سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

جاده مرگ در انتظار روزهای ایمن/ محور قم به گرمسار همچنان مسدود می‌ماند

عملیات عمرانی و اصلاح محور قم به گرمسار که به علت آمار تصادفات بالا در مدت زمان کوتاهی بعد از افتتاح رکورددار حوادث جاده ای شد، همچنان ادامه دارد تا این محور علی رغم وعده‌های مکرر برای بازگشایی همچنان مسدود بماند.

به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران جاده قم به گرمسار که قرار بود تقویت کننده اصلی کریدور مرکزی حمل و نقل کشور باشد و مسیر قم به شهرهای شمال شرقی از جمله مشهد را نسبت به مسیر موازی این محور 100 کیلومتر و بیش از دو ساعت کاهش دهد، با افتتاح زودهنگام از سوی مسئولان به جای یارخاطر، بار خاطر مسافران عبوری از این محور شد.

افتتاح این محور در خردادماه سال 90، در حالی توسط رئیس جمهور،انجام شد که ایمن نبودن این جاده انتقاد کارشناسان و هشدار تعدادی از مسئولان کشور را در خصوص افتتاح شتاب زده، نا امن بودن و مشکلات فنی جاده قم - گرمسار در بر داشت.

اختلاف زیاد سطح جاده و حاشیه راه، عرض کم جاده، پیچ های غیرفنی و ظرفيت محدود تردد وسائل نقليه، نبود پایگاه انتظامی و امدادی، نبود علائم هشداری، عدم بهره مندی از جایگاه پمپ بنزین و مجتمع های خدماتی و رفاهی و ... از جمله مشکلات و معایب محور قم به گرمسار بود که بارها و بارها مورد انتقاد کارشناسان مربوطه و رسانه ها قرار گرفت.

آمار بالای تصادفات پی در پی و مرگ و میر مسافران و رانندگانی که به این جاده و البته تدبیر مسئولان، اعتماد می کردند و قدم در مسیر آن می گذاشتند، تا جایی رسید که مسئولان راه کشور را به فکر انجام اصلاحاتی در این محور انداخت.

فروردین ماه سال جاری علی رغم این که تا قبل از این نیز محدودیت هایی برای عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین در محور قم به گرمسار اعمال شده بود، این جاده از سوی وزارت راه و شهرسازی به طور کامل مسدود شد.

برای اولین بار محور قم به گرمسار از فروردین ماه به مدت سه ماه مسدود شد

در این خصوص سرهنگ اردشیر جمشیدی راد، رئیس پلیس راه استان قم از مسدود شدن جاده قم - گرمسار به مدت سه ماه خبر داده و گفته بود: جاده قم - گرمسار از ساعت 24 مورخ 27 فروردین ماه 92 مسدود می‌شود.

جمشیدی راد با بیان این که تردد وسائل نقلیه سبک از آزاد راه قم - تهران و تردد وسائل نقلیه سنگین از محور قدیم قم - تهران انجام خواهد گرفت، یادآور شده بود: این اقدام در راستای انجام عملیات اجرایی گسترده راهسازی به منظور 6 بانده کردن محور قم - گرمسار انجام می‌گیرد.

اما بعد از گذشت سه ماه از انسداد این محور در فروردین ماه سال جاری و درست زمانی که مردم منتظر بازگشایی این محور و یا به قول مصطفی عباسی، مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قم آزاد راه قم به گرمسار در قالب پروژه‌های مهر ماندگار در روزهای پایانی تیرماه بودند، خبری از تمدید انسداد این جاده شنیده شد.

دومین بار انسداد جاده قم به گرمسار تا روز 17 مردادماه جاری تمدید شد

بر این اساس، مرکز مدیریت راه های کشور اعلام کرد، انسداد جاده اصلی قم - گرمسار و بالعکس واقع در استان‌های قم، سمنان و تهران به دلیل عملیات اجرایی گسترده راهسازی تا روز 17 مرداد امسال تمدید می شود.

همچنین بنا بر این اعلام محور جایگزین، آزادراه قم - تهران برای سواری و محور قدیم قم - تهران برای وسایل نقلیه سنگین و در ادامه محور پاکدشت - گرمسار برای کلیه خودروها تعیین شده بود.

البته ناگفته نماند که مسدود شدن چند ماهه این محور نیز باعث نشد تا سریال دنباله دار قربانی گرفتن این جاده مسکوت بماند و علی رغم انسداد محور قم به گرمسار چندین بار تصادفات دلخراشی در این محور روی داد که به کشته و زخمی شدن چند تن منجر شد.

اما این روزها با وجودی که چند روز از پایان یافتن زمان تمدید انسداد جاده قم به گرمسار می‌گذرد، نه تنها وعده بازگشایی این محور در روز 17 مردادماه عملیاتی نشد بلکه خبر تمدید مجدد انسداد این محور شنیده می‌شود.

محور قم به گرمسار قطعا تا پایان فصل تابستان بسته خواهند ماند

در این خصوص سرهنگ اردشیر جمشیدی راد، رئیس پلیس راه استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به این که عملیات عمرانی محور قم به گرمسار به دلیل گستردگی کار هنوز به پایان نرسیده است، این محور همچنان مسدود می‌ماند.

جمشیدی راد در پاسخ به این سئوال که آیا زمانی برای بازگشایی این محور تعیین شده است و آیا مردم برای سفرهای تابستانی خود امکان استفاده از این محور را پیدا می‌کنند یا نه، بیان داشت: با توجه به حجم کار باقی مانده، این محور قطعا تا پایان فصل تابستان بسته خواهند ماند و حتی امکان دارد تا اواخر مهرماه نیز به طول انجامد.

وی یادآور شد: در بازدیدی که اخیرا از این محور داشتیم مشاهده شد هنوز در خصوص عملیات احداث پل ها، بحث زیرسازی و آسفالت جاده قم به گرمسار، همچنین احداث ساختمان پلس راه و عوارضی این محور، بخشی از کار باقی مانده است که برای تکمیل نیاز به زمان بیشتری دارد.

مقصر اصلی وقوع تصادفات در محور مسدود قم به گرمسار رانندگان متخلف هستند

رئیس پلیس راه استان قم همچنین در خصوص وقوع چندین تصادفی که در این محور علی رغم بسته بودن آن رخ داده و می‌دهد، گفت: مقصر اصلی این تصادفات رانندگان بی قانون و بی احتیاطی هستند که با وجود بسته بودن این محور از محورهای روستایی وارد مسیرهای فرعی خاکی شده و از آنجا با عبور از موانع به جاده قم به گرمسار ورود پیدا می‌کنند و از این طریق هم جان خود و هم همراهانشان را به خطر می‌اندازند و بعضا خسارت‌های غیرقابل جبرانی را رقم می‌زنند.

پیمانکار تمامی نکات را برای انسداد جاده رعایت کرده است

وی اضافه کرد: در ابتدا و بعد از وقوع چندین تصادف علی رغم مسدود بودن این محور تصور ما این بود که پیمانکار در کار خود کوتاهی کرده و به این ترتیب ما پیمانکار را 50 درصد مقصر این حوادث اعلام کردیم اما بعد از بازدید از تمامی مسیرهای انحرافی متوجه شدیم که پیمانکار تمامی نکات را برای انسداد جاده رعایت کرده است.

سرهنگ جمشیدی راد افزود: پیمانکار بر سر راه مسیرهای انحرافی موانعی از جمله خاکریزی و یا حفر گودال با استفاده از بیل مکانیکی و یا نصب علائم هشدار ایجاد کرده اما این رانندگان متخلف هستند که این هشدارها را جدی نمی‌گیرند.

وی با بیان این که کار این دسته از رانندگان نه عقلانی است و نه قانونی، ادامه داد: برخی از این رانندگان عنوان می‌کنند که اگر از این محور تردد کنند سریعتر به محل کار و یا منزل خود می‌رسند اما این مدت زمان زودتر رسیدن حداکثر یک ربع ساعت است اما من از این افراد می‌پرسم آیا یک ربع ساعت زودتر رسیدن ارزش قربانی کردن جانشان را دارد.

رئیس پلیس راه استان قم در پایان یادآور شد: امیدواریم با کمک اطلاع رسانی مناسب از سوی رسانه‌ها، دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی در این محور نباشیم و مردم با سعه صدر منتظر بمانند تا این جاده با اتمام عملیات عمرانی به طور کامل بازگشایی و در اختیار عموم قرار گیرد.

به هرروی باید منتظر ماند و دید آیا محور قم به گرمسار با حل معایب و مشکلاتی که همواره بعد از گذشت بیش از 2 سال از زمان افتتاح با آنها رو به رو بود، بازگشایی می‌شود و در قالب پروژه مهر ماندگار، سلامت مسافرانی که از آن تردد می‌کنند را تضمین می‌کند و یا داستان افتتاح غیرکارشناسی آن در سال 90 دوباره تکرار می‌شود./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
شهروندی از گلستان
۱۹:۰۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۲
باسلام وخسته نباشید امسال برای رفتن به قم از تهران عبور کردیم که یک سال از عمر ما کم شد کلی استرس تصادف را نداشتم