سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

تشریح آخرین وضعیت ایدز در خوزستان

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که نباید فکر کنیم که روابط نامشروع و معضلاتی مانند اعتیاد و ایذر در کشور وجود ندارند، گفت: در استان خوزستان از سال 81 تا کنون میزان شیوع بیماری ایذر، در هر سال دو برابر سال پیش بوده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران سیدمحمد علوی درباره ماهیت ویروس HIV اظهار کرد: ایدز عفونتی است که بر اثر ویروس HIV ایجاد شده و موجب ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود.

وی ادامه داد: ویروس HIV زمینه را برای ابتلای بیمار به عفونت‌های فرصت‌طلب (عفونت‌هایی که در افراد عادی قابل درمان بوده و تهدید محسوب نمی‌شوند) و همچنین ایجاد سلول‌های سرطانی، فراهم می‌سازد که این عامل، دلایل اصلی مرگ‌ و میر بیماران مبتلا به ایذر هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: شخصی که دچار ویروس HIV می‌شود، بعد از مدتی که متغیر است و به سطح خدمات‌رسانی بهداشتی جامعه بستگی دارد، وارد مرحله جدیدی از بیماری به نام ایذر می‌شود. در این مرحله سیستم ایمنی بیمار مختل شده و تا هنگام مرگ تنها چند ماه باقی می‌ماند.

وی استان خوزستان را از نظر شیوع بیماری ایذر، در میانه استان‌های کشور دانست و گفت: از سال 1366 که اولین بار بیماری ایذر وارد کشور شد تا کنون از میان 1866 بیمار خوزستانی HIV مثبت، 631 نفر وارد مرحله ایذر شده‌اند که 422 نفر از آنها مرده و 209 بیمار در حال زندگی هستند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: ایذر بیماری بدون درمانی است که تمامی افراد جامعه را تحت خطر قرار می‌دهد اما بعضی افراد با توجه به سبک زندگی که دارند، بیش از دیگران در معرض برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و در نتیجه آن ابتلا به ایذر، قرار می‌گیرند.

وی معتادان را یکی از گروه‌های در معرض خطر ویروس HIV دانست و اظهار کرد: هنگام استفاده از مواد مخدر تزریقی، معتادان خیابانی در گروه‌های چند ده نفره جمع شده و اقدام به استفاده از یک سرنگ مشترک می‌کنند، بدین صورت که ابتدا پیشکسوت گروه، تزریق را انجام داده و با آسپیره کردن سرنگ، خون آلوده خود را وارد پیستون می‌کند، با ادامه این روال، در پایان تزریق، سرنگ به انواع عفونت‌های خونی از جمله HIV آلوده شده است.

علوی افزود: برخلاف باور عامه، تنها معتادان تزریقی نیستند که در معرض ابتلا به HIV قرار دارند، بلکه معتادانی که مواد مخدر شیشه، کوکایین و کراک مصرف می‌کنند نیز به علت حالت توهمی که با مصرف این مواد ایجاد می‌شود از حالت طبیعی خارج شده و دست به رفتارهای پرخطری‌ مانند تجاوز جنسی می‌زنند که امکان گرفتن ‌یا انتقال عفونت ایذر را ایجاد می‌کند.

وی روابط جنسی را یکی از رفتارهای پرخطر برای انتقال HIV‌ در مدت اخیر دانست و تصریح کرد: در بهداشت پدیده‌ای به نام پدیده خاکستری وجود دارد، بدین معنی که افرادی هستند که مانند پل رابط عمل کرده و عفونت را از عده‌ای گرفته و به عده دیگری انتقال می‌دهند، این افراد همان مردان و زنان غیرپایبند به اصول اخلاقی و مذهبی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: شیوع بیماری ایذر از طریق روابط جنسی امری نگران‌کننده برای آینده جامعه است چرا که وقتی زنی آلوده می‌شود عفونت را به فرزندش منتقل کرده و در واقع یک نسل آلوده شده است.

وی بر لزوم صدور کارت سلامت برای زنان خیابانی تاکید کرد و گفت: از آنجایی که در کشور، زنان با رفتار پرخطر به صورت زیرزمینی کار می‌کنند، شناسایی و دسترسی به آنها مشکل بوده از این رو این زنان همواره یک عامل اصلی در انتقال ویروس HIV باقی مانده‌اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان، از اقدامات مرکز بهداشت استان برای بیماران مبتلا به ایذر به شناسایی این افراد و معرفی آنها به مرکز مشاوره رفتاری و همچنین تاسیس دو مرکز گذری (DIC) در شرق اهواز یکی برای زنان و یکی مردان اشاره کرد و گفت: بنا است به زودی یونیت‌های دندان‌پزشکی در مرکز مشاوره رفتاری یا دانشکده دندان‌پزشکی برای بیماران مبتلا به ایذر اختصاص می‌یابد تا این افراد بدون آسیب‌رسانی به جامعه به صورت رایگان از خدمات دندان‌پزشکی بهره ببرند.

وی افزود: دولت به تنهایی نمی‌تواند تمامی مخارج بالای بیماران HIV را تقبل نماید بلکه باید سازمان‌های خیریه مردم‌نهاد و NGOها در زمینه ایذر به فعالیت بپردازند. در حال حاضر برخلاف سایر استان‌ها، هیچ سازمان مردم‌نهاد فعالی در استان خوزستان در زمینه ایذر وجود ندارد.

علوی همچنین با اشاره به گران بودن داروهای بیماران HIV بر لزوم قرار گرفتن این افراد زیر پوشش بیمه تاکید کرد و گفت: تنها یک دوره یک ماهه درمان با داروهای Anti HIV حدود سه میلیون تومان هزینه دارد.

وی تصریح کرد: علی‌رغم این‌که در حال حاضر تمامی داروهای بیماران HIV و ایذر رایگان هستند، این افراد با توجه به سیستم ضعیف ایمنی بدنشان نیاز به پوشش بیمه‌ای برای دیگر بیماری‌ها نیز دارند، اما در حال حاضر هیچ سازمان بیمه‌گری این قشر را تحت پوشش نمی‌گیرد. البته بنا است کمیته امداد امام خمینی(ره) در این زمینه اقداماتی صورت داده و بیماران HIV را بیمه کند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: خوزستان ، ایدز ، بیماران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.