان ملل تشکيل دهد و با همکاريِ يکديگر، عليه عادات، رفتار و حرکات سنتيِ استعمارگرانه‌ي انگليس در رابطه با جزاير فالکند و منطقه جبل الطارق به اين سازمان شکايت کنند. 

از سوي ديگر، بوريس جانسون، ضمن تهديدي تلويحي، خطاب به دولت اسپانيا تأکيد کرده که اعزام هزاران پرسنلِ نيروي دريايي انگليس همراه با کشتي‌هاي جنگيِ اين کشور براي رزمايش در آب‌هاي جبل الطارق، بايد پيامي روشن به دولت اسپانيا در رابطه با حرکات اخيرش بدهد. 

گزارشگر اين شبکه در خاتمه افزود، با توجه به شاخ و شانه کشيدن‌هاي متقابلِ دولت‌هاي اسپانيا و انگليس براي يکديگر و همچنين اعزام کشتي‌هاي جنگيِ انگليسي به آب‌هاي منطقه جبل‌الطراق، اختلافات و مناقشات ميان دو کشور در رابطه با اين منطقه، به احتمال زياد کماکان ادامه خواهد يافت. 
برچسب ها: اسپانیا ، انگلیس ، الطارق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.