سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌علني/

واعظي: در سال 88 عضو هيچ ستاد انتخاباتي نبودم/ از هيچ جريان تندي اعم از چپ و راست حمايت نكرده‌ام

وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ارتقاي ظرفيت و تنوع خدمات نوين شبکه پستي و ساماندهي زير بخش پست با استفاده از ظرفيت‌هاي الکترونيکي به منظور افزايش رضايت ذينفعان و ساماندهي اپراتورهاي پستي، توسعه خدمات پست بانک در روستاهاي کشور و افزايش تعداد،‌ تنوع، کيفيت خدمات با رويکردهاي توسعه بانکداري الکترونيک را در نظر دارم.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، محمود واعظي وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات در معرفي برنامه‌هاي خود براي اين وزارت‌خانه گفت: خداي بزرگ را سپاسگزارم که توفيق عطا فرمود تا در لواي دولت تدبير و اميد و در سايه روح بلند معمار و بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) و استعانت از روان پاک شهيدان انقلاب اسلامي و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در پيشگاه آراي شما بزرگواران قرار گيرم و در صورت کسب راي اعتماد نمايندگان ملت شريف ايران تداوم بخش راه برادر عزيزم شهيد دکتر محمود قندي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات باشم.

وي  افزود: توسعه آي سي تي  منجر به ارائه انواع خدمات ارزش افزوده و ارتقاء بهره‌وري و کاهش هزينه‌ها، کاهش بروکراسي و رفت و آمدهاي زائد شهري و غير شهري و بهبود شاخص‌هاي محيط زيستي  و رفاه عام جوامع و مردم گرديده و هم چنين سبب خلق کسب و کارهاي نوين ايجاد اشتغال گسترده دانشگاهي، ارتقاء نظام نو آوري و مديريت دانش و علوم و افزايش دانايي علوم اجتماعي مي‌شود.

واعظي اظهار داشت: در جهان امروز توسعه و فناوري ارتباطات واطلاعات به عنوان يکي از شاخص‌هاي کليدي سنجش ميزان رشد و توسعه يافتگي کشورها تلقي مي‌شود.

وزير پيشنهادي ارتباطات و اطلاعات در تشريح برنامه‌هاي خود اظهارداشت: بخش اول تامين حقوق ملي و مطالبات مردم؛ ما بنا داريم براي اعمال حاکميت ملي حفاظت از حقوق شهروندان و پاسخگويي به مردم را در الويت برنامه خود قرار دهيم و فضاي رقابتي را تقويت کنيم و لايه‌هاي دسترسي شبکه تلفن‌هاي ثابت و از سوي ديگر حضور فعال و موثر در مجامع منطقه‌اي و بين‌المللي داشته باشيم.
 
واعظي گفت: ارتقاء و تدوين و تنظيم نظام نامه حاکم بر فضاي کسب و کار و تبين روابط بين ارائه دهندگان خدمات با مردم، ايجاد توازن خدمات در حوزه ملي بر اساس توجه ويژه به مناطق محروم مرزي و روستايي با بکار گيري حداکثر اي ظرفيت و امکانات موجود.

وي افزود: محور دوم برنامه بنده توسعه و تکميل زير ساخت و شبکه است، تامين زير ساخت‌هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات و افزايش پهناي باند اينترنتي، توسعه متوازن شبکه و افزايش ترافيک به منظور فراهم نمودن خدمات مورد نياز به صورت ايمن و پايدار و با کيفيت مطلوب، تدوين برنامه جامع و تامين زير ساخت‌هاي مورد نياز به منظور ايجاد شبکه ملي اطلاعات و پياده سازي دولت الکترونيک، توسعه شبکه‌هاي مرزي واتصال شبکه به شبکه‌هاي کشورهاي مجاور به منظور ترانزيت و تبديل ايران به هاب منطقه.

  واعظي تصريح کرد: محور سوم برنامه توسعه صنعت و تحقيقات است و ساماندهي جايگاه نهادي، حمايت و تقويت مرکز تحقيقات مخابرات  ايران به عنوان اصلي ترين نهاد پژوهشي کشور در حوزه آي.سي. تي ، تعريف و اجراي پروژه‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات و فناوري فضايي با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي داخلي و بين‌المللي، حمايت از توليد ملي و بنگاه‌هاي بخش خصوصي مبتني بر تحقيقات و نو آوري‌هاي بومي، شرکت دانش بنيان، تقويت پارت هاي آي .سي.جي به منظور تامين نيازهاي ملي و صادرات خدمات فني و مهندسي، نرم افزار و تجهيزات در راستاي مقابله و کاستن از اثرات تحريم،‌ استفاده بهينه مردم از فناوري‌هاي نوين به عنوان نيروي پيش برنده توسعه اقتصادي کشور و افزايش سهم آي.سي. تي در توليد ناخالص داخلي با استفاده از ظرفيت‌هاي بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات به ويژه اشتغال در حوزه فضاي مجازي و الکترونيک، فراهم آوردن بستر لازم جهت دست يابي به علوم و فناوري‌هاي نوين و به هنگام زير ساخت‌ها و صنايع پيشرفته فضايي با حداکثر استفاده از توان ملي و منطقه و بين‌المللي به منظور ارتقاي اقتدار ملي  و توسعه کاربردها و خدمات فضايي.

وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به محور آخر برنامه خود گفت: توسعه خدمات و ارائه خدمات به شهروندان در اين برنامه وجود دارد، افزايش پهناي باند و تامين دسترسي پر سرعت دستگاه‌هاي اجرايي، بنگاه‌هاي اقتصادي و پژوهشگران و خانواده‌ها به شبکه ملي اطلاعات وافزايش خدمات الکترونيکي شامل دولت الکترونيک، تجارت الکترونيک، سلامت الکترونيک و آموزش و فرا گيري الکترونيک با توجه به پيوست‌هاي فرهنگي، ساماندهي و گسترش خدمات متنوع ارتباطات و فناوري اطلاعات با رويکرد رقابتي براي کليه مناطق کشور به ويژه مناطق روستايي و نواحي کمتر توسعه يافته و مناطق مرزي به منظور کاهش شکاف ديجيتالي، فراهم سازي دسترسي روستاهاي کشور به شبکه ارتباطي بر اساس خدمات تکليفي  يو.اس. او ، ارتقاي ظرفيت و تنوع خدمات نوين شبکه پستي و ساماندهي زير بخش پست با استفاده از ظرفيت‌هاي الکترونيکي به منظور افزايش رضايت ذينفعان و ساماندهي اپراتورهاي پستي، توسعه خدمات پست بانک در روستاهاي کشور و افزايش تعداد،‌ تنوع، کيفيت خدمات با رويکردهاي توسعه بانکداري الکترونيک.

واعظي خاطر نشان کرد: من ترجيح مي‌دهم بقيه وقت خود را به پاسخ سوالاتي که نمايندگان دارند اختصاص دهم.
 
وي با تشکر از نمايندگان مجلس براي اختصاص دادن فرصتي در هفته گذشته در کميسيون‌ها و فراکسيون‌هاي مختلف براي ارائه نظرات و ديدگاه ها اظهار داشت: تلاش مي کنم انشاء اله نکاتي که آموختم را در برنامه هاي آينده در صورت راي اعتماد قرار بدهم.

واعظي تصريح کرد: از اينکه مجلس محترم در سال گذشته به اصلاح ماده  53 از برنامه پنجم توسعه در ادغام وزارت ارتباطات با 92 درصد آراي موافق پرداخت تشکر مي‌کنم که نشان دهنده عنايت مجلس به اين وزارت خانه است.

وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت:  از تصويب کليات لايحه دولت توسط مجلس نيز تشکر مي‌کنم و اميدوارم انشاءالله با تصويب اين لايحه ما بتوانيم عقب افتادگي فعلي را جبران کنيم.

 واعظي تاکيد کرد: کليات طرح جامع ارتباطات و فناوري اطلاعات براي آينده ما يک نقشه راه است و انشاء اله بتوانيم از آن استفاده کنيم.

محمود واعظي وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه به سوالاتي كه درباره جدايي وي از مخابرات در اين مدت بيان شد اشاره كرد و گفت: با توجه به اين كه تخصص اصلي و تحصيلي بنده مخابرات و الكترونيك بوده همواره در اين دوراني كه در كار سياست خارجي بوده‌ام در هر فرصتي سعي كردم از تخصص خود دور نيفتم.  
 
وي تصريح كرد: با مطالعه مقالات مختلف عملا آخرين تحولات در اين حوزه را رصد مي‌كردم از سوي ديگر با توجه به علاقه‌اي كه بنده در حوزه مخابرات داشتم و سعي كردم با تخصص پيش بروم و كارم را جلو ببرم و هم چنين با توجه به پيشرفت‌هايي كه در اين حوزه اتفاق افتاد و مرتب در حال تحول و پيشرفت است خود اين موضوع باعث مي‌شد كه من خودم را به روز نگه دارم.
 
وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه اظهار داشت: نكته ديگري كه در سطح وزارت ما بايد به آن توجه كنيم اين است كه ما بايد در سطح وزارت مديريت كلان داشته باشيم، كمتر وزارتخانه‌اي را امروز در ايران و دنيا پيدا مي‌كنيم كه يك وزيري داشته باشد كه به تمام حوزه‌هاي آن وزارت خانه اشراف كامل داشته باشد.
 
واعظي ادامه داد: زماني كه در مخابرات بودم زماني بود كه تازه از دانشگاه فارغ التحصيل شده بودم و وظيفه بنده به عنوان رئيس هيئت مديره و مدير عامل شركت مخابرات اين نبود كه در مركز تحقيقات مخابرات بروم و كار تحقيقاتي به معناي كارشناسي انجام دهم و يا در بخش فني، توسعه و مهندسي، نگه داري و نصب و طراحي در حوزه مخابرات كار انجام داده باشم، آن چه كه اتفاق مي‌افتاد اين است كه با آشنايي با تخصص و مباني بتوانيم از كارشناسان خوب استفاده كنيم.
 
وي با بيان اين كه در حال حاضر 4 تخصص مختلف در وزارت ارتباطات داريم كه هر كدام از آن‌ها نيز زيربخش‌هايي دارند تصريح كرد: تخصص مخابرات، تخصص IT به معناي فناوري اطلاعات، تخصص فضايي و تخصص پست 4 تخصصي است كه در حوزه وزارت ارتباطات داريم اما آن چه كه من مي‌توانم ادعا كنم اين است كه بنده با مباني اين تخصص‌ها آشنا هستم و همواره مقالات و تحولات در اين حوزه را رصد كرده و آشنايي كامل دارم و مي‌توانم با يك زبان مشترك با متخصصين مخابرات كشور برقرار كنم و قطعا كمك من خواهد بود.  
 
وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات در ادامه اظهار داشت: مطلب ديگري كه در جلسه امروز و هم در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس از من سوال شد در خصوص واگذاري شركت مخابرات براساس اصل 44 بود.
 
وي گفت: اين كه آيا اين كار به درستي انجام شده يا نه قضاوت را به دستگاه‌هايي كه متولي اين كار هستند مي‌سپارم من امروز در جايگاهي نيستم كه قضاوت كنم، اما تفكر و عقيده بنده با واگذاري و خصوصي سازي موافق است.
 
واعظي تصريح كرد: اعتقاد دارم اگر اصل 44 درست انجام شود به نفع كشور و در راستاي شكوفايي و توسعه كشور است .
 
وزير پيشنهادي ارتباطات به اظهارات نمايندگان در ارتباط با مسئله مخابرات اشاره كرد و گفت: مطالبي كه آقاي نعمتي از روي دلسوزي در خصوص مطالبات مردم به ويژه مناطق روستايي و محروم مطرح كرده‌اند مطالبه درستي است و من آن را مي‌پذيرم.  
 
وي تصريح كرد: وظيفه ما اين است كه وقتي در پستي قرار مي‌گيريم و مسئوليتي قبول مي‌كنيم فقط شهرهاي بزرگ و برخوردار را نبينيم، وظيفه ما اين است كه به مناطق محروم و كمتر توسعه يافته توجه داشته باشيم، عملكرد بنده در دوراني كه در مخابرات بودم گواه بر همين است كه با جديت و با همت جناب آقاي سيد مرتضي نبوي كه عنايت ويژه‌اي در آن دوران داشته‌اند بتوانيم به مناطق محروم و روستايي توجه كنيم.
 
واعظي گفت: ما اين كار را انجام داده‌ايم و اين موضوع حتما در برنامه ما قرار دارد.
 
وزير پيشنهادي در ادامه درباره پاسخ گو بودن مخابرات صحبت كرد و گفت: پاسخگو بودن مخابرات به همه نمايندگان و مردم جزو برنامه‌هاي من است، درآمد مخابرات بايد هزينه نگه داري و توسعه مخابرات شود، اين كار مورد توجه است.
 
وي در ادامه افزود: زير ساخت‌هاي دسترسي براي توسعه بايد در اختيار دولت قرار گيرد، دولت بايد اعمال حاكميت كند و بايد توجه ويژه‌اي كنيم به اين مجموعه‌اي از قشر متدين روستايي كه امروز به عنوان كارگزاران روستايي مطرح هستند.
 
واعظي گفت: خوشبختانه مجلس در سال گذشته بودجه‌اي هم در اين باره ديده و ما اميدوار هستيم كه اين كار را سه وزارتخانه كه مامور اين كار شديم با شركت مخابرات به يك توافق برسيم، بناي من براين است كه مسائلي كه در ارتباط با مخابرات است از طريق گفتگو حل شود.
 
وزير پيشنهادي در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه بخشي از مخابرات كه خريداري شده توسط ستاد اجرايي فرمان امام است كه در راس اين ستاد دكتر مخبر قرار دارد كه دكتر مخبر خود متعلق به خانواده مخابرات كشور است.
 
وي ادامه داد: من با شناخت سه دهه‌اي كه از وي دارم وي را فردي دلسوز مي‌بينم كه همواره به دنبال اين هستند كه به نوعي مسائل را حل كنند، وي در ستاد اجرايي يك طرح بركت براي رسيدگي به مناطق محروم ابداع كرده و دنبال مي‌كند لذا من فكر مي‌كنم كه ما مي‌توانيم با كمك يكديگر اين كار را انجام دهيم ولي اگر قرار باشد وضعيت پاسخگويي مخابرات همانند چند سال گذشته باشد و ما نتوانيم با كمك دكتر مخبر اين مسئله را حل كنيم ان شالله از شما نمايندگان استمداد خواهيم كرد كه از طريق قانوني اين موضوع را سامان دهيد.  
 
واعظي در ادامه اظهار داشت: نكته ديگري كه آقاي نعمتي مطرح كرد بحث سازمان فضايي و هم چنين مركز تحقيقات مخابرات است، من خدمت رئيس‌جمهور مشورت كردم و رئيس‌جمهور اظهار داشت كه هر چه قانون است ما به آن عمل مي‌كنيم، شما مي‌دانيد كه اين دو سازمان مصوبه مجلس را دارد و كاري كه در دولت قبل انجام شده به معناي اين بود كه با تصويب شوراي عالي اداري اين جابه جايي غيرقانوني است و با توجه به اين كه دكتر روحاني متعهد به قانون بوده و هستند اين كار قانوني انجام خواهد شد.

وي با اشاره به وضعيت نابه ساماني كه امروز در دبيرخانه شوراي عالي مجازي وجود دارد گفت: من فكر مي‌كنم اين وظيفه بنده است كه به اين وضعيت سامان دهم و با اقاي رئيس‌جمهور نيز صحبت‌هايي شده است تا اين مورد را جزو اولويت‌هاي كارهاي خود قرار دهيم.  
 
واعظي درباره صحبت‌هاي زارعي به عنوان نماينده مخالف گفت: اين نماينده در مخالفت خود اعلام كردند كه بنده هيچ بازديدي از صنايع نداشتم در حالي كه من نه تنها از صنايع ايران بلكه از صنايع مخابراتي ساير كشورها نيز بازديد كرده‌ام.  
 
وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره سوالي كه زارعي از مواضع سياسي‌اش پرسيد پاسخ داد: عملكرد سياسي من هميشه واضح بوده است من از ابتداي جواني با ورود به آمريكا عضو انجمن اسلامي آمريكا بوده‌ام و رويكردم همواره اعتدالي بوده است.
 
وي افزود: در تحولات سي و چند سال گذشته كشور هيچ گاه عضو هيچ جريان تندي نه چپ و نه راست نبوده‌ام.
 
واعظي درباره سال 88 و فتنه گفت: من در سال 88 جز هيچ ستادي نبودم و بنده به برخي عملكردهاي احمدي‌نژاد هم در حوزه سياسي و هم در حوزه‌هاي ديگر انتقاداتي داشتم كه بيشتر آن‌ها را به طور محرمانه برايشان ارسال كردم.
 
وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار داشت: در اين وزارتخانه اصل براي من قانون است و تبعيت از رهبري را وظيفه خود مي‌دانم.  
 
وي درباره معاونين اين وزارتخانه گفت: من طي ابتكاري از بين 5 وزير پيشنهادي در ليست را كه عضو شورايي بودند و من برنامه را با كمك آن‌ها نوشتم  معاونين را انتخاب خواهيم كرد.
 
واعظي اضافه كرد: مهندس جهانگرد يكي از اين افراد است كه از كارمندان قديم شركت مخابرات هستند و زماني كه وي سرپرست بودند هيچ چيز منفي از جهانگرد نديدم  و در آينده نيز با توجه به افراد شايسته ممكن است از افراد ديگري استفاده شود و اكنون هيچ تعهدي نسبت به آقاي جهانگرد ندارم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: وزیر ، ارتباطات ، پیشنهاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.