سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌علني/

قاضی‌پور: ظریف موضع خود را درباره انرژی هسته‌ای ایران به صورت شفاف بیان کند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ وزیر پیشنهادی امور خارجه باید موضع خود را در مورد انرژی‌ صلح‌آمیز هسته‌ای به صورت شفاف بیان کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه) و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: سیاست ما عین دیانت ماست، از این رو آقای ظریف باید بداند که طبق اصل قانون اساسی خون‌بهای هزاران شهید ما مربوط به سیاست خارجی است.  
 
قاضی‌پور افزود: اصول 152، 153، 154، 155 و بند 16 اصل سوم همواره تاکید دارند که سیاست خارجی از موضوعات مهم در کشور است، چنانچه که براساس اصل 152 سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس نقض هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری و حفظ استقلال جامعه و تمامیت ارضی و عدم تعهد در برابر قدرت‌های بزرگ و سلطه‌‌گر و عدم تعهد در قبال دول غیرمحارب و استعمارگر استوار شده است. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: براساس بند 16 اصل سوم قانون اساسی تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان وحمایت از مستضعفان جهان استوار شده است آیا آقای ظریف که به عنوان گروه و باند نیروی مشورتی مطرح هستند با اصول قید شده در این قوانین موافق هستند.  
 
نماینده مردم ارومیه اظهار داشت: حدود چند دهه از انقلاب اسلامی گذشته است اما آقای ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه در این چند ساله در نیویورک اقامت کرده‌اند آیا وی اصلا شناختی به خاورمیانه و کشورهای همسایه و شرق آسیا دارد.
 
وی گفت:‌ اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در طی سال‌های اخیر در پی فرامین امام(ره) و مقام معظم رهبری در مناطق خاورمیانه و به خصوص آفریقا نموده پیدا کرده است و این موضوع سبب شده جنبش‌های اسلامی بوجود آید لذا توجه به این موضوع ضروری است که نظر وزیر امور خارجه پیشنهادی در مورد این جنبش‌ها و مقوله بیداری اسلامی به چه شکلی است.  
 
قاضی‌پور افزود: آیا آقای ظریف مقوله بیداری اسلامی را قبول دارند و یا مثل برخی آقایان با عناوین حاشیه‌ای سعی در کمرنگ کردن این مفهوم دارند از این رو وی باید به طور صریح و شفاف مواضع خود را در قبال بیداری اسلامی بیان کند.  
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: طبق قانون اساسی وزارت امور خارجه دارای 10 وظیفه است اما در برنامه‌ای که از سوی وزیر پیشنهادی اعلام شده تنها پنج عنوان مطرح گردیده است لذا  عدم توجه به موضوعاتی همچون فراهم آوردن زمینه‌های مشترک برای شرکت دستگاه‌های دولتی در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، همکاری با وزارت ارشاد برای اشاعه فرهنگ کشورمان در خارج از مرزها، همکاری با وزارت فرهنگ و آموزش عالی در امور دانشجویان خارج از کشور و همکاری با دستگاه‌های لازم برای بهره‌گیری اتباع ایرانی در بیرون از مرزها موضوعاتی است که در برنامه آقای ظریف جایی برای آنها در نظر گرفته نشده است.  
 
نماینده مردم ارومیه ادامه داد: آقای ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه باید به طوری صریح و شفاف درباره حقوق هسته‌ای ایران نظر خود را بیان کند آیا وی به حق استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای اعتقاد دارند.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آقای ظریف در گذشته تمامی کارهای خود را با مقام معظم رهبری هماهنگ می‌کردند آیا در آینده و با تصدی پست وزارت خارجه همین مسیر را ادامه خواهند داد یا مثل برخی از آقایان در مجلس ششم که به دنبال کوتاه آوردن نظام در برابر سلطه‌گران بودند در این مسیر حرکت خواهند کرد.
 
قاضی‌پور افزود:‌ آیا آقای ظریف از کارمندان وزارت خارجه در داخل و خارج حمایت خواهند کرد و یا مثل برخی آقایان نیروهای غیرکارشناسی را به صورت اتوبوسی به وزارت کشور می‌برند.  
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: با توجه به اینکه وزارت خارجه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در پیشبرد حل بحران اقتصادی کشور و تحریم‌ها نقش بسزایی خواهد داشت، وزیر پیشنهادی وزارت خارجه چه برنامه‌هایی را در این راستا اتخاذ خواهد کرد اینها موضوعاتی است که به طور حتم از سوی آقای ظریف باید مطرح شود.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: قاضی ، نماینده ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.