سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیدار سفیران ایران و آلمان در تاجیکستان

هولگر گرین سفیر جدید آلمان در تاجیکستان با علی اصغر شعردوست سفیر ایران در دوشنبه دیدار کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، هولگر گرین، سفیر جدید آلمان در دوشنبه با حضور در محل سفارت کشورمان در این شهر، با دکتر شعردوست، سفیر کشورمان دیدار و با یکدیگر پیرامون روابط دو جانبه ایران و تاجیکستان، روابط جمهوری اسلامی ایران و آلمان و هم‌چنین تحولات مهم منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سفیر آلمان در تاجیکستان در این دیدار با اشاره به این که نزدیک به دوهفته است به این سمت منسوب شده است با اظهار آگاهی و شناخت از جایگاه و اهمیت روابط ایران با تاجیکستان گفت: در ماموریت قبلی‌ام در بیشکک در مقام سفیر آلمان در سفری به سمرقند از نزدیک شاهد حضور پررنگ فرهنگ و هنر ایرانی به‌ویژه مینیاتورهای سبک ایرانی در این شهرها و بین مردم تاجیک زبان بوده‌ام.

وی با اشاره به انتخاب رییس‌جمهور جدید آلمان و هم‌چنین ریاست جمهوری جدید ایران ابراز امیدواری کرد تا روابط دیرینه دو کشور ایران و آلمان با انتخاب‌های جدید در دو کشور، با گام های تازه، شاهد تحولات و حرکت‌های تازه‌ ای باشد.

شعردوست نیز با تایید این موضوع و تاکید بر این که همه این مناطق یک حوزه جغرافیایی بوده‌اند، خاطرنشان کرد: زبان تاجیکی یا دری یا فارسی همه یک زبان است و در هندوستان نیز نزدیک به 700 سال زبان رسمی دولتی و دیوانی این کشور بوده و همه نوشته‌ها تا ورود انگلیسی‌ها به هند، به زبان فارسی نگارش می‌شده است.

سفیر کشورمان در تاجیکستان در این دیدار با اشاره به پیشینه و عمق روابط دوستانه و برادرانه بین ایران و تاجیکستان و نقش کشورمان در تثبیت صلح و ثبات در این کشور و منطقه از زمان مشارکت و تلاش ایران در مذاکرات صلح در بحبوحه جنگ‌های داخلی تاجیکستان تا کمک به بازسازی زیر ساخت‌های اقتصادی، صنعتی و هم‌چنین طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌یی در حال اجرای کشورمان در تاجیکستان، از سفیر آلمان دعوت کرد تا از نزدیک بازدیدی از برخی از این پروژه‌های موجود از جمله نیروگاه سنگ توده 2 داشته باشند.

در پایان این دیدارکتاب‌های مختلفی درباره فرهنگ و هنر ایران و تاجیکستان به رسم یادبود و به عنوان هدایای فرهنگی به سفیر جدید آلمان در تاجیکستان اهدا شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.