سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌علني/

زارعي: بعيد مي‌دانم آقاي واعظي تا به حال كارخانه‌هاي مخابرات را از نزديك ديده باشد

نايب رئيس كميسيون آموزش گفت: بعيد مي‌دانم جناب واعظي حتي چند تا از كارخانه‌هاي مخابرات و الكترونيكي ما را از نزديك بازديد كرده باشند و يا با مديران آن آشنا باشند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علي اصغر زارعي نماينده مردم تهران، ري، شميرانات در جلسه علني امروز بهارستان در ابتداي سخنان خود در مخالفت با محمود واعظي وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: همان گونه كه مخالف قبلي هم در خصوص برنامه آقاي دكتر واعظي براي تصدي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مطرح كردند آن است كه جناب واعظي حدود 7 سال از سال 1358 تا 1365 در مخابرات بودند.
 
وي ادامه داد: وي از سال 1365 تا 1392 يعني تا امروز 27 سال در مسائل روابط بين‌الملل و عرصه‌هاي سياسي حضور داشتند لذا 7 سال تجربه اي كه بعد از تحصيلات تا مقطع كارشناسي در رشته مخابرات داشتند و در تحصيلات تكميلي خود در علوم سياسي مي‌تواند نتيجه گيري كرد كه اين تخصص آقاي واعظي براي مجموعه صنايع مخابرات و الكترونيك و فناوري اطلاعات آن هم با تحصيلات قبل از انقلاب اساسا كافي نيست.  
 
نايب رئيس كميسيون آموزش تصريح كرد: حتي آشنايي اوليه با مباني اين رشته نيز امروزه خيلي كارآمدي در عرصه مديريت عالي اين صنعت ندارد.
 
زارعي افزود: جناب آقاي واعظي و امثال بنده اگر اين درس‌ها را قبل از انقلاب خوانديم آن موقع ترانزيستورهاي لامپي وجود داشتند و حجم راديوها طولشان به نيم متر يا يك متر و به اين ابعاد مي‌رسيد و نسل بعدي آن نيمه هادي‌هايي بودند كه پس از آن تراشه‌هاي فشرده نيز به وجود آمدند اما امروزه چيزهاي بسيار كوچكي همان ماموريت دستگاه‌هاي بزرگ را انجام مي‌دهند كه اساسا از حيث مباني هم نسبت به گذشته متفاوت شده‌اند.
 
وي ادامه داد: در زماني كه آقاي دكتر واعظي تحصيلات تخصصي مخابرات يا الكترونيك داشتند ما در دانشگاه‌ها يك نيم فريم داشتيم امروزه نسل‌هايي از كامپيوترهاي كوچك و پي‌سي‌هايي با سرعت بالا جهت دانش طراحي آن‌ها با نيم فريم‌ها  و يا حتي سوئيچ‌هاي مخابراتي اساسا متفاوت هستند.  
 
نماينده مردم تهران در ادامه تصريح كرد: امروزه آن چه در ارتباطات به كار مي‌گيريم با آن چه در گذشته وجود داشته كاملا متفاوت است امروزه بحث امنيت مخابرات و مباحث رمز نگاري بحث‌هاي جدي است كه در عرصه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مطرح است.  
 
زارعي افزود: مخابرات فضايي و مخابرات ماهواره مواردي نيست كه بتوان با معلومات گذشته وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات را با آن اداره كرد.
 
وي ادامه داد: از حيث تجربه نيز مي‌توان گفت كه جناب آقاي واعظي با وجود احترامي كه برايشان قائل هستيم فاقد اين ويژگي‌ها هستند و اين نقيصه‌اي است كه وجود دارد.  
 
نايب رئيس كميسيون آموزش با بيان اين كه واعظي آشنايي كامل با صنايع الكترونيك و مخابرات كشور ندارد افزود: بعيد مي‌دانم جناب واعظي حتي چند تا از كارخانه‌هاي مخابرات و الكترونيكي ما را از نزديك بازديد كرده باشند و يا با مديران آن آشنا باشند.  
 
زارعي اظهار داشت: اين روزها بعضي از مديران اين صنايع به دليل ارتباط قبلي كه با بعضي از آن‌ها داشته‌ايم با ما تماس مي‌گيرند و نوعي گله مندي دارند كه وقتي ما امروزه در كشور افرادي داريم كه صد سال در دانشگاه‌ها در رشته‌هاي الكترونيك، مخابرات، نرم افزار، سخت افزار نيرو تربيت مي‌كنند چرا بايد نسبت به اين تخصص و تجربه‌ها بي اعتنايي شود.  
 
وي افزود: ما امروز در كشور تا سطوح تحصيلات تكميلي فارغ التحصيل‌هايي داريم كه تعداد قابل توجهي از آن‌ها هم در اين عرصه‌ها مشغول به كارند و هم آدم‌هاي شناخت شده در اين عرصه هستند.
 
نايب رئيس كميسيون آموزش اظهار داشت: در بعد تجارت الكترونيك و دولت الكترونيك كه دانش‌هاي نسبتا جديدي هستند كه امروزه در دنيا مطرح مي‌شود و اگر ما معتقديم كساني كه توانسته‌اند اقتصاد خود را ارتقا دهند اينها دانش دولت الكترونيك را توانستند پياده سازي كنند و من يقين دارم برادر عزيزمان جناب آقاي واعظي نسبت به اين مطالب كاملا بي‌گانه هستند.  
 
زارعي تصريح كرد: من براساس برنامه‌اي كه جناب آقاي دكتر واعظي دارند و در دو صفحه آخر آن كه مربوط به برنامه كاري ايشان است و عمدتا مربوط به تحليل شاخص‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات و مطرح كردن سياست‌هاي كلان بوده تنها در دو صفحه آخر عناوين و برنامه‌هايي گفتند.
 
وي افزود: در اين جدول كه در برنامه آقاي دكتر واعظي قيد شده ما از سال 2007 در برخي از شاخص‌ها تفاوت‌هاي قابل توجهي با غرب داشته‌ايم يعني اگر در شاخص توسعه ICT با دنيا و منطقه خودمان را مقايسه كنيم در سال 2002، 1.93 و در سال 2007، 2.94 و به همين ترتيب ادامه پيدا كرده است.  
 
زارعي اظهار داشت: در واقع اگر از سال 86  شاهد اصلاح اين شاخص‌ها و ارتقا آن‌ها بوده‌ايم دليل اين امر آن است كه ما مديران متخصصي در وزارت ارتباطات منصوب كرده‌ايم كه اين مي‌تواند حداقل يكي از عوامل موثر آن باشيد.  
 
نايب رئيس كميسيون آموزش تصريح كرد: مگر مي‌شود وزيري در اين عرصه تسلط كامل نداشته و مباني را نشناسد و تمامي آن‌ها را به كارشناسان واگذار كند همين شاخص‌ها نشان مي‌دهد كه مديران عالي رتبه در كشور هر اندازه درست انتخاب شوند تاثير آن‌ها در اصلاح شاخص‌هاي توسعه نيز به مراتب بيشتر خواهد بود.  
 
زارعي در ادامه افزود: امروزه در كشور متاسفانه بازارهاي مصرف داخلي در تجهيزات الكترونيك و مخابرات عمدتا بازار مصرفي براي توليدات خارجي است.
 
وي تصريح كرد: هر زماني كه به عنوان حاكميت وزراي ما مديريت كردند توليد داخل را در اين عرصه تقويت كردند هم توليدكنندگان داخلي رضايت داشتند و هم توانستيم در اين عرصه دانش و صنعت را تقويت كنيم.  
 
نماينده مردم تهران اظهار داشت: امروزه ما در بسياري از زيرساخت‌هاي وارداتي كشور وابسته به برخي از تجهيزات خارجي هستيم و حتي اگر اين زيرساخت‌ها را در نظر نگيريم در بسياري از تجهيزات به خارج وابستگي داريم كه جناب دكتر واعظي هم به بازارهاي مرتبط با اين عرصه آشنايي ندارند اما ايشان هر چه قدر دلتان بخواهد در مسائل سياسي و بين‌المللي تسلط دارند.  
 
زارعي اظهار داشت: نكته‌هايي مطرح شد درباره اين كه در فضاي مجازي نيز آقاي واعظي به عنوان امور خارجه متكلف مسئوليت‌هايي خواهند بود و وقتي به عنوان وزارت ارتباطات معرفي شدند هم براي خودشان و هم براي جامعه متخصصين ما قدري تعجب برانگيز بود.
 
وي ادامه داد: در برنامه اقاي واعظي و تنها در دو صفحه آخر آن اساسا به چند جمله اشاره شده و همين طور به آن چه كه در برنامه پنجم توسعه است در صورتي كه در برنامه وزير بايد برنامه اجرايي آن‌ها اعلام بشود كه ما آن را به دليل عدم آشنايي ايشان در اين عرصه مي‌دانيم.   
 
نايب رئيس كميسيون آموزش تصريح كرد: در بحث خصوصي سازي در مخابرات كارهايي صورت گرفته ولي به همراه اين خصوصي سازي سرمايه گذاري در توسعه مخابرات در كشور كاهش پيدا كرده است. مسئوليت اين با مديريت كلان كشور در اين وزارت خانه است كه بايد در برنامه براي آن راهكاري ارايه شود.  
 
زارعي تصريح كرد: در ارتباطات و فناوري اطلاعات كه جزو صنايعي است كه درآمدزايي بالايي دارد چرا بايد در توسعه كمترين تاثير را در آن مشاهده كرد عدم سرمايه گذاري در زيرساخت‌ها يكي از مشكلاتي است كه ما در كشور داريم.  
 
نماينده مردم تهران ادامه داد: در بحث شبكه ملي اطلاعات كه در برنامه پنجم توسعه آمده و يكي از مطالبات ملي است و وابستگي كه از اين حيث به خارج داريم برنامه اجرايي حتي ارايه نشده است.  
 
زارعي افزود: در بحث فضاي مجازي آن قدر اين بحث براي كشور مهم است كه شوراي عالي فضاي مجازي در كشور ايجاد شده است كه حتي در برنامه آقاي واعظي اين را هم نمي‌بينيم در صورتي كه به عنوان حاكميتي جزو وظايف وزير به شمار مي‌رود.  
 
نايب رئيس كميسيون آموزش اظهار داشت: در بحث فضاي مجازي نبايد دنبال تصدي گري باشيم در حالي كه شوراي عالي فضاي مجازي هم همتراز با شوراي عالي امنيت ملي بايد بر فضاي كلان كشور از لحاظ اينترنت و ارتباطات مي‌بايستي نظارت داشته باشد كه از اين حيث چيزي را نمي‌بينيم.  
 
زارعي تصريح كرد: در مخابرات و اينترنت مشكلاتي را داريم كه هيچ چيزي درباره اين مسئله در برنامه آقاي واعظي نمي‌بينيم.  
 
وي ادامه داد: احساسم اين است كه براي جبران ضعف مديريت بعضي آقايان مي‌خواهند به عنوان معاونين انتخاب شوند از جمله آقاي جهانگرد، آقاي الغدير از اين حيث به ايشان كمك خواهند كرد كه اين نقيصه برطرف شود اين درست نيست خود وزير مي‌بايستي از اين حيث تبحر و تخصص را داشته باشد.  
 
نماينده مردم تهران در پايان خاطر نشان كرد: خواهشم از آقاي دكتر واعظي اين است كه با توجه به اين كه يك شخصيت سياسي هستند اساسا در عرصه‌هاي اجتماعي و بين‌المللي هم نقطه نظراتي داشتند اعلام موضع كردند در حوادثي كه در كشور اتفاق افتاد بالاخص حوادث پس از انتخابات آقاي دكتر مواضع خود را شفاف تر براي ما بيان كنند. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: کمیسیون ، آموزش ، تحقیقات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.