سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

توليد بیش از19 تن پيله تر، توسط نوغانداران آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با به اتمام رسیدن زمان خرید تضمینی پیله تر در استان، میزان پیله تولیدشده به 7/19 تن به ارزش 4 میلیاردو 531 میلیون ریال در سال جاری رسید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، عبدالهی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه، براساس ثبت سفارش انجام شده، مقررگردیده بود تعداد 600 جعبه تخم نوغان در دو مرحله، در بین نوغانداران آذربایجان شرقی در بهار سال جاری توزیع گردد گفت: از این تعداد 520 جعبه تخم نوغان در مرحله اول توزیع شد. اما بدلیل بروز سرما و بارندگی نامناسب، شرایط برای پرورش مرحله دوم مهیا نشد و در نتیجه تعداد 80 جعبه تخم نوغان دیگر توزیع نگردید. وی در ادامه طول دوره پرورش کرم ابریشم را در استان، حدود 47 روز ذکر کرد و خاطر نشان ساخت: بعد از سپری شدن دوره پرورش، پیله های تولیدی توسط شرکت تعاونی تولید روستایی سیه رود تحت نظارت سازمان جهادکشاورزی، بصورت توافقی خریداری شد.

عبدالهی با بیان اینکه امسال قیمت تضمینی خرید پیله 110 هزار ریال از سوی شورای اقتصاد اعلام شده بود افزود: باتوجه به بالابودن تقاضا برای خرید پیله، میانگین قیمت آن در بازار بصورت توافقی 230 هزار ریال بوده که این امر موجب افزایش ارزش افزوده دو برابری برای نوغانداران گردید.

وی با بیان اینکه این میزان پیله از 499 جعبه تخم نوغان توسط 237 بهره بردار در شهرستانهای جلفا، خداآفرین، اسکو، مرند، سراب، و ورزقان تولید شده است اضافه کرد: تعداد 21 جعبه تخم نوغان نیز به دلیل عدم آشنایی نوغانداران به مسایل مدیریتی و نیز استفاده از برگهای توت آلوده تلف شده و از بین رفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان، میانگین تولید هرجعبه تخم نوغان را در آذربایجان شرقی 5/39 کیلو گرم اعلام کردو گفت: این میزان علاوه بر افزایش 5/2 کیلو گرم نسبت به سال قبل، از میانگین کشوری نیز، که امسال درحدود 5/32 کیلو گرم می باشد 7 کیلو گرم بیشتر می باشد.

وی همچنین از توزیع 50 هزار اصله درخت توت در سال آینده خبرداد و ایجاد توتستان توسط نوغانداران را گامی موثر در توسعه صنعت نوغانداری استان دانسته و ابراز امیدواری کرد: با توجه به پتانسیل بالای آذربایجان شرقی در زمینه پرورش کرم ابریشم، در سالهای آتی شاهد شکوفایی نوغانداری در استان از لحاظ تعداد بهره بردار بخصوص قشر جوان و تحصیل کرده و میزان تولید کمی و کیفی خواهیم بود./ب

برچسب ها: تولید ، پیله ، نوغاندار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.