سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون بهداشتی وزارت بهداشت:

در بالا بردن سطح آگاهی جامعه موفق نبودیم/ در روستاها موفق تر از شهرها

آن چیزی که در حال حاضر در سیستم ارائه خدمت در بخش دولتی انجام می شود، تمام نیازهای ما را پوشش نمی دهد و تعداد بالای مراجعین و کم بودن انگیزه کارکنان از علل آن است.

دکتر رخشانی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در رابطه با مراکز مشاوره آموزش سلامت گفت: در بحث توانمند سازی جامعه براساس مباحثی که مطرح می شود، مردم باید حتما درمراقبت از خود مسئولیت پذیر باشند و انجام این مسئولیت امکان پذیر نیست مگر در زمانی که مردم توانمند شوند.

وی اظهار داشت: این توانمندی در صورتی اتفاق می افتد که مردم آموزش های لازم را دریافت کنند. اما آن چیزی که در حال حاضر در سیستم ارائه ی خدمت در بخش دولتی انجام می شود تمام نیازهای ما را پوشش نمی دهد و از علت های آن می توان به تعداد بالای مراجعین، کم بودن انگیزه ی کارکنان و مشکلاتی که در برقراری ارتباط دارند، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات کارکنان از روشهای جدید آموزشی کمتر استفاده می کنند گفت: با توجه به موارد گفته شده در مبحث توانمند ساختن مردم و بالا بردن سطح آگاهی آنها توفیقات زیادی در سال های اخیر کسب نشده است.

وی اظهار داشت: در گذشته به خصوص در بخش های روستایی به دلیل وجود مراجعات خانه به خانه موفقیت های بیشتری در این زمینه داشته ایم، اما در نقاط شهری با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی افزود: به عنوان مثال یک بیمار دیابتی هنوز به طور کامل نمی داند که چطور باید از خود مراقبت کند و تا زمانیکه مشکلات نابینایی، کلیوی یا دیالیزی برای آنها اتفاق نیافتد به دنبال کسب اطلاعات بیشتر نمی رود و این در حالیست که تمامی این عوارض با یک مراقبت و آموزش خوب قابل پیشگیری است.

وی تصریح کرد: چیزی که در تمام دنیا رایج است این است که بیمه از آموزش و توانمند کردن مردم و بیماران حمایت می کند که در اینصورت می تواند بسیاری از هزینه های درمانی و توانبخشی مردم کاهش دهد.

وی افزود: با راه اندازی این مراکز در حال حاضر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می کنیم تا آنها نیز بتوانند براساس شاخص ها و استانداردهایی که وزارت بهداشت تعیین می کند. آموزش هایی را به مردم ارائه کنند، که این آموزش می تواند به دانش آموزان، کارگران کارخانه ها، صنایع و جاهای مختلف و یا بيمارانی باشد که برای آنها برنامه ی کامل آموزشی طراحی می شود که طی آن برنامه افراد رفتارهای سالم را یاد می گیرند و با نحوه ی انتقال آن آشنا می شوند.

رخشانی در خصوص مکانهایی که اقدام به ارائه مشاوره می کنند گفت: اعضای هیات موسس هر کدام از این مراکز می توانند براساس اینکه در چه جایی هستند اقدام به ارائه ی خدمات کنند و ما شرایط احراز را برای مکان قرار داده ایم، اما اینکه این خدمات در کدام شهر قرار است که ارائه شود مشخص نیست و هر گروهی که مایل باشد و شرایط احراز را داشته باشد می تواند به ارائه خدمات مشغول شود.

وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از متخصصین برای راه اندازی این مراکز اعلام آمادگی کرده اند تا بیماران خود را برای دریافت آموزش های لازم به این مراکز ارجاع دهند و در واقع در پی این هستیم که بحث های مراقبت از خود و کسب زندگی سالم را ترویج دهیم./ ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.